הסכנה של כולנו

צהריים טובים לכולם!

הבחירות לכנסת מתקרבות במהירות ואיתן הדמגוגיה המסוכנת של כחלון ותשעת הגמדים שמגיעה לשיאים חדשים. בשבועות האחרונים אנחנו שומעים על הרעיון המדהים של שר הכלכלה שרוצה רק לעזור לזוגות צעירים: משכנתא של 90% מערך הדירה עם ערבות מדינה. סוף סוף כחלון (אני יודע שהוא שר האוצר ולא שר הכלכלה, אבל הוא אחראי מבחינתי על כל השטויות שהגמדים שלו פולטים) מוצא דרך לעזור לאזרחי מדינת ישראל. כלומר האזרחים שעובדים בבנקים ומחזיקים במניות שלהם. אלה שהולכים לקנות דירה במינוף פסיכי של 1 ל-10 ואלה שיצטרכו לערוב להם למקרה שיתקשו להחזיר הלוואה גדולה יותר מערך הבית שלהם פחות יהנו. גם מי שירצה לקנות דירה ויגלה ששוב המחירים עלו (כי זמינות האשראי עלתה) לא יסתכלו בחיבה יתרה על כחלון.

מסתבר שכחלון וחבריו לא רק מזיקים לציבור באופן פעיל, הם גם חושבים שהוא מטומטם באופן מוחלט (או מטומטמים בעצמם). כשנשאל שר הכלכלה הגאון על המהלך, שהושק באופן אירוני בדיוק עשור לאחר משבר הסאב-פריים, ענה שאין שום קשר לסאב-פריים מכיוון שמדובר בערבות מדינה. אכן, אם מסתכלים על זה בצורה טכנית לחלוטין, הקשר די רופף. עם זאת, במשבר הסאב-פריים נתנו לאנשים הלוואות מסוכנות שהובילו לקריסת בנקי ההשקעות שקנו אותן וחילוצם על ידי ממשלת ארצות הברית. גם פה מתוכננות משכנתאות מסוכנות (ערבות מדינה אומרת לבנקים שאפשר להקל ראש בקריטריוני ההלוואה, כי הסיכון לא נופל עליהם במלואו) עם מינוף גבוה מאוד (אמנם לא פסיכי כמו שהיה בארה”ב, אבל עדיין גבוה) מתוך התחושה ש”מחירי הבתים עולים תמיד”. ככה האמינו גם בארה”ב עד שמיליוני אנשים מצאו את עצמם חייבים לבנק עשרות אחוזים יותר ממה שהבית שלהם שווה.

מה שקורה כאן פשוט מאוד להבנה מבחינה פוליטית. בחודשים האחרונים אורלי לוי, זו שהציעה את רעיון ה-90%, מצליחה לקבל מספר נאה של מנדטים בסקרים. כחלון מבין שהוא נכשל במשימה העיקרית שלקח על עצמו והתחיל לירות לכל הכיוונים. אמנם במקרה הזה הוא יורה לעצמו ברגל (המהלך אמור להגדיל את הביקוש לדירות), אבל כבר לא איכפת לו. הוא כבר התרגל לשקר לציבור עד שלא משנה לו כ”כ האם להוסיף עוד שקר על הטיפול בעניין הגז וההבטחה שלא להתמודד אם לא ירדו מחירי הדיור.

כדי להדגים את הסכנה האמיתית שלו, הופרח לפני כמה ימים בלון ניסוי המספר על כך שיו”ר המאפיה ניסנקורן שוקל להתמודד לכנסת עם כחלון. זה מסביר סופית למה כחלון מכר את הציבור הישראלי לכל קבוצת לחץ אפשרית והתכופף מיידית מול כל דרישה של ההסתדרות. כעת אין שום ספק שהוא אחד משרי האוצר הגרועים שהיו אי פעם בישראל, אחד שמעל בתפקידו והשתמש בכוח שניתן לו על מנת לקדם את עצמו על חשבון הציבור. למזלנו הרב הכישלון שלו בתחום הדיור ברור כשמש והוא לא יקבל שוב עשרה מנדטים. לצערנו, המועמדת להחליף אותו מגיעה גם היא מרקע “חברתי”, כלומר תומכת במודל עץ הכסף. הכינו את הארנקים.

ולסיום, השבוע נפתח סוף סוף הקו המהיר בין ירושלים לתל אביב. כלומר בין ירושלים לנתב”ג. כמו שסיכם את זה אחד מאתרי החדשות בחו”ל עם הכותרת המופלאה “נפתח הקו המהיר בין ירושלים לתל אביב שהוא לא מהיר ולא מגיע לתל אביב”. שתי מהדורות החדשות המרכזיות שלחו כתבים מירושלים לתל אביב (או להיפך) ברכבת ובאוטובוס וגילו שהאוטובוס מגיע יותר מהר (ויותר בזול). הביזיון הזה שנקרא הקו המהיר לירושלים נמשך כבר שנים וכל ההשקה החגיגית הזאת היתה לצורך תעמולת בחירות עתידית לליכוד. לא שהם צריכים את זה, ממילא הקמפיין שלהם מתבסס על “לנו יש את ביבי ולכם לא”.

חג שמח!
יום טוב.
שלכם,
nadavs

3 מחשבות על “הסכנה של כולנו”

  1. מסכימה שכחלון הוא שר אוצר נורא. מסכימה ש90% משכנתא בערבות מדינה זה רע.
    עם זאת, 90% משכנתא בביטוח אשראי פרטי (כפי שהיה לפני 10 שנים) זה מעולה.
    1. הדירות בארץ רק יעלו כי אנחנו במצוקת קרקע, בניגוד לארה”ב.
    2. השכירות וההחזר ל90% משכנתא הוא כמעט זהה היום אז אין סיבה שלא יעמדו בתשלומים
    3. אין פה סכנה כי ביטוח emi הוא פרטי ולא מסכן את החוסכים בבנקים.
    אני קניתי ככה דירה לפני שנים ב70,000 שח הון עצמי.. אין סיבה שזה לא יהיה אפשרי היום

    1. 1. אנחנו גם במצוקת טמטום. אפשר לבנות עוד באיזורי הביקוש אם בונים לגובה (ובחשיבה מתאימה על תשתיות). השיטה שבה “מטפטפים” אישורי בניה משמרת את המחירים הגבוהים והאשראי הזול באדיבות בנק ישראל מעודד עוד את התופעה.

      2. תמיד יש סיבות. המשבר הבא יכול להתחיל כבר באחד באוקטובר.

      3. מסכים לחלוטין, באמת אין סיבה שזה לא יהיה אפשרי היום. אני חושב שזו התנהלות בעייתית של הפרט, אבל לא אידיוטי כמדיניות. ערבות המדינה הופכת את ההצעה של כחלון/אורלי לוי לנוראית.

      nadavs

      1. 1. נכון
        2. לא, אין סיבות, בדיוק כמו שהשוכרים היום לא יהפכו להומלסים ברחוב בפרוץ המשבר הבא. אם יש לאנשים סכום X לשכירות כל חודש, הם ימצאו אותו סכום X גם למשכנתא, או ימכרו את הדירה לפי מחיר סעיף 1 (אותו מחיר או יקר יותר).
        3. לא התנהלות בעייתית כשזה אותו מחיר כמו שכירות…

        רק כשפרסמת פוסט חדש ראיתי שלא עניתי לך 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה