לוביזם מהבהב וזוהר

ערב טוב לכולם!


שנת 2015 נגמרת בעוד כמה שעות ולשם שינוי, עקב העובדה המשמחת שמחר יום שישי, אזכה לחגוג את תחילת השנה האזרחית הרחק מהמחשב וללא השכמה מוקדמת עקב לימודים. לצערי (ולצער כולם), התופעה הנחמדה הזאת, שגם ככה לא מתרחשת הרבה, תהיה חד פעמית לתקופה הקרובה ותחזור רק בעוד חמש שנים (בגלל השנה המעוברת שתתחיל בקרוב).


עם עזיבת 2015 אני מקווה שגם תעזוב אותנו התופעה שלפיה כל קריאת גנאי בישראל נקראת “הסתה”. פוליטיקאים מכל המפלגות נורא אוהבים להשתמש במילה הזו בזמן האחרון, אבל מסתבר שאף אחד מהם לא פתח מילון או אפילו טרח לקרוא את החוק הרלוונטי. לקרוא למישהו “בוגד”, “רוצח”, “אידיוט”, “חלאה” או “נאצי” זו לא הסתה. זו עלולה להיות הוצאת דיבה, אבל אין בקריאות האלה שום קריאה לפעולה. כשיהיו קריאות מפורשות לרצח או נסיעה במהירות מעל המותר יהיה אפשר לקרוא לזה הסתה.


כן, אני מכיר את הטיעון של “מישהו עלול להבין את זה כקריאה לפעולה”. אין שום סיבה לסתום פיות ולהקים משטרת מחשבות שבה כל אחד יכול להיעצר בגלל שמישהו חשב שמישהו אחר יכול לפרש טקסטים בצורה אחרת. זה כל הרעיון של חופש הביטוי, ומי שאוהב את הביטוי המטופש “אסור להפוך את חופש הביטוי לחופש השיסוי” מוזמן לשאול את ותיקי ברית המועצות החוגגים היום מה קורה במקום שבו מגבילים את חופש הביטוי.


כמקובל בישראל, ברגע שצועקים מספיק חזק “הסתה”, ימצאו הקורבנות המתאימים. הפעם מדובר בחבורת המטורללים ב”חתונת השנאה” המפורסמת. אחרי שבוגי הדליף את הסרטון כדי לקבל עוד קצת יחסי ציבור בנושא מעצרי דומא וטענות ההתעללות בשב”כ עצרו חלק מהחוגגים בחשד להסתה. צפיתי בקטעים מהסרטון הזה ובראיון בטלוויזיה עם אחד הגאונים שחגג עם חולצת כך (וטען שבכלל חילקו שם חולצות והוא לא ידע מה זה. אשרי המאמין. לפחות האחראי על הכתוביות עשה לו הנחה וקרא לזה תנועת “קח”). לא היתה שם הסתה. היו שם שירי שנאה שלא שונים בהרבה מהשיר “מעוז צור” ששרנו כולנו לפני שלושה שבועות. אני הייתי מעדיף לחקור למה יש שם רובים צבאיים ומי החליט לגייס פסיכופתים, אבל עד כמה שידוע לי מותר להיות אידיוט בישראל.


לפחות דבר אחד טוב יצא מפרסום הסרטון הזה, והוא הגדלת הסדק בשקר המטופש של “עשבים שוטים”. התגובה הפבלובית הזאת כבר נמאסה ומיצתה את עצמה. חקלאי שהיה טוען שוב ושוב שהעגבניות המורעלות שהוא מוכר הן רק עשבים שוטים היה פושט רגל. מסתבר שהציונות הדתית שאוהבת כל כך לפאר את עצמה התחילה לאבד שליטה על העשבים השוטים האלה ולאט לאט אוכלת את עצמה. נראה שלא רחוק היום שבו השמש שהם חושבים שזורחת להם מהתחת תכבה.


וכאילו שכל זה לא הספיק, אתמול החליט בנט לתת קצת פרסום לסופרת דורית רביניאן על ידי פסילת הספר שלה לשימוש בבתי ספר. הסיבה, כנהוג בקודש, היא הימנעות מחילול הגזע (סליחה, התבוללות). זוהי הדוגמה המי יודע כמה של ממשלת נתניהו המי יודע כמה לכך שיש דברים שפשוט לא צריכים להיות בשליטת הממשלה. פעם אחר פעם חוטפים תומכי “הממשלה תעשה” מכות מהממשלה הנוכחית, אבל מסרבים להבין את המסר. כשהחינוך מוכתב מלמעלה, תמיד יכול לבוא איזה בנט (ואחריו סמוטריץ’, שלא תטעו) ולפסול ספרים מטעמי דת. כשהתרבות צריכה לרקוד לפי החליל הממשלתי, בסוף תבוא מירי רגב ותשנה את התווים. מי שחושב שבנט שינה את הכללים והכניס פוליטיקה למשרד החינוך צריך להיכנס לארכיון עיתונות. הדרך היחידה להיפטר מכל ההתערבויות האלה היא ביטול המעורבות הממשלתית בתרבות וחינוך, אבל מסתבר שעדיין מסתובבים בינינו אנשים שחושבים שמרצ יחזרו יום אחד למשרד החינוך (והשר מטעמם יהיה כמובן נייטרלי לחלוטין ולא יכניס בכלל את השקפת עולמו להחלטות בתור שר).


מעבר לפסיכופתים שמסתובבים חופשי, הסתבר שלשום שגם דני נוימן מסתובב חופשי ועוזר לכל מיני אינטרסנטים לייקר לנו את החיים. הכתבה שפורסמה בערוץ 2 על ארגון הפגישות עם מנכ”ל משרד התחבורה היתה לא פחות ממדהימה. כל כך פשוט להעלות רעיון מופרך כמו חובת נשיאה של אפוד זוהר או צ’קלקה ברכב, להגיע למנכ”ל משרד ממשלתי ולהסביר לו שיש פה הזדמנות מדהימה לעשות קופה על גב הציבור. ללוביסטים יש חשיבות מכיוון שלפעמים חברי הכנסת מונעים יותר מדי מאידאולוגיה ומתעלמים מהמציאות, אבל לפעמים הגולם קם על יוצרו והופך לחוקים אבסורדיים שהופכים את החיים בישראל לקצת יותר קשים.


ולמי ששכח – לפני שנה בדיוק ניחשתי את תוצאות הבחירות, ומסתבר שהצלחתי לנחש בדיוק את מספר המנדטים שתקבל מרצ. אמנם טעיתי בכל השאר, אבל עדיין מדובר בניחוש שהוא 4.17% נכון.


שתהיה לנו שנה מוצלחת.


יום טוב.


שלכם,


nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה