הפיכה לפה, הפיכה לשם

צהריים טובים לכולם!

ביום שני האחרון נפתח מושב החורף של הכנסת בסערה. הנאום של ריבלין העביר ביקורת חד משמעית על הממשלה האימפוטנטית שיושבת בירושלים ומברברת יום ולילה על משילות במקום למשול. זה היה אחד מנאומי האופוזיציה הטובים ביותר שהושמעו פה, נאום שהצליח להראות, בתגובות אליו, את הנזק האדיר שעשה נתניהו לימין הישראלי.

לאותו ימין ישראלי יש בעיה גדולה שנקראת “בנימין נתניהו”. הבעיה היא הזהות שיצר נתניהו בין הימין לבינו. הוא הימין, כל השאר הם שמאלנים שלא יכולים לטפל בחמאס ואיראן. זה עובד לו נהדר כרגע, אבל מדיניות האדמה החרוכה שלו תעלה לליכוד בכמה שנות אופוזיציה אחרי לכתו. כשהוא ילך, והוא ילך מתישהו (לכל המודאגים), אנשים שהצביעו לליכוד מתוך הערצה לנתניהו או הזדהות איתו כ”ימין האמיתי” יתחילו להקשיב גם למסרים ממפלגות אחרות. מכיוון שבמפלגות המיינסטרים (ליכוד, עבודה, יש לפיד) כל המסרים דומים, הליכוד יכול לאבד כוח משמעותי ללא מנהיג כלשהו שיוכלו להזדהות איתו כ”ימין האמיתי”.

כל תוקפי הנאום התייחסו לצד האישי שלו ולא לתוכן המהותי, זה שהשווה את המהפכה החוקתית לאותה “מהפכת משילות” שמנסה לבצע הממשלה. מכיוון שעיסוקה התקשורתי העיקרי של הממשלה הוא “להילחם בשמאל”, היא צריכה להציע הרבה חוקים להגבלת כוחם של אלה שמנסים למנוע את חקיקת החוקים נגדם. אחרי הכל, כשמחליטים על הקמת תחנת רכבת, בניית מחלף או סבסוד בית חולים אף אחד לא מתנגד, אז אי אפשר להציג את זה כ”מלחמה בשמאל”. אף אחד גם לא מונע מהממשלה להורות על כיבוש רצועת עזה או להציב מגנומטרים בכניסה לכל מקום דתי. מכיוון שהם לא מסוגלים לעשות את זה, הם תוקפים את “השמאל” שמונע מהם למשול ומנסים להעביר חוקים שיגדילו את סמכויות הממשלה בשביל “משילות”.

הבעיה היא שאותה משילות מופלאה היא חרב פיפיות. מי שנמצא היום בשלטון ויקבל את את אותו כוח של “משילות” הוא נתניהו. הוא אמנם ראש ממשלה נוראי, אבל אדם יחסית אחראי שאפשר לסמוך עליו שלא ינצל את כוחה של המדינה יותר מדי לרעה. כל תומכי המשילות שוכחים שאחריו יכול להגיע מישהו שקשה יותר לסמוך על השימוש שלו בבלמים, כמו יריב לוין, נפתלי בנט, יאיר לפיד או אבי גבאי. הרי כל אחד מהם יכול בקלות לנצל לרעה את החוקים הנ”ל. גם בלי ניצול מובהק לרעה, כל תומכי המשילות יכולים למצוא את עצמם תוך כמה שנים עם שלטון של מפלגת העבודה שמשתמשת בכל אותם תרגילים נגדם – ממנה שופטים לפי האג’נדה של המפלגה, מעביר חוקים משורייני בג”ץ וכל מה שמתכננים לעשות שרי הליכוד והבית היהודי, רק בכיוון ההפוך. אפשר לראות את הדוגמה בארצות הברית – תומכי אובמה הריעו בכל פעם שהוא חתם על צו נשיאותי וצעקו “דיקטטורה” בכל פעם שטראמפ העז לעשות את אותו הדבר בדיוק.

הרחק מהכנסת, אי שם בלוס אנג’לס, חלה דרמה גדולה לא פחות: הבית שהזמנו דרך אתר Airbnb לא זמין יותר להשכרה. הדיירת במקום הודיעה לנו שעקב החלפת חברת ניהול, אסור לה לארח יותר אנשים מהאתר. בעקבות הביטול קיבלנו בונוס משמעותי לשימוש חוזר להזמנה בלוס אנג’לס ואני מחפש דירה מחליפה ברגע זה ממש. יש כבר כמה מועמדים ואני מקווה להכריע בינהם היום, בתקווה שלא יהיה ביטול של הרגע האחרון.

ולסיום, למי שתוהה מה אני עושה בבית ביום חמישי בשעה כזאת ולמה אני לא נמצא כרגע במכרות המלח (זה נשמע יותר טוב באנגלית) אני יכול להגיד רק מילה אחת – חתונות. שתיים. אחת אתמול, של חברים טובים מהצבא ואחת מחר, של חברים טובים מהטכניון. מכיוון שהיה לי ברור שאין שום סיכוי שאשרוד היום אחרי חזרה באחת וחצי הביתה, הודעתי מראש שהיום אני נח בבית. לפחות אוכל לנצל את הזמן להשלמת סדרות מאתמול וסידור הדירה לקראת חידוש החוזה היום בערב.

יום טוב.

שלכם,

nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה