חזרה לפלוגת הפטורים

צהריים טובים לכולם!

כמעט חודשיים עברו מאז הבחירות לכנסת ה-21 וממשלה לא נראית באופק. ליברמן וליצמן מטפסים על עצים גבוהים מכדי שיכולו לרדת מהם בבטחה ובין שניהם עומד ביבי שבטוח שעושים לו תרגיל ענק ומדיחים אותו מראשות הממשלה באמצעים לא כשרים (מבחינתו כל האמצעים לא כשרים, אז החוק לא רלוונטי כאן). באורח פלא נראה שצה”ל עושה משהו חיוני בממשלת ישראל ובעצם כרגע מונע את הקמת הממשלה ה-35, וכל זה באמצעות חוק חסר משמעות שהנהנים היחידים ממנו יהיו, כמיטב המסורת, ליברמן וליצמן.

ההתנהלות של ליברמן לא מובנת לי עד הסוף. האם הוא באמת ילך למצב של מניעת הקמת ממשלה? האם יש לו הסכם כלשהו עם כחול-לבן או חבר אחר בליכוד שבו הוא מונע מביבי ממשלה ובתמורה לכך מקבל הטבות שלא יכל לקבל מביבי? האם הוא מנסה לשפר עמדות ולהיכנס לממשלה ביום רביעי בחמישה לחצות? לא ברור. להלחיץ את ביבי זה תמיד כיף וטוב, ללכת לבחירות חוזרות זה לא בהכרח מהלך שיעזור לו. אמנם כחלון ימחק לגמרי בבחירות חוזרות, אבל יש סיכוי שמצביעיו יעברו דווקא לכחול-לבן או מה שלא יהיה שם אחרי שהקונסטרוקציה הזאת תתפרק. גם השותפים הטבעיים האחרים יסבלו, כי לא בטוח שאיחוד מפלגות הימין ישאר. אולי איילת שקד תוכל להיכנס לואקום הזה. בלי נפתלי בנט, יש לה פוטנציאל גדול.

בינתיים, כל עוד הכנסת מתפקדת, ביבי מנסה לחסל סופית את הפרדת הרשויות בישראל. איסור על בית המשפט העליון להתערב בהחלטות מנהליות של הכנסת והממשלה (לא שמעתי הצעה כזאת, אבל יש עיתונאים שטוענים שיש) זה בהחלט סוף המשחק. הצרה היא שלימודי האזרחות בישראל כושלים לחלוטין ויש מספר ענק של אנשים שפשוט לא מבינים מהי משמעותה של כל רשות משלוש הרשויות, כך שמבחינתם ההצעה הזאת הגיונית לחלוטין. בויכוח פייסבוק שהיה לי לא מזמן בקבוצה של סטודנטים בטכניון נאמר לי שלא יתכן שבג”צ, שהוא גוף לא נבחר, יתערב בהחלטות של הממשלה שנבחרה לייצג את העם. החלק הנכון היחיד במשפט הזה הוא שבג”צ אכן לא נבחר. גם ממשלת ישראל לא נבחרת (הבחירות הן לכנסת) ובהחלט לא מייצגת (אין בה את כל החלקים במפה הפוליטית הישראלית). מעבר לכך, הממשלה לא אמורה לייצג אף ציבור אלא לפעול למען כלל האזרחים. אותו חוכמולוג תיקן אחר כך ל”ממשלה שמייצגת חצי מהעם” (גם זה לא נכון) ולבסוף נשבר לו מהתיקונים שהנכסתי לכל משפט שני שלו.

כמובן שכל הטיעונים שלו (וכנראה גם שלי) מגיעים מתוך דיבור מהפוזיציה. הדרך הטובה ביותר לבדוק האם זה המצב היא לשאול מישהו “במידה שהמצב היה הפוך (זנדברג ראש ממשלה שהחלטתה לפנות את מתנחלי יו”ש בוטלה ע”י בג”צ), האם עדיין היית תומך בכל השינויים האלה?”. אם התשובה היא כן, יתכן שמדובר באידיאולוג. אם התשובה היא לא או משהו מתחמק כמו “אין סיכוי שזנדברג תהיה ראש ממשלה, אז אני לא חושש מזה”, מדובר בצורה קלאסית של דיבור מפוזיציה.

על פסקת התגברות (על חוקים בלבד, עם דרישה לרוב גדול שמראה קונצנזוס ציבורי ולא כזה שאפשר להשיג ע”י כפיית משמעת קואליציונית), חוק צרפתי ושאר השינויים שרוצים להכניס יש על מה לדבר, אבל לא כרגע. בזמן הזה ברור לגמרי שכל המערכת מגוייסת למען אדם אחד שרואה הכל דרך האינטרס הצר שלו וכל הגמדים סביבו מנצלים את מצבו כדי להכניס שינויים רדיקליים יותר ממה שדרוש עבור החסינות (סמוטריץ’ וחבריו) או להשיג כוח והשפעה על ידי חנופה והכנסת הראש עמוק יותר לתוך המעי של המנהיג (מיקי זוהר יצטרך בקרוב התערבות כירורגית בנושא). הסכנה במהלכים שביבי מקדם (באמצעות שליחים, הוא כמובן לא עוסק בזה) היא לא שהוא ינצל אותם לרעה. אין לו את האופי המתאים. אבל לאלה מסביבו, שעושים נזק בזמן שהוא עוצם עיניים, או לאלה שרוצים לרשת אותו, יש אופי מסוכן הרבה יותר.

ולסיום, אחרי שבע שנים שבהן צה”ל ביקש ממני עדכון פרטים כל שנה, הסיפור נגמר. ביום שני השבוע קיבלתי טלפון ממשרד הקישור בבסיס שהודיע לי שאני מוזמן לטקס פטור ממילואים. אפילו אמרתי להם שאני מתכוון להגיע. אמנם אחר כך התחרטתי (זה רחוק), אבל החלטתי שאם אשתי תוכל להצטרף, אסע בכל זאת. לא בכל יום מישהו שלא שירת בבסיס יכול להיכנס לשם ויהיה נחמד להגיע לשם פעם אחת אחרונה כשהיא איתי.

יום טוב.
שלכם,
nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה