דילמות ישירות למייל

ערב טוב לכולם!

הלימודים בטכניון מתקרבים לאיטם ואיתם גם הדרישות המוזרות של הטכניון, כמו קורס אתיקה של המחקר. על מנת שאהיה חוקר הוגן והגון, אני נדרש לקרוא את נהלי האתיקה של הטכניון, חוק זכויות היוצרים בישראל ושאר מאמרים של פרופסורים לאתיקה (באופן משונה, מאמרים של אסא כשר לא היו שם, או שפספסתי. כנראה האקדמיה מנסה להתנער ממנו אחרי הקוד האתי המפורסם). אחרי שקראתי את כל המסמכים המרתקים האלה הבנתי שבאופן כללי אסור לעשות שום דבר ממה שלומדים בשיעורי המעבדה בתיכון (ליישר את הנקודות בגרף בכוח) או בטלוויזיה (שוחד).

אחרי קריאת החוברת התבקשנו לדון בשתי דילמות אתיות בשני פורומים שונים ולהגיב לחברינו הסטודנטים. באורח פלא, כל הסטודנטים כתבו דברים שאני מסכים איתם ומסתבר שאני כתבתי דברים שאחרים מסכימים איתם. מי היה מאמין. מזל ששרת המייל של הטכניון טורח לשלוח כל תגובה במייל נפרד. בסיום השלב הזה ביקשו מאיתנו לדון בדילמה אתית שנתקלנו בה במחקר שלנו (או שמענו מעמיתים) ופה נתקעתי. עוד אין לי מחקר משלי ואין לי כל כך קשר לעמיתים כרגע, אז נתקעתי ללא דילמה. יותר נכון, עם דילמה אחרת – האם לכתוב חצי עמוד מפרי דמיוני הקודח או להתנהג בצורה האתית ולחכות למרץ. החלטתי לחכות. ויתרתי על המבחן שהתקיים היום ואנסה לעבור אותו במרץ, בתקווה שזה יהיה המועד הראשון והאחרון. יש לי ניסיון ממש רע עם מבחנים כאלה.

לעומת התחבטויות הנפש שלי, נראה שיש במערכת המשפטית בישראל כמה אנשים שלא ממש מוטרדים מדילמות אתיות ומרשים לעצמם, בתור חוקרים ושופטים, להתכתב ולסנכרן את תוצאות הארכת המעצר. מדובר בביזיון גדול שאמור להטריד כל אחד – לאנשים האלה יש סמכות לשלילת חירות מאזרחים להרבה יותר מ-24 שעות. הם אמורים להיות החומה בין זרועות הממשלה האלימות לבין האזרחים. אם הם משתפים פעולה עם הרשות המבצעת, תוך הפרה גסה של אמון האזרחים, אפשר לסגור את הבסטה.

בנימה יותר אופטימית, ביום ראשון הצלחנו סוף סוף לבחור מקום ותאריך למסיבת החתונה. אחרי שאכלנו מספיק לשבוע שלם, בעוד אנחנו נזכרים במעלותיו של החומוס שנתנו לנו, הלכנו למשרד ונתבקשנו לבחור תאריך. ברגע שהתברר שאין הבדל במחיר בין ימי השבוע השונים, הבחירה היתה קלה ביותר – יום חמישי. נוח לאלה שמגיעים מרחוק, לשומרי השבת, לעובדים ולמובטלים. ביום חמישי הקרוב אלך לבחור חליפה ואתקדם עוד צעד בתוך מה שנראה כמסלול אינסופי לטקס.

פורים שמח!

יום טוב.
שלכם,
nadavs

2 מחשבות על “דילמות ישירות למייל”

  1. אתחיל מהסוף – ברכות על בחירת מקום האירוע וגם היום. אגב יום חמישי הוא באמת פייבוריטי לכולם – אבל בינינו בלי שום סיבה מוצדקת. להיפך. ביום חמישי יש פקקים נוראיים (לאלו הבאים מרחוק וגם מקרוב), כולם כבר עייפים מכל השבוע, ובניגוד למה שחושבים – חתונות שנערכות בימי חמישי לא מסתיימות מאוחר יותר מאלו של שאר ימות השבוע. אבל זה לא עלה לכם יותר מיום אחר אז בכל מקרה זו לא בעייה. מקווה שיהיה כיף ממש.

    נושא האתיקה הוא באמת מאד אקטואלי בימים אלה, ולא נותר אלא לתהות האם מה שיצא לתקשורת הוא יוצא הדופן או שבמקרה זה התגלה (ואגב – אף אחד לא ניסה לתהות איך זה התגלה?????? – בעייה אתית ואפילו חוקית בפני עצמה!).

    1. תודה רבה! במקרה שלנו, יש משפחה וחברים שצריכים להגיע די מרחוק, כך שמסיבה בשישי היתה נגמרת עבורם הרבה יותר מוקדם (לשומרי שבת) ובאמצע השבוע (כי יש עבודה יום לאחר מכן, כנראה לרובם). אמנם עייפים, אבל בד”כ אין התחייבויות ליום שישי בבוקר אז אפשר להרשות קצת יותר.

      באמת תהיתי איך כל ההתכתבות הגיעה לערוץ עשר. מעניין מי הדליף שם…
      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה