יורים ובוכים

בוקר טוב לכולם!

בשבועות האחרונים אנחנו נמצאים תחת מתקפת בכי בלתי פוסקת של הכוחות הלוחמים בישראל. עד אז היו טפטופי בכי קלים, אבל מאז המערכון של ארץ נהדרת שבה סגרו את החלון על חייל בצנחנים, נפתחו הממטרות ונהרות הבכי מציפים את הטלוויזיה. הטיעון, בגדול, הוא זה: מי שמתגייס ל-8200 מקבל תנאים מפנקים ומקצוע לעתיד ומי שהולך להיות לוחם מקבל מקצוע שאין מה לעשות איתו בחוץ. זו אפליה וגם הלוחמים רוצים שיזרקו עליהם הייטק.

קודם כל, מי שהיה לוחם בצבא ולא היה בקבע לא קיבל שום מקצוע. אי אפשר לקבל מקצוע בלי ניסיון, ושנתיים של ניסיון בשיטור אוכלוסיה אזרחית זה לא באמת ניסיון בלחימה. מעבר לכך, לא כל מי שמתגייס ל-8200 הולך להייטק ולא כל ההייטק מורכב מיוצאי 8200. כמו כל יחידה צבאית, גם ביחידות המודיעין יש טבחים, שלישים, עובדי רס”ר והמון קצינים ונגדים שמפקחים עליהם ומוודאים שהם הולכים עם החולצה בתוך המכנסיים. הקבוצה שמקבלת השכלה טובה לעתיד (זו שמביאה להצעות עבודה מפנקות עם השחרור) היא קטנה מאוד ומשלמת על כך בשירות קבע כלשהו. הצבא לא פראייר מול משלמי המיסים.

לבסוף, מגיע הטיעון החשוב מכולם – ההייטק בישראל לא מורכב רק מיוצאי 8200. לפי הערכות גסות, ההייטק הישראלי כולל בערך 10% מכוח העבודה, שהם יותר מ-300 אלף אנשים. צה”ל כולו כולל 170 אלף אנשים, כולל חיילי החובה ואנשי הקבע. למרות כל הרעש שעושים מהיחידה, לא סביר ש-8200 כוללת אפילו 10% מצה”ל. מכן אפשר להבין די מהר שלא חייבים לעבור ביחידת מודיעין כדי להתקבל לעבודה בהייטק. אם זה היה המצב, לא היינו שומעים על התחום בכלל. יותר סביר שהיינו מדינה יותר עניה ומפגרת, כלומר מה שישראל עתידה להיות עוד כמה עשורים.

גם הרמטכ”ל כוכבי מיהר לרכב על הטרנד ודיבר על שלט שנכתב בו “הטובים לסייבר”. לטענתו, הטובים הם אלה שמוכנים להילחם. גם שלושה מג”דים קרביים שהתראיינו לחדשות חזרו על המנטרה הזאת. אלו כמובן דיבורים של סוחרי עבדים חסרי מושג בכלכלה. הרי אם ניקח את הלוחמים ונערבב אותם עם אנשי הטכנולוגיה (שחלקם הגדול בעלי פרופיל נמוך), נקבל לוחמים מוגבלים ומתכנתים שלא יודעים לתכנת. הלוחמים שיודעים לתכנת לא יושבים ובוכים על מר גורלם בטלוויזיה. הם מסיימים את השירות, נרשמים לאוניברסיטה ומשתלבים לאחר מכן בהייטק, כמו 99% ממשוחררי צה”ל שלא התמזל מזלם להיות בעלי מוח מעולה וגוף נאחס.

בכתבה בחדשות ראיינו גם כמה תיכוניסטים שיתגייסו בשנה הקרובה. מצד אחד, ילדי עשירים שהולכים ל”קורס הכנה לקרבי” (לא צריך קורס בשביל זה, צריך גוף מתפקד) ומספרים על החשיבות של להיות לוחם. מצד שני, ילדים שנמצאים במגמה טכנולוגית וחושבים, שומו שמיים, שגם צריך לצאת להם משהו מהשירות הצבאי. המרואיין החכם ביותר שם אמר שהוא רוצה משהו שיקדם גם אותו וגם יעזור לצבא, ואין סיבה שהאינטרסים האלה יתנגשו (הוא כמובן היה בעל שם שרמז שהוריו עלו מברית המועצות, כך שהכל ברור). אולי כדאי שהגאונים עם עלי הגפן על הכתפיים יקשיבו לו. ברור שאנשים ילכו למה שישרת אותם באופן אישי. הם באמת חושבים שמתגייסים לקרבי עושים זאת מאלטרואיזם? והמג”דים המודאגים נמצאים בתפקיד רק מדאגה למדינת ישראל? המלחמה על הפנסיות נתנה רמז קטן, כמעט בלתי מורגש, לכך שגם הם מערבים קצת שיקולים אישיים (ואפילו כספיים!!!).

הרי מי הם אותם “טובים” שכוכבי כל כך רוצה שילכו להילחם? ילדי העשירים, אלה שיש להם בית תומך ולא יעסיקו את מערך הת”ש ומערך המשמעת. אלה שלימדו אותם מגיל צעיר להקשיב לסמכות ועל חשיבות ההגנה על המולדת. אלה שאפשר לסמוך עליהם שידעו לספור עד עשרים ולחשב כמה סנדוויצ’ים חסרים לפלוגה. למרבה צערם של הקצינים הלוחמים, בהרבה מקרים מדובר באותם אנשים שמבינים שאפשר לבזבז שלוש שנים במאמץ רב או בישיבה ומנסים להגיע ליחידות שכוללות ישיבה. לא, לא בהכרח 8200. מלבד יחידות לוחמות ויחידות עם הצעות עבודה מרשימות בסופן, יש את שמונים האחוזים הנותרים של צה”ל שגם בהם אפשר לבזבז שלוש שנים בלי לסבול יותר מדי.

הגיע הזמן לעצור את הבכי. הצבא מסבסד ללוחמים לימודי תואר ראשון כמעט במלואם. משוחררים מיחידות לא לוחמות מקבלים סכום יפה שניתן להשתמש בו ללימודים. מי שרוצה להגיע להייטק צריך להפעיל את הראש, אבל לא את בלוטת הדמעות, אלא את המוח. שלוש-ארבע שנים באוניברסיטה בלימודי התואר הנכון יביאו כל בוגר סביר להייטק גם בלי כומתה בצבע ירוק כהה ברזומה. במקום להסתכל על אנשים סופר מוכשרים ולשאול “למה הם מקבלים הרבה?” (כי הם סופר-מוכשרים), כדאי לחשוב “איך אני מקבל ככה?”. אם אלה הלוחמים שמשגיחים על הגבולות, אפשר לסגור את המקום.

יום טוב.
שלכם,
nadavs

4 מחשבות על “יורים ובוכים”

  1. מסכים אתך… לפני למעלה מ-30 שנה כשמדתי בפני גיוס, גם אני חשבתי איך אני יכול לשרת בצבא כך שגם אתרום לו וגם ארוויח. הלכתי לעתודה במדעי המחשב ושירתי 6.5 שנים ביחידת מחשבים. לאחר מכן באזרחות פגשתי הרבה אנשי הייטק ששירתו ביחידות קרביות. למעשה כבר בצבא היה לי מפקד מאוד מוכשר שהתחיל את השירות כשריונר, היה מ””פ בשריון ואח”כ עשה הסבה למחשבים בתוך הצבא.

    1. זה ברור שיש מלא לוחמים לשעבר (וגם עציצי צה”ל לשעבר) בהייטק, מה שלא ברור זה מאיפה התחיל הטרנד הבכייני שהשתלט עכשיו על הטלוויזיה. איזה ניג’וס.
      nadavs

  2. במובן מסוים יש לחיילים קרביים ״עבודות״ שממתינות להם בחוץ – כמאבטחים בכל מיני איזורים, החל בשגרירויות / אל על / אח״מים וכלה בליווי של טיולים של תלמידי בי״ס.

    כמובן שאלו לרוב עבודות זמניות ולרוב לא ״קריירה״, אבל זה גם כיוון שמתאפשר רק לאלו ששירתו שירות קרבי.

    1. אבל זו לא עבודה שמשלמת 20 אלף שקלים בחודש ונותנת קריירה לעשורים קדימה. זו הסיבה לבכי. למי שלא היה לוחם או מתכנת 8200, כמוני, גם את זה לא היה. שיפסיקו לבכות.
      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה