סוחטים ונהנים

צהריים טובים לכולם!

כמעט חודש עבר מאז הבחירות האחרונות וממשלה עדיין לא נראית באופק. המשא ומתן הקואליציוני מתקדם בקצב קרוב לאפס ומדי פעם נערכת איזו פגישה ללא תוצאות מיוחדות. בינתיים כל המפלגות מבינות את מצבו העדין של נתניהו ומעלות דרישות בתמורה לתמיכתן בחסינות כזו או אחרת. כרגע כל הדרישות נראות סקטוריאליות – מצד החרדים זה די ברור (מזה המפלגות האלה חיות כבר 71 שנים), מצד הבוטקה היהודי זה גם ברור ומצד ליברמן צריך לחפש קצת את הסקטוריאליות, אבל מיד מוצאים אותה (חוק הגיוס מיועד לגיוס תמיכה בבייס, לא בגלל צורך כלשהו של צה”ל). מצד כחלון אין שום דרישות. הוא יקבל כל מה שיזרקו לכיוונו בלי יותר מדי תלונות.

הדרישות המעניינות יותר מגיעות מכיוון הבית היהודי ויהדות התורה. הבית היהודי דורשים, מלבד חסינות לכל מי שאי פעם דרך בכנסת ותיק המשפטים עם מפתחות ל-D9, הקמה של גוף שמטרתו למנוע גירושין. על פניו זה נשמע סביר ולא סקטוריאלי, אבל צריך להסתכל שוב מאיפה מגיעה הדרישה. ראשית, יהיה מדובר רק על גירושין, כלומר מי שהתחתן כהלכה (או בחו”ל). בעברית פשוטה – רק מי שמוגדר כ”משפחה נורמטיבית”. שנית, מטרת הגוף תהיה מניעת גירושין, לא יעוץ זוגי. גם במקרים בהם בני הזוג צריכים להיפרד, סביר להניח שתהיה הטיה לכיוון ניסיון שימור הנישואים (אולי גם תוך העלמת עין מאלימות “רכה”). שלישית, בתור גוף שיוקם על ידי הבית היהודי, די ברור מי הולך לאייש שם את המשרות. רמז: לא הפסיכולוגים מת”א שלוקחים 400 שקלים לשעה כדי לשאול “ואיך אתה מרגיש לגבי זה?” או המומחים של חתונה ממבט ראשון שעורכים פגישות חירום בשישי בערב.

ביהדות התורה הלכו על התרגיל הקלאסי של הכנסת “עיזים” למשא ומתן. רשימת הדרישות הראשונית שלהם כוללת סיירת שבת, איסור עבודה בשבת (ליהודים) ועוד איסורים רבים הנוגעים לשבת המלכה. גם להם וגם לליכוד ברור שאין שום סיכוי שהליכוד יקבל את הדרישות האלה – מדובר בהתאבדות אלקטורלית גם עבור שליח השם נתניהו. לא ראיתי מה עוד דרשו ביהדות התורה, אבל שם כנראה מתחבאות הדרישות הסקטוריאליות האמיתיות שלהם. הן כנראה מתחבאות תחת גלגול העיניים של “זה לכולם”, אבל כל מי שיש לו מחשבון יכול להבין מיד שהנהנים העיקריים יהיו מצביעי יהדות התורה (מדובר בעיקר על קצבאות וטיפולים רפואיים לילדים “חינם”). מעניין יהיה לראות מה הם יתעקשו להכניס הפעם לסל הבריאות.

אצל ליברמן הולכים על הגישה הפשוטה: גיוס לכולם או ממשלת 60 ח”כים. אפילו ליברמן יודע שחרדי אחד נוסף לא יתגייס בעקבות החוק, אבל הפעם הוא חייב לעשות שרירים בשביל הבייס. גם ככה מדובר בממשלת בלהות עבורו וממש לא בא לו להיות עלה התאנה החילוני שמעביר חוקים דתיים. ככל הנראה ליברמן וביבי מתואמים כתמיד ובסוף תימצא איזו פשרה שתאפשר לשניהם לחיות יחד באותה ממשלה, אבל עד אז שניהם יוציאו זה לזה את המיץ בתקשורת.

ולסיום, צפיתי היום בטקס יום הזיכרון בהר הרצל והיה נראה שנתניהו חיוור מהרגיל ועומד להתעלף. בזמן הצפירה ושאר הקטעים בהם צריך לעמוד הוא התנדנד ונראה מסכן במיוחד. לבסוף, אחרי שהותר לכולם לשבת, הוא נקרא לבמה ונתן נאום שמזכיר את היכולות הרטוריות שלי מיד אחרי שמעירים אותי משינה. כדאי לבדוק את העניין, כי ריבלין, שמבוגר ממנו בעשר שנים, נראה הרבה יותר חיוני ונמרץ ממנו. אולי סמוטריץ’ וליצמן באמת סחטו אותו עד הסוף.

יום טוב.
שלכם,
nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה