התעללות נפשית קשה

ערב טוב לכולם!

ביום חמישי האחרון, די במקרה, ראיתי בעיתון כותרת בנושא חינוך שזעזעה אותי. לא מדובר בשטויות של פרץ (זו כבר סוגיה לחוקרי תקשורת), אלא ידיעה שהגיעה לעמוד 18 בידיעות אחרונות, קצת מעל מודעה למחזמר פלאשדנס. באוניברסיטאות יש תוכניות העשרה למינהן בתחומי המדעים. מתקבלים אליהן תלמידים טובים שבמקרים רבים גם מצליחים ללמוד לתואר ראשון עוד בזמן התיכון, משתתפים בתחרויות וזוכים בפרסים. בין התלמידים בתוכניות האלה נמצאים גם כאלה שלא לומדים בבית הספר, אלא קיבלו אישור ממשרד החינוך לעבור לחינוך ביתי. עכשיו מתברר שמשרד החינוך דורש מהאוניברסיטאות שלא לקבל את התלמידים האלה.

כל מי שמעורב בתחום, מלבד משרד החינוך, תפס את הראש ולא הבין מאיפה הגיעה ההנחיה המטופשת הזאת. התלמידים לא מבינים למה מענישים אותם על יכולות גבוהות. באוניברסיטאות לא מבינים למה לוקחים להן תלמידים טובים. רק במשרד החינוך יודעים לתת את התגובה שומטת הלסתות הבאה: “המשרד מנהיג מדיניות ברורה של חיזוק החינוך הציבורי, ולאור זאת מקדם תוכניות עבור תלמידים במערכת זו. ככל שתלמידים מחוננים הלומדים בחינוך הביתי יחליטו להצטרף למערכת החינוך הציבורית, נעניק להם את המעטפת החינוכית הנדרשת”.

זו, תסלחו לי, תגובה של חלאה עם מוח כ”כ קטן שלא ברור איך מי שכתב אותה נושם באופן עצמאי. זה דומה מאוד לאנשים שהטיעון שלהם בדיון על צבא מקצועי הוא “אני שירתתי, עכשיו אתה”. נראה שכמויות האגו במשרד החינוך מאיימות להציף את המקום עד שמוכנים להתנקם בתלמידים המוכשרים ביותר רק בשביל לתקוע להם אצבע בעין, כי הם העזו לברוח מבתי הספר הנוראיים שהמשרד הזה מספק.

משרד החינוך נותן מענה גרוע מאוד לתלמידים המוכשרים ביותר. חלקם מגיעים למסלולי המחוננים המיוחדים (וחלקם כנראה נשארים בחוץ בגלל הדרישה לשוויון מגדרי), אבל גם אלה עוברים התעללות נפשית קשה בשאר הזמן. הם יושבים בכיתה, בוהים בתקרה ורק מחכים שהזמן יעבור בזמן שמדברים איתם על נושאים לא מעניינים בעליל כמו תמורות בחיי היהודים בארה”ב בזמן השפל הגדול או המלחמה ההיא שהיתה בזמן השואה (זה דווקא כן מעניין, אבל משרד החינוך יודע להוציא את העניין מכל נושא ולדחוף לשם שואה). אלה מהם עם הנטיה המדעית מתעוררים קצת בזמן שיעורי המדעים והמתמטיקה, אבל גם שם אין להם יותר מדי תקווה לעניין.

נראה שמשרד החינוך שם לו למטרה להתעלל בכמה שיותר תלמידים. מי שלומד בחינוך ביתי מגיע לרוב ממקומות יותר מבוססים, כלומר אפשר להניח שההורים שלו משלמים מיסים רבים. כך נוצר מצב שההורים משלמים על מערכת החינוך, תקציב מערכת החינוך לא יורד בשקל בגלל שהתלמידים האלה עוזבים, אבל מונעים מהם העשרה בגלל שמוק עם תסביך אגו לא פתור. אולי למישהו שם כואב שהמוכשרים ביותר לא משתתפים בטקס הפגאני שבו תלמידים נבחנים במבחנים בינלאומיים ולא מעלים קצת את הציונים הממוצעים.

כולי תקווה שההחלטה האווילית הזאת תתבטל עוד לפני השבעת שר חינוך חדש ושהשר שיכנס יעסוק יותר במתן עזרה לתלמידים הנמצאים בקצוות התפלגות היכולות (כן, גם התלמידים החזקים זקוקים לעזרה) מאשר בהצגת התנהלות תקשורתית מזעזעת. את מי שקיבל את ההחלטה הזאת צריך להעיף על טיל למקום שבו הבינוניות הממארת שלו לא תפגע בחפים מפשע.

יום טוב.
שלכם,
nadavs

6 מחשבות על “התעללות נפשית קשה”

  1. אמנם אישית אני לא כל כך אוהב את הרעיון של חינוך ביתי (אני למדתי בבית ספר ממלכתי – אז גם אתה! 😉 )
    אבל זה בהחלט מרגיז

    1. זה מרתיח. בתור בוגר של החינוך הממלכתי אני חושב שכדאי שכמה שפחות יעברו שם במצבו הנוכחי, במיוחד למי שיכול להתסדר בלי שיטרידו אותו עם שיעורי בית.
      nadavs

  2. מצטרף לטרוניה ולתלונה וגם לסגנון בה בוטאה, ובצדק רב. משרד החינוך לא מסוגל לספק “מעטפת” מאף סוג לאף אחד, כולל לא לאלה שבאמצע “גאוס”. נהפוך הוא. התשובה המפגרת “מעטפת חינוכית” הינה ככל הנראה ה”לינגו” החדש של הביורוקרטים/יות במשרד, ברוח שפת הייעוץ החינוכי. הבן יקיר לי ישב בשיעורי אנגלית וקרא ספרים, באנגלית, כי לא הסכימו לשחררו מהשיעור.
    גילוי נאות – הנני בוגר של חינוך ממלכתי [ כשהייתי ילד לפני 60 שנים, כך קראו לזה].

    1. גם אני בוגר החינוך הממלכתי (לפני קצת פחות מ-60 שנה), ואם היית רואה את מחברות המתמטיקה שלי היית מבין שאותה “מעטפת חינוכית” עזרה לי בעיקר להתאמן בכתב מחובר באנגלית.
      nadavs

  3. נדב, אני לא מאמינה שאני אומרת את זה, אבל כנראה אצביע חמפלגה ההזויה של אלפר. מאז שפתחת את הבלוג לפני איזה 20 שנה לא היה פה יותר הזוי.
    והכי הזויים זה הליברלים. מדובר בקבוצה אינטליגנטית של יצורים בלתי תבוניים.

    1. הבלוג יהיה תיכף בן 15, אבל זה בהחלט הדבר הכי הזוי שנכתב פה. מזל שלא הגישו גם את הרשימה של ליבי מולד (מפלגה שאני אחד ממיסדיה), היו מפצלים את שלושת קולות הליברלים בין שתי מפלגות.
      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה