נוזל בין האצבעות

צהריים טובים לכולם!

הממשלה הנוכחית הושבעה רק לפני חודש וכבר בדרך הבטוחה לחסל את עצמה ואת ישראל. יריב לוין, שמכיר את הסחורה, יודע שמה שלא יתבצע עד פסח כבר לא יקרה ולחץ על הגז. הוא כנראה לא צפה את תגובת הנגד, אבל הכתובת היתה על הקיר. מכירת החיסול של הציבור הליברלי שהתחילה בשניים בנובמבר כבר חיממה את האופוזיציה על הקווים והכרזת המלחמה של לוין, שבוע בלבד אחרי השבעת הממשלה, כבר דחפה את כולם מעבר לקצה. זה היה גול עצמי מפואר שסימן את סופו של נתניהו וסיום הקריירה שלו בכלא.

בניגוד לנתניהו של העבר, נתניהו של ההווה שכח מהאיש הרזה והחליט שלא מספיק להעמיס עליו עוד קצת, אפשר לתת למי שרוכב עליו גם לקפוץ ואולי להכניס לאיש הרזה אצבע בעין. זה כבר היה יותר מדי והוציא אנשים לרחובות. אח”כ הגיעה המכה הגדולה, הכיס. כמו שכתבתי בזמן הקורונה, לביבי היה מזל גדול. הוא עלה לשלטון שוב ב-2009 בזמן של צמיחה כלכלית עולמית ורכב עליה עד למשבר הקורונה. הפסיקה הצמיחה – הפסיק ביבי. אח”כ חזרה שוב הצמיחה והתחילו צרות אחרות, חזר ביבי. עכשיו הוא בבעיה. העולם נכנס למיתון, השותפים הטבעיים מחפשים על מי להתעלק ושר המשפטים שלו בדרך הבטוחה להגדלת החובות של ישראל.

בניגוד לענייני פנים, קטר הצמיחה של המשק מופנה החוצה. בניגוד למעריצי ביבי, למשקיעים זרים ועובדי ההייטק יש מוח מתפקד ואלטרנטיבות לישראל. משקיע שרואה ממשלה שלוקחת לעצמה עוד סמכויות ומסרסת את הגורם הממתן יחשוב פעמיים אם כדאי להיכנס להרפתקאות פה. בלי בג”צ, איזה גורם יכול לעצור את הממשלה מהפקעת נכסים ללא פיצוי? איזה גורם יכול למנוע מיסוי שרירותי? לא סתם אנשים מתחילים להזיז כסף למקומות אחרים. אף אחד לא רוצה לגלות בוקר אחד שהממשלה החליטה לקחת לעצמה מעשר מחשבונות הבנק.

כדי לעצור את הסחף, ביבי כינס את מה שככל הנראה היה מסיבת העיתונאים ההזויה של התקופה האחרונה (לא צפיתי, אני מעדיף לדחוף שיפודים לאוזניים מלהקשיב לו מרצוני החופשי. גם הייתי בחו”ל באותו זמן ולא מצאתי שיפודים). הוא דיבר על המשפטיזציה, על מה שמפריע לעסקים ועל יכולותיו המופלאות להיות תמיד צודק (גם כשהוא סותר את עצמו). זה היה שוב מופע לצרכי פנים, כי אין שום קשר בין הביורוקרטיה והתהליכים המשפטיים הארוכים עד ייאוש פה בארץ לבין ההפיכה המתוכננת. בשביל לקצר תהליכים אפשר להקטין את הביקוש (כלומר להעלות את מחיר ניהול המשפט – הטלת הוצאות ריאליות ומניעת משפטי סרק) ולהגדיל את ההיצע (הוספת שופטים). במקום זה מציעים לתת המון כוח לממשלה בלעשות מה שהיא רוצה ובמינוי אנשים חסרי כישורים למשרות שיפוט. זה בטח יגרום לצמיחה להתרחש מעצמה.

כמו שכתבתי בעבר, ישראל כרגע בדרכה הבטוחה להפוך ללבנון. גם אם באורח פלא לוין ורוטמן יגנזו את התוכנית, מילוי דרישות החרדים יספק את הדחיפה. הממשלה ה-36 היתה הממשלה הליברלית האחרונה וההפיכה של לוין היא הדרך הבטוחה לשים פלומבה על ההצהרה הזאת. אחרי שכל ה”אליטות” יברחו, אלה שמחזיקים את המקום הזה מתפקד ודואגים שיהיה פה חשמל 24 שעות ביממה ושלשטרות הכסף יהיה שימוש מלבד ניגוב בשירותים, אז “העם”, זה שמעריץ את האדמה שעליה דורך איש המכירות שאיכשהו נתקע בממשלת ישראל, יראה מה הוא שווה בלי ה”אליטות” האלה.

בנושא אחר לחלוטין, השבוע הייתי בכנס אחרון לתואר. הכנס היה בהולנד, כך שנדרשתי לקנות בגדים חמים כדי להימנע מהפיכתי לארטיק עם ההגעה לשם. לא היה לי הרבה זמן לטייל במקום (והיה קר בצורה בלתי נסבלת בכמה שעות הפנויות שלי), אבל היה כיף קצת לנקות את הראש ולראות אנשים שלא צריכים להתעסק כל היום בגנרטור המטרטר שהפך בחודש האחרון למנוע סילון.

ולסיום, תהליך חיפוש העבודה ממשיך ומגלה תופעה די מכוערת בחברות ישראליות (לפחות אלה שפניתי אליהן) – חוסר תגובה מוחלט. יש כאלה ששולחות מייל אוטומטי של “תודה על הגשת קורות החיים”, אבל מלבד זה אין שום תגובה. אחרות, גם כאלה שדיברתי עם נציגים מטעמן, פשוט לא אומרות כלום. איך אני אמור לדעת איפה אני עומד? למה אי אפשר פעם בשבועיים לשלוח הודעה כלשהי שאומרת “עדיין מסתכלים”, “לא רלוונטי” או “ניצור קשר בקרוב”?

יום טוב.
שלכם,
nadavs

5 מחשבות על “נוזל בין האצבעות”

  1. אני מקווה שאתה טועה בנבואות הזעם…
    יש מקומות קרים מהולנד 🙂
    התופעה של החברות שלא חוזרות למועמדים באמת מעצבנת.

  2. מה דעתך על ההסכם עם לבנון בממשלה הקודמת? אתה חושב שהוא נחתם באופן ראוי? פתאום לא היה קריטי להתחשב בדעתו (גם אם הרפה) של היועמ”ש?

    ובהתנהלות של ביבי והממשלה הזו אפשר להאשים רק את המרכז שלא רצה להקים אתו ממשלה כי הוא כזה מושחת. מבחינתי כל איש ציבור הוא מושחת בצורה כזו או אחרת ויותר חשוב לי איך הוא עובד.
    במקום להבין שהפוליטיקה הישראלית ממש לא הקיאה אותו – להפך – ולחבור אליו להקמת ממשלה רחבה ונורמלית, הם השאירו אותו עם החרדים. עצוב מאוד.

    עוד דבר שלא לוקחים פה בחשבון – דמוגרפיה.
    לא משנה אם תהיה פה חוקה או לא, אם יהיה בגץ או לא.
    מה שחשוב זה שעם הריבוי הטבעי הנמוך של חילוני השמאל, עוד 40 שנה הדיבורים האלה יהיו חסרי ערך. מזה אתם צריכים לפחד יותר מהכל ולהתחיל להתרבות בהתאם…

    1. על ההסכם עצמו אין לי עמדה מיוחדת כי אני לא מבין בנושא. הוא הועבר בצורה קצת עקומה, אבל אני יכול להבין למה הם עשו מה שעשו. איך זה רלוונטי למה שכתבתי?

      עם כל הכבוד, יש הבדל בין מושחת שקיבל פעם פרחים למי שקיבל מתנות במאות אלפי שקלים ולמי שנתן (לכאורה) הטבה של יותר ממילארד שקל תמורת טובות הנאה. זה לא “מושחת ברמה כזו או אחרת”, זה ניצול לרעה של כוח שלטוני ואי אפשר להחליק את זה. אם אין קווים אדומים, אין טעם למאבק בשחיתות.

      הדמוגרפיה תחסל את ישראל בוודאות, ונראה שאנחנו כבר אחרי נקודת האל-חזור עם או בלי ממשלת הפסיכים הנוכחית. אם התקציב יעבור כמו שמופיע בהסכמים הקואליציוניים, הקטסטרופה פשוט תואץ. יש כאלה שטוענים שעוד לא עברנו את נקודת האל-חזור, אבל זה דורש אכיפת לימודי ליבה אצל החרדים כבר מהיום בבוקר, ואין סיכוי שזה יקרה בשנים הקרובות.
      nadavs

      1. הקשר הוא שאם יועצים משפטיים לא מסכלים אישור הסכם מדיני שמועבר בצורה כזו, איך הם יכולים לטעון שהם מגנים עלינו מפני דיקטטורת פוליטיקאים?
        גם אני לא מבינה כלום בהסכם הזה ולא יודעת אם הוא טוב או רע אבל העובדה שהיועמ”שית הייתה נגד העברתו ללא הצבעה ובכ”ז העבירו אותו, ואילו במקרים אחרים התייחסו לדעה שלה כקובעת ולא כמלצה, היא מאוד בעייתית.

        מבחינתי כולם שם מושחתים ברמת הטבות של מיליארדים. גם להקים את משרד המים כדי לתת ג’וב זו שחיתות. גם הסיפור של גנץ והאלמנט החמישי מסריח ברמות, גם לעשות לפרס יום הולדת 90 בעלות של מיליונים, וגם עוד מאה דברים.
        אבל השחיתות הגדולה ביותר היא הנפוצה ביותר פה – לתת הטבות לקבוצות לחץ כדי להבחר כמו שהליכוד נותן להסתדרות וכמו שנתנו לה מפא”י והמערך שנים קודם לכן.
        לכן אני מעדיפה לשפוט את ראשי הממשלה והשרים במבחן התוצאה המקרו כלכלי ולא להתעסק בשחיתות שלהם.
        ככל שתהיה פחות רגולציה מסריחה תהיה פחות שחיתות. אחרת זה בני אדם והם תמיד ישוחדו. זה לא עניין אישיותי כלכך.

        אכיפת לימודי ליבה – אני בעד.
        האם זה יעזור לך דמוגרפית? לא נראה לי. אם 70% מהציבור יהיה דתי הוא עדיין יקבע את הטון גם אם הוא יהיה משכיל (ע”ע ציונות דתית. הם בהחלט אנשים משכילים)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה