הסאטירה הטובה ביותר

לילה טוב לכולם!


מדינת ישראל נמצאת בבעיה. הקיץ מגיע, הטמפרטורות עולות ותוכניות הסאטירה, מלבד אחת, נגמרות. למרות זאת, נראה שהקיץ תהיה לגב האומה תחרות משמעותית מכיוון מהדורות החדשות. בימים האחרונים אנחנו עדים לאחד החיסולים המפוארים בפוליטיקה הישראלית בזמן האחרון, חיסול שלא נופל באיכותו מזה של המועמדים לנשיאות בבחירות לפני שנה. הפעם לא מדובר על קבלת שוחד מבכירי ממשל מצרים או בעלות על יותר מדי דירות יחסית להכנסה, אלא נושאים צבעוניים כמו זנות, הימורים וסמים.


ראשית אני חייב לציין שאין לי התנגדות עקרונית לכך שאחרים ישתמשו בסמים בפרטיות, בבית שלהם. אם חזן רוצה לחסל את המוח של עצמו (אחרי שאבא שלו התמחה במוחות), שיהיה לו לבריאות. עם עניין הזנות בבולגריה יש לי קצת יותר בעיה (בגלל שבמדינות האיזור יש הרבה סחר בבני אדם), אבל גם בנושא הזה אני לא חושב שהוא פושע (הוא עבר על החוק, אבל החוק עצמו בעייתי). גם הימורים הם לא אסון טבע מבחינתי והם היו אפילו די מהנים בלאס וגאס.


הבעיה שלי עם מקרה חזן היא ההשלכות האפשריות שלו. אנשי תקשורת כבר התחילו לשאול “איך דבר כזה נכנס לכנסת?” ו”איך אפשר למנוע ממקרים כאלה לחזור על עצמם?” עם הצעות נוראיות כמו ועדות אתיקה או אמצעי סינון אחר שיחויבו בחוק ויעקפו את מנגנוני הסידור של המפלגות. די מפתיע שאותן הצעות מגיעות מאנשים שמתלוננים כל יומיים על פגיעה בדמוקרטיה, מכיוון שההצעות האלה הן פגיעה אנושה בזכות להיבחר.


כבר עכשיו יש מספר הגבלות על הזכות להיבחר, כמו עבר פלילי עם קלון או חוקי צינון למינהם (שעלולים להיות קצת מוגזמים לפעמים). החוקים יחסית אובייקטיביים ולא מאפשרים יותר מדי שיקול דעת ליו”ר ועדת הבחירות המרכזית באישור מועמדים (למרות שהיו מקרים יוצאי דופן, גם בבחירות האחרונות, ולמרות שחלק מחוקי הצינון נתפרו במיוחד עבור מועמדים ספציפיים). ועדה שתאשר את המינויים לפי קריטריונים לא מדידים תהיה סובייקטיבית בהכרח (כי היא תורכב מבני אדם) ותיתן כוח גדול במיוחד לשלטון הקיים למנוע מועמדים חדשים מטעמים לא ענייניים. אין שום סיבה להגביל את הזכות להיבחר מעבר למה שקיים כבר עכשיו. אם כבר כדאי אפילו להקל.


גם השאלה על איך חזן נכנס לכנסת די מגוחכת. מדובר בשילוב של שיריון בפריימריז בליכוד ושלושים מנדטים שאף אחד לא חזה. זו לא באמת הפתעה גדולה. גם אין שום סיבה לכעוס על מצביעי הליכוד שהכניסו אותו. הוא קיבל בפריימריז בערך 6000 קולות, וגם אם נניח שכל המצביעים בפריימריז הכירו אותו מדובר על בערך 50 אלף אנשים. מלבדם הצביעו לליכוד עוד 935 אלף אנשים שכנראה לא שמעו עליו עד ה-19 במרץ, כך שאי אפשר להאשים את מצביעי הליכוד (ובטח לא חברי הליכוד שבחרו את הרשימה) באהדה יתרה לאורן חזן ונטיותיו להוללות.


החלק המשעשע באמת בכל הפרשה הזאת היא ההתנהלות של אורן חזן עצמו. ביממה מאז שידור הכתבה הראשונה הוא הספיק לעשות את כל הטעויות האפשריות: ראיון לא מוצלח ברדיו, הכחשה גורפת כנגד מסמכים חד משמעיים, איום בתביעה נגד כל מי שהזכיר את השם שלו ואיומים על יולי אדלשטיין. הוא כנראה לא הבין שהוא באמצע ניסיון חיסול וכדאי לו, לשם שינוי, לשתוק. אמנם ניחשתי שהוא לא יתפטר מהכנסת, אבל אם הוא ימשיך להתנהג כמו אידיוט הוא עוד עלול למצוא את עצמו בדיון להסרת חסינות. אני מאוד מקווה שזה יגיע למשפט. זו תהיה הצגה פנטסטית.


ולסיום, מילה טובה על מירי רגב. במסגרת הפרוייקט שלה מאז השבעת הממשלה שאפשר לכנות אותו כ”להכניס אצבע בעין לשמאלנים”, היא החליטה לבטל את המימון של מספר הצגות ומוסדות תרבות שפועלים בניגוד למה שהיא חושבת שהמדינה צריכה לממן. מיד קמו נגדה אנשים שמתפרנסים מההצגות האלה בטענות על צנזורה (לא נכון, לא היתה צנזורה). סוף סוף האנשים שטוענים שבלי מימון ממשלתי לא תהיה תרבות צריכים לאכול מהדייסה שבישלו – תרבות במימון ממשלתי תהיה תרבות שהממשלה אוהבת. הטענות הבאות יהיו כנראה על השתקה והתנכלות, כי מי שרוצה לקחת מאזרחי ישראל 4-5 מיליארד שקלים למה שהוא מגדיר כתרבותי כנראה עדיין שבוי בתפיסה שאם רק יהיו “האנשים הנכונים” הכל פה יתקתק כמו שעון וכל האזרחים ישבו עם חליפות באופרה ויגידו “סליחה” אחד לשני במקום “תסתכל לאן אתה הולך, חתיכת עיוור מפגר”.


(אם מירי רגב רוצה עוד מחמאות, היא צריכה להכריז על סגירת משרד התרבות והורדת התקציב לאפס או לעשות משהו ממש יוצא דופן. עד אז היא חוזרת למשבצת השרה שצועקת ברדיו)


יום טוב.


שלכם,


nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה