לא בוגרים

לילה טוב לכולם!

חודש מאי מביא, מדי שנה, שלל תופעות ואירועים שכולנו אוהבים: מזג אוויר שנע בין חורף סיבירי לקיץ בסהרה, הצעות משונות לגיוס חרדים והפייבוריטית של כולם: הבגרות במתמטיקה. גם השנה לא אכזב המבחן האהוב והצליח להוציא את כל האמוציות מבכייני ארצנו.

אז מה היה בעצם? מלבד הטעות הקטנה באחת השאלות (שהפתרון הפשוט לבעיה הוא להתחשב בשתי התשובות ההגיוניות), השנה התבקשו תלמידי חמש יחידות במתמטיקה לחשוב. ממש לחשוב, עם המוח (בניגוד לבגרויות ב-2007 ו-2008, אז נדרשנו בעיקר לזכור כמה נוסחאות). הדרישה החצופה הזאת הכתה בהלם את מאתיים אלף הנבחנים שעשו מיד את הדבר ההגיוני ביותר, לפי המלצת המרוויח העיקרי מהסיפור, יואל גבע – נרשמו למועד ב’.

לימודי המתמטיקה בישראל, כידוע, הם מתחת לכל ביקורת. הלחץ העילאי של משרד החינוך להעלות את אחוז הזכאים לבגרות ולהוריד את ערכה של תעודת הבגרות לקצת מעל נייר טואלט צבאי גרם לכך שגם לימודי המתמטיקה איבדו מערכם והפכו לדו-קרב שינון בין התלמידים לבוחנים.

לימודי המתמטיקה היום מסתפקים בעיקר בשינון נוסחאות והכרה של מספר פורמטים של שאלות שחוזרים על עצמם. אפילו בתלונות הבכיינים היו כאלה שאמרו שהם למדו מבגרויות קודמות וקיבלו משהו אחר, משהו שהם לא היו מוכנים אליו. עוד בכיינים טענו שהם תלמידים של 100 בכיתה, אבל מצפים עכשיו ל-60 או 70. ככל הנראה מדובר באנשים עם זיכרון יוצא דופן לנוסחאות ואני צופה להם הצלחה מסחררת בבחינת הבגרות בהיסטוריה שתתקיים בחודש יוני.

גם אני העפתי מבט במבחן, ומסתבר שהשד לא נורא כמו שתיארו אותו. אמנם התשובות לא הגיעו בשליפה (אחרי הכל, לא נגעתי בחלק מהנושאים שם כבר חמש שנים), אבל בסופו של דבר הצלחתי למצוא פתרון לרוב השאלות (בחלקן היה חומר שבאמת מזמן לא נגעתי בו…). הרמה בהחלט עלתה מהמבחנים שאני עברתי, אבל זו לא סיבה לבכות. זו הרמה שכדאי שתהיה.

אז לכל הבכיינים – תתמודדו. רציתם חמש יחידות? חושבים שאתם יודעים מתמטיקה? תתחילו לחשוב מחוץ לקופסה שאליה הכניסו אתכם בבית הספר ותפסיקו לבכות שדברים לא נכנסים לכם בדיוק לתוך התבניות שאתם מצפים להן. זה לא עובד ככה בשום מקום חוץ מהעולם האוטופי של משרד החינוך.

ובנושא אופטימי יותר, ביום שני נערך הבוחן בחדו”א שהיה ברמה נמוכה מאוד יחסית לציפיות. יום לאחר מכן המרצה למד”ר פצח בזמן ההפסקה בנאום שבו הוא הסביר את תפקיד הפקולטה למתמטיקה בטכניון – להוות פילטר לסטודנטים. הוא עשה זאת בעקבות שאלות (לגיטימיות) על “איך הגעת לפתרון הזה?”. מכיוון שהפקולטות השונות רוצות שהסטודנטים שלומדים משהו מלבד מתמטיקה ידעו נושאים מסויימים בזמן קצוב, מדלגים איתנו על חלק גדול מהרקע וקופצים ישר לנוסחאות.

עוד הסתבר שהטכניון ושאר האוניברסיטאות מקבלות תקציב בהתאם למספר הסטודנטים שמסיימים, ומכאן מגיע האינטרס הגדול שלא למרוח את התואר על פני שנה נוספת בה היו יכולים ללמד אותנו מתמטיקה כמו שצריך לפני שקופצים לפיזיקה שדורשת אותה.

ביום רביעי אישרה לנו המתרגלת בחדו”א שאכן הבוחן היה קל יחסית, ובכוונה. לפקולטה למתמטיקה נמאס להיות פילטר והגישה שלהם השתנתה ל-“אתם רוצים לסנן סטודנטים? תעשו את זה בעצמכם”. כל עוד זה פוגע רק ברמת הקושי של המבחנים אבל לא ברמת ההוראה, אני לא חושב שיהיו הרבה מתנגדים למהלך הזה.

ובגלל שבפקולטה למתמטיקה נורא אוהבים לעבוד, קבעו לנו בוחן במד”ר ביום שישי הקרוב. כנראה הם לא אוהבים להיות בבית ולנוח מדי פעם.

יום טוב.

שלכם,

nadavs

4 מחשבות על “לא בוגרים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה