על הסחיטה

ערב טוב לכולם!

בשבת שעברה, תשעה ימים בלבד לאחר הנישואים, הגיע אירוע שהפך את חותמת הנישואים שקיבלנו בפראג לרשמית: התקלקלה לנו מכונת הכביסה. קניה משותפת של מכונת כביסה או מכשיר חשמל גדול אחר היא פלומבה רשמית לזוגיות, אך לא תמיד היא מגיעה בגלל אירוע חיובי, כמו במקרה שלנו. כמדי שבת, תכננתי לכבס את כל מה שעמד בסל הכביסה. התחלתי מכמה כיסויי ספה גדולים שכובסו יפה, אבל כשבאתי להוציא אותם ראיתי שהנורות על המכונה כבו. סובבתי את בורר התוכניות ולא קיבלתי תגובה. ניסיתי לשחק עם כבל החשמל, להחליף שקע וסתם להרביץ ללוח הדיגיטלי, אך שום דבר לא עזר. המכונה מתה.

מכיוון שאני אוהב ללבוש בגדים וכמעט כל הבגדים שלי היו בסל הכביסה, ניסיתי לברר עם בני משפחה ובעל הבית האם שווה לתקן את המכונה. כולם אמרו לי לא, לך לקנות חדשה. בעלי הבית נתנו את ברכתם להשלכת המכונה הישנה לפח וכך מצאנו את עצמו במוצאי שבת בוחנים מכונות כביסה בלי שום ידע לגבי מה כדאי. בסופו של דבר הצלחנו לשכנע את אחד מיועצי המכירה בחנות לעזור לנו, בחרנו מכונה והזמנו משלוח וטכנאי. אחרי המתנה מורטת עצבים של כמעט יומיים, המכונה היתה מוכנה לעבודה. הכנסתי את הבגדים, הוספתי את חומרי הניקוי המתאימים, המתנתי חמש שעות (קצת פחות, אבל למה מכונת כביסה אמריקאית יכולה לנקות בחצי שעה ופה מדובר על שעה וחצי לפחות?) ולבסוף, אחרי מנגינה לא קצרה שהתברר שהמכונה מנגנת, הוצאתי את הבגדים שהיו נקיים בדיוק כמו במכונה הקודמת. לפחות קיבלנו הופעה.

כמה קילומטרים ממכונת הכביסה, בטכניון, יגמר ביום ראשון סמסטר האביב. את התרגול האחרון בקורס שלי כבר העברתי (וקיבלתי מחיאות כפיים כמיטב המסורת בסיום כל סמסטר. זה די מביך) והודעתי לסטודנטים שאם הם רוצים להיפגש איתי לפני המבחן, יש להם את המייל שלי. אני מעריך שלא אשמע מהם יותר מדי עד יומיים לפני המבחן ומאותו רגע אצטרך להתקין מסך עם מספרים רצים כדי שמי שמגיע ידע באיזה מיקום הוא בתור.

בינתיים, באינטרנט, חברת “רשת” גילתה חוסר אחריות מדהים והעלתה סרטון קצר של מהנדסת מהטכניון שמתנגדת לחיסונים. היא העלתה שם שלל טיעונים אידיוטיים כמו ירידה בסיכון לסרטנים שונים למי שחלה במחלות כמו חצבת וסיימה עם פניה לרגש בדמות שימוש בתינוקות כמגן אנושי. כן, זו בדיוק כוונת חברות ייצור החיסונים. לזרוק תינוקות על וירוסים ולהקריב אותם למען המולדת. הסרטון אמנם הוסר לאחר לחץ כבד מאוד שהופעל על “רשת” מאנשים שיודעים על מה הם מדברים, אבל הנזק נעשה. קבוצת מתנגדי החיסונים, בין האנשים המסוכנים ביותר שמסתובבים כיום חופשי, קיבלה עוד זמן מסך להשמיע את המסרים המסוכנים שלה.

למי שתוהה, חיסונים הם לא נושא שנוי במחלוקת בקהילה המדעית. בכלל. נכון, לחברות המייצרות חיסונים יש אינטרס שיקנו אותם (כמו שלכל חברה שמייצרת מוצר יש אינטרס שיקנו אותו), אבל הנושא נחקר ונטחן מכל כיוון אפשרי (על ידי אינספור גופים, נייטרליים ולא נייטרליים) ואין שום ויכוח על נחיצותם של החיסונים. כולי תקווה שמדינת ישראל תילחם בפסיכיים האלה שמחזירים לפה מחלות משנות השישים (כמו חצבת ואדמת) בדרך היחידה שהם מכירים: דרך הכיס. ילד לא מחוסן לא יכנס לגן ילדים בסבסוד המדינה (או בית ספר כזה) וסל הבריאות שלו יפגע. את הסיפורים המרגשים של “לפני החיסון הילד כמעט הוכיח את השערת גולדבך ולאחר החיסון הפסיק לתקשר” או “בתור הורה אתה פשוט יודע שהחיסון הוא זה שפגע בילד” הם יכולים לשמור לדיוני פייסבוק חסרי תוחלת.

יום טוב.
שלכם,
nadavs

2 מחשבות על “על הסחיטה”

  1. אכן, בימינו כאשר זוגות חיים יחד עוד לפני שהם מחליטים להתחתן, הרכישה של משהו משמעותי כמו מכונת כביסה באמת יכולה להוות אישור לכך שהם נשואים. מצד שני מכירה זוגות שחיו יחד, רכשו רהיטים ומכשירי חשמל ביחד, ואז הלכו איש איש לדרכו (חילקו איכשהו או מכרו למי ששכר את הדירה אחריהם)…..בכל מקרה תתחדשו על המכונה החדשה.
    זו באמת תעלומה מדוע מכונות הכביסה, מייבשי כביסה ואפילו מדיחים אמריקאים מצליחים לבצע את המשימה בשליש זמן מאשר האירופאיים/סינים שיש לנו כאן. ההשערה שלי היא….החשמל? הוולטאז’ השונה? יכול להיות? לא הגיוני. אין לי מושג.
    מזל טוב על הסיום המוצלח של הסמסטר. אתה מתרגל גם בסמסטר קיץ?
    לגבי החיסונים – זה תסכול גובר והולך. יותר ויותר שומעים על מחלות שכבר נכחדו שחוזרות ומתפשטות בכל העולם, וברור שחלק מזה בגלל בורים שכאלה שלא מחסנים ומטיפים נגד חיסון. בת של חברים שלנו סרבה לחסן את בתה, וזה היה ממש סיפור. בסוף היה איזה חיסון (פוליו, נדמה לי) שהעמיד את הקטנה בסכנת הידבקות ממי שחוסן בנגיף המוחלש, והיא נאלצה לחסן אותה ועל הדרך כבר קיבלה את כל השאר החיסונים שדילגה עליהם עד אז.
    לא אותו נושא בכלל, אמנם אבל רצים ברשת גם סרטונים שמסבירים למה תעשיית הבשר היא זו שאחראית על המחסור במים….

    1. תודה רבה! ננצל את המכונה היטב.
      אם הייתי צריך לנחש, כנראה המכשירים שיש פה יותר חסכוניים במים, חשמל או שניהם מאשר אלה באמריקה. מרוב חיסכון, החליטו לבזבז לנו את הזמן.
      אני לא מתרגל בסמסטר קיץ (לא לדאוג, משלמים לי כאילו כן). מצד שני, ביקשו ממני להעביר סדנה קצרה.
      מזל שמול איום קונקרטי במחלה נוראית גם הפסיכים נכנעים בסוף. מצד שני, שמעתי על כאלה שמנסים להדביק את הילד שלהם בכוונה בחצבת. אין לדעת לאן הטמטום יוביל וכמה הוא יהרוג.
      לטבעונים יש קייס מדעי חזק יותר מזה של מתנגדי החיסונים, חבל שהם מבזבזים אותו על שקרים. מצד שני, זה קורה בכל קבוצה שמטיפה ומנסה להתערב בחיי אחרים.
      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה