מבול של שטויות

ערב טוב לכולם!


חג סוכות הגיע, וכמיטב המסורת הביא איתו את הגשם לכל החוגגים בסוכה. עוד מסורת, קצת יותר מטופשת, היא הכותרת הראשית באתרי החדשות שתופסת תופעת הטבע החדשה שמעולם לא נראתה בארצנו (מים נופלים מהשמיים! מדהים!). כל הכותרות מתארות בהתרגשות רבה את העובדה שברקים גורמים לשריפות ורוח חזקה גורמת לסכך לעוף. אחרי שידורי האולפן הפתוח בעקבות האירוע המטאורולוגי המרגש הקודם (שלג) כבר אין מה להתפלא על מה שקורה בארץ.


בימים האחרונים מדברים הרבה על מקום נוסף שבו יורד הרבה גשם: ברלין. העיר והאגדה. לפי האגדה, בעיר העניה הזאת ניתן לחסוך כ”כ הרבה כסף על מילקי זול עד שלאחר חמש שנים ניתן לחזור לארץ כמיליונרים ולגור באוהל ברוטשילד. אתר נחמד מאוד שמצאתי מראה שאכן כוח הקניה בתל אביב נמוך בכ-25% מכוח הקניה בברלין. ללא ספק סיבה מצויינת להתחיל לארוז.


השאלה היא לאן כדאי לארוז. לפי אותו אתר, השוואה של תל אביב וחיפה נותנת שכוח הקניה בתל אביב נמוך ב-27% מזה בחיפה, כלומר כוח הקניה בחיפה גבוה מזה של ברלין. בדיקה נוספת מראה שמבחינה כלכלית עדיף להתרחק מתל אביב כמה שיותר כל עוד מצליחים לשמור על אותה רמת הכנסה. זה לא סוד שיוקר המחיה הוא בעיה שעושה הרבה רעש בעיקר בתל אביב, אבל מהסיבה ליוקר המחיה הזה (לא בונים באיזורי הביקוש בתל אביב) מתעלמים בעקביות.


החלק היותר מעניין מגיע כשמשווים את ברלין לערים אחרות בגרמניה. אז מגלים ששם כוח הקניה אפילו גבוה יותר, בטח שבהשוואה לפנינת המזרח התיכון. הבעיה בערים האלה היא שהן דורשות שלמהגר תהיה הכנסה יציבה יחסית, כלומר לא אנשים שסיימו תואר בתקשורת ולא מבינים איך לא נופל עליהם כסף מהשמיים (כי אחרי הכל הם אקדמאים). המהגרים (המעטים מאוד) לברלין לרוב לא עונים להגדרה הזאת ולכן מוקסמים משיכוני רכבת ומחירים נמוכים שהשאירו אחריהם הקומוניסטים.


שר האוצר המופלא שלנו, זה שלפני שנה נזף ביורדים, החליט שהשנה אנחנו קרובים יותר לבחירות ולאישור התקציב ולכן הוא מסכים לחלוטין עם כל מה שנטען בקבוצת “עולים לברלין”. כהרגלו בקודש, הוא יודע לזהות נהדר את הסימפטומים (המחירים גבוהים) ולתת את התרופה הגרועה ביותר שיש (פיקוח על מחירים). הפיקוח הזה לא יוזיל את המזון (כמו שהוא לא הוזיל שום דבר אף פעם), אלא יקבע מחיר גבוה. כבר היום ניתן למצוא בחו”ל מוצרים זולים יותר ממקבילהם המפוקחים בארץ. את לפיד זה כמובן לא מעניין. מבחינתו, חבר כנסת הוא חצי אלוהים ומעמדו כשר האוצר מעלה אותו לדרגת אלוהים שמאפשרת לו לנהל את הכלכלה כרצונו ולשלוט בבני האדם כאילו היו בובות על חוט. את הנזק שהוא יעשה עם פיקוח המחירים יצטרך לתקן שר אוצר אמיץ מאוד, וכאלה נראה שאין בנמצא בישראל.


ובנושא אחר לגמרי, בשבועיים האחרונים התקיימו שני מועד ב’ – בפיזיקה קוונטית ובפיזיקה סטטיסטית ותרמית. המבחן בפיזיקה קוונטית היה מרושע בהרבה ממועד א’, אבל הפעם אני חושב שהצלחתי להתגבר על חלק מהבעיות שהיו במועד א’. בפיזיקה סטטיסטית ותרמית מועד ב’ היה מעצבן פחות או יותר באותה מידה כמו מועד א’, אבל נדמה לי שהפעם היו עוד כמה סעיפים. בשני המקרים אוכל במקרה הכי גרוע לבקש שיחשיבו רק את הציון של מועד א’, בעקבות ההקלות של מבצע “תקציב איתן”. אני מאוד מקווה שהמקרה הזה לא יתממש. לצערי אדע רק אחרי תחילת הלימודים, מכיוון שהצוות של אחד הקורסים לא זמין.


חג שמח!


יום טוב.


שלכם,


nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה