הפקולטה לניסוחים

ערב טוב לכולם!

השבוע התקיימו בטכניון שני מבחנים חשובים. הראשון היה בקורס שאותו לקחתי הסמסטר בפקולטה שניסיתי להתחמק ממנה, פיזיקה. באורח פלא (סתם, בגלל עצלות ובעיות מערכת שעות) לא לקחתי בתואר הראשון את אחד מקורסי הבחירה היותר נחמדים בפיזיקה. לפני חצי שנה, כשהתברר לי כמה נקודות חסרות כדי לסיים את המכסה הדרושה לדוקטורט, עברתי פקולטה-פקולטה עד שגיליתי את האוצר הזה. ביקשתי אישור, נרשמתי לקורס והכנתי את שיעורי הבית הדי מתישים שהיו בו.

ביום ראשון התקיים המבחן שלא היה מסובך מדי, בדיוק כמו שהבטיח המתרגל (החלק המסובך היה להגיע לכיתה. הבניין בשיפוצים ודורש עליה לקומה 3 כדי להגיע לקומה 1). כבר באותו יום אחר הצהריים הגיעו הציונים והעלו לי פלאשבקים מפברואר 2017. המבחן האחרון בתואר הראשון היה עם אותו מרצה והציון היה אותו ציון. ההבדל העיקרי הוא השימוש בחומר הלימוד. הקורס של 2017 היה שימושי בהרבה. הקורס שסיימתי השבוע שימושי לקבלת כמה נקודות זכות עם ציון גבוה. החומר מעניין אבל חסר כל שימוש מחוץ לאקדמיה.

ביום שני התקיים המבחן בקורס אותו תרגלתי. בתור מתרגל אחראי גיליתי אחריות גדולה והגעתי לטכניון מספיק מוקדם כדי לתפוס חניה. אחרי ההצלחה (החלקית, החניות הטובות באמת היו תפוסות) הלכתי יחד עם המרצה האחראית לחדר המורים כדי להדריך את המשגיחות (והמשגיח). כולן קיבלו הסבר מפורט (שחזר על עצמו שוב ושוב) על מיליון הדברים שיש לחלק לסטודנטים וזמן המבחן. אחרי שהנושא הובהר עלינו לקומה המתאימה וצפינו בסטודנטים מתחלקים לחדרים.

בתשע התחיל המבחן ואנחנו, צוות הקורס, התחלנו בדיונים מרתקים על מבנה הקורס והמוכנות של הטכניון והפקולטה שלנו לשנת 1990. כחצי שעה לאחר מכן התחילו השאלות ולא נגמרו. חלקן לגיטימיות, חלקן ניסיונות סחיטת תשובה כמיטב המסורת. שני האירועים המיוחדים היו סטודנטית ששכחה מחשבון וסטודנט ששכח תעודה מזהה. הראשונה קיבלה ספייר ממישהו, כי תמיד יש ספייר. השני רץ לאוטו. מלבד זה, הכל עבר חלק. בסוף המבחן התבקשתי על ידי המשגיחה הראשית (שעשתה עבודה נהדרת בניהול המשגיחים) לספור את הבחינות כדי לוודא שהכל בסדר ולאחר מכן נפרדו דרכנו.

משם הלכתי עם מתרגלת נוספת למקום בו סורקים את המבחנים, אי שם באותו בניין. אחרי שליחת מפתח התשובות ועריכה קלה שלו בעקבות שאלה בעייתית הגיעו התוצאות. התפלגות הציונים היתה קצת משונה, אבל השיטות הסטטיסטיות שלמדתי בסמסטר הקודם לא נתנו תוצאה מובהקת להבדלים (היו קרובות). בסופו של דבר, ברגע שהציונים אושרו על ידי כל הגורמים המוסמכים (שרת החינוך ומטה) פרסמתי לסטודנטים וחיכיתי לריקושטים, ואלה לא איחרו להגיע.

תלונה אחת הגיעה עוד לפני הציונים ונגעה לניסוח אחת השאלות. היו שם פלפולים חריפים יותר מפלפולי גמרא על המשמעות של הביטוי “התשובה הנכונה ביותר” (שלא שמתי לב אליו, וזו טעות שלי. זה ניסוח נוראי לשאלה). אחרי קריאת מיילים באורך מכתב ההתפטרות של סדצקי נאלצתי להסביר לסטודנט שגם תחת הפרשנות המוזרה שלו התשובה שלנו עדיין נכונה (היא גם “הנכונה ביותר” כי השאר שגויות ממש). הם כ”כ בחרדה מהמבחנים במתמטיקה שמתעסקים בניסוחים קטנוניים עד שהם נכנסים לפינות שאנחנו לא רואים בכלל.

תלונה נוספת עסקה בתורת הנסתר. קיבלתי שאלה הנוגעת לשאלה שבה קיבלנו שתי תשובות. מישהי פנתה אלי בטענה שלא התחשבנו אצלה בתשובה הנוספת. תהיתי כיצד היא יודעת שלא קיבלה ניקוד על השאלה הזאת בלי לראות את הסריקה, אבל אולי היה משהו בדבריה. מסתבר שלא היה כלום. לפי המידע מהסורק, היא קיבלה נקודות על השאלה המדוברת ואיבדה נקודות על שאלות אחרות. לא ברור אם זה ניסיון לבדוק האם סגל הקורס מורכב ממטומטמים או שהיא באמת חשבה שלא קיבלה נקודות על השאלה.

לבסוף הגיעה שאלה גם על תרגילי הבית. התכתבות של כמה מיילים בה סטודנט ניסה להבין למה ירדו לו נקודות על שיעורי הבית (וכתוצאה מכך איבד נקודה בציון הסופי) בעוד אני מנסה להבין למה הוא לא קרא את המיילים ששלחתי במהלך הסמסטר. לקינוח, טען שזה “לא פייר” וקיבל בתשובה את המייל הראשון ששלחתי בנושא אי שם מזמן. בינתיים נראה שהנושא נסגר, אבל אין לדעת. הוא עוד עשוי להפתיע בשלב הערעורים ולקבל את התחשבותה של המרצה. מצד שני, היו רק שניים מתוך הנבחנים שלא הסתדרו עם העניין, כך שנראה שהייתי די ברור.

יום טוב.
שלכם,
nadavs

2 מחשבות על “הפקולטה לניסוחים”

  1. ברכות להצלחה במבחן בו נבחנת ולסיום המבחן בקורס בו תרגלת…
    הלחץ של הסטודנטים מובן אבל באמת מביא לתופעות מוזרות

    1. תודה, אבל זה עדיין לא נגמר. יש עדיין את הכיף של מועד ב’ (כולל כל הניג’וסים של מועד א’, אבל עם יותר לחץ מנכשלים) שיכול להיות בזמן קצת בעייתי. מזל שיש עוד כמה אנשים בצוות הקורס שיוכלו להיות שם אם לא אוכל.
      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה