גירעון בהיגיון

בוקר טוב לכולם!


כמדי שנה, גם היום ישבו מיליוני אנשים ברחבי העולם לארוחה שכוללת דג אפור כלשהו (עם גזר מלמעלה או שוחה ברוטב, בהתאם למגורי הסבא והסבתא של מכין הדגים) ומגוון סוגים וצורות של החיות הנפוצות בישראל (כלומר תרנגולות ופרות). המהדרין גם ישירו שירים ויקראו טקסטים עתיקים והמהדרין ממש ישלפו כל מיני מכשירים מיוחדים כמו חגז (כן, יש דבר כזה) כדי לעבוד על החבר הדמיוני שלהם. כל זה כדי לחגוג את תחילתה של מי שתביא תועלת לרוני העירוני ואיתי החקלאי, תביא צמיחה, התחדשות, שמירה על הסביבה וצדק חברתי. מדובר כמובן על שנת השמיטה.


מי שמאזין לתחנות של רשות השידור או הצבא ודאי שמע את הפרסומת המצויינת של המשרד לשירותי דת לשנת השמיטה. הרעיון של הפרסומת הועתק כמעט במלואו מרעיון הלמידה המשמעותית של משרד החינוך, ובהתאם לכך הפרסומת כוללת הרבה מילים גבוהות כמו “התחדשות”, “צמיחה”, “מחירים שווים לכל נפש” וחביב הקהל “צדק חברתי”, אבל אפס מידע שימושי (אלא אם מחשיבים את ציון העובדה ששנת השמיטה מתחילה ב-א’ בתשרי כמידע שימושי). טוב לדעת שכספי המיסים הולכים על מטרות חשובות.


כשמדברים על כספי מיסים שהולכים על מטרות חשובות אין מנוס מלהזכיר את הצבא, גוף שמטרתו הראשית היא לבזבז כספי ציבור על שטויות כמו שכפ”צים לחיילים שגם ככה לא משתמשים בהם. כמדי שנה, טורחים בצבא לספק לתומכי השוויון בקטל וגיוס החרדים רמזים עבים מאוד לכך שהרעיונות שלהם מיותרים לחלוטין. השנה הנושא החם הוא כמובן שנת השמיטה, ומכיוון שבצבא יש כמה חיילים חרדים שעלולים להיפגע עד מאוד אם החבר הדמיוני שלהם יגלה שהעגבניה שהם אכלו נגעה באדמת ארץ הקודש, החליט הרב הצבאי הראשי (או כל אחד מהרבנים הרבים שיש בצבא, לא זוכר כבר איזה מהם) שהצבא יקנה ירקות בחו”ל במקום בארץ. הרעיון הזה לא רק יקר ומטופש להחריד, הוא גם מיותר לחלוטין. כבר לפני אלפי שנים גילו שאמנם מה שכתוב בתנ”ך זה נחמד, אבל הרעיונות של שנת השמיטה עלולים לפגוע בחקלאות ובכלכלה (ולכן בוטלה החובה לשמיטת חובות). גם בזמנים מודרניים כמו אלו יש כל מיני פטנטים כמו היתר מכירה ופסקי הלכה שונים שמאפשרים להשתמש באדמה הקיימת ולא רק להסתכל עליה בשנה הקרובה. אני מקווה שבצבא יגלו את הפלא ההלכתי הזה ויוותרו על הרעיון המטופש של קניית ירקות יקרים יותר בגלל ספר שרובו לא רלוונטי להיום.


עוד פסטיבל שנתי שמגיע לקראת חגי תשרי הוא פסטיבל הפחדים השנתי של משרד הבטחון. הכוכבים של הפסטיבל השנה הם אנשי חיזבאללה שהצליחו לעבור ממורתעים לחלוטין במשך כל ימי מבצע “קבינטים מתכנסים” לאיום קיומי ממשי על יישובי הצפון בפרט ומדינת ישראל בכלל. פתאום עולים כל מיני תרחישי אימה כמו יציאה של מיליארדי לוחמי חיזבאללה דרך המנהרות וכיבוש יישובים. בתקשורת שוכחים להוסיף את זמן הכיבוש הזה: בערך שעתיים. עם כל הכבוד לטרוריסטים האלה (שגם ככה עסוקים במלחמה עם טרוריסטים אחרים והדבר האחרון שהם צריכים זה להציק לישראל), הם לא באמת יכולים לנצח את צה”ל (על שלל מגרעותיו). זה לא איום קיומי בשום צורה.


למזלנו הרב יש לנו צבא שכן מתכונן לאיומים קיומיים כמו אניות מלחמה בריטיות או נושאות מטוסים אמריקאיות, ולכן אתמול נחנכה צוללת חדשה בחיל הים. נתניהו אמר בטקס שרכישת הצוללת היא מסר לאויב, ואני משוכנע לחלוטין שבירדן נטולת הגישה לים, בצבא סוריה שמתעקש לפספס את הגבול ומאבד מטוסים בגלל מלחמה בשני גורמים בו זמנית, בצבא המצרי עם חיל הים המפואר, ביחידת שייטי החסקה של חיזבאללה ובקומנדו הימי של חמאס (או מה שנשאר ממנו) כולם רועדים מפחד אחרי שראו את הצוללת החדשה. הרתעה מושלמת.


היחידים שמורתעים מהצוללות האלה הם משלמי המיסים, אותם משלמי מיסים שקיבלו ייצוג מושלם בחלק האחרון של תוכנית “מצב האומה” ששודרה ביום שני האחרון (אפשר וכדאי לראות כאן, אפילו רק את החלק האחרון אם אתם לא אוהבים את התוכנית בדרך כלל). זה היה מונולוג חסר תקדים נגד שר האוצר והתאגידים הגדולים בישראל ששואבים את כספי האזרחים תחת הגנת הממשלה ואז מבקשים מאיתנו לתרום. שליין הוא איש התקשורת היחיד(!) ששמעתי אותו מתבטא נגד העלאת הגירעון וטוען שזו בעצם העלאת מיסים (וצודק). גם לפיד עצמו טען את זה במסע הבחירות שלו, אבל מאז הבחירה לכנסת ההיגיון בסיעת “יש עתיד” נכנס לגירעון עמוק. הנאום של שליין נתן קצת תקווה לקראת השנה החדשה, למרות ששאר אנשי התקשורת בארץ ימשיכו לצדד בקשקושי לפיד והאסונות של “יש עתיד”.


שנת תשע”ד היתה די מעניינת מכמה בחינות, חלק גדול מזה בגלל שבשנה השניה בטכניון מתחילים הקורסים המעניינים באמת. שנת תשע”ה תתחיל עם שני מועדי ב’ ותמשיך לאחר מכן עם פתיחת השנה השלישית בטכניון. אני מקווה שהיא תהיה טובה יותר מתשע”ד (לא שזה כ”כ קשה).


שנה טובה!


יום טוב.


שלכם,


nadavs

14 מחשבות על “גירעון בהיגיון”

  1. מאיפה הבאת את זה ששמיטה פוגעת בחקלאות??
    בכלכלה היא בטח לא יכולה לפגוע כי הרבה יותר כלכלי לקנות ירקות בחול ועושים את זה כל הזמן גם לא בשמיטה. הסיבה היחידה שעוד מגדלים פה משהו היא ההגנה המושחתת והמפלה על החקלאים בדמות מכסים מטורפים. 

    1. זה פוגע בחקלאות כעסק, לא באדמה או ביבול כמובן. הפגיעה המדוברת בכלכלה היא שמיטת החובות.

      אני יודע שהייצור החקלאי פה מבוסס בעיקר על טפסים ומכסים, אבל ממה שאני קראתי היבוא היה אמור להיות יקר יותר (אם יבוא יותר זול צריך לקנות מחו"ל כל השנה…). אני בעד הורדת כל המכסים וביטול כל המועצות הסובייטיות בלי קשר לשמיטה או לצבא.

      nadavs

      1. השמיטה ממעטת את עסקי החקלאות אך מתגברת עסקים אחרים בישראל. בחברות ייבוא מזון שנת השמיטה היא שנה רווחית מאוד שמגדילה את הפעילות והתעסוקה, ויוצרת צמיחה.
        היבוא תמיד משתלם יותר, לא רק בשנת השמיטה, אלא שהמדינה הופכת אותו באופן מלאכותי לפחות משתלם. בשנת השמיטה היא מורידה מעט את המכסים (בעיקר באמצעות מכסות ייבוא) אבל מאידך הייבול המקומי מתייקר כל כך שבסוף המחירים נשארים גבוהים ואף עולים.
        במידה ויבטלו את את המועצות הסובייטיות פה, לא תהיה לשנת השמיטה השפעה כמעט בכלל לרע ולטוב. 
        להשכלה כללית, מצוות שמיטת הכספים אינה שייכת לכלכלה וקשורה רק להלוואות בין חברים שלא הוגנו בשטר חוב (פרוזבול).
        ובאופן כללי, התייחסות לאנשים מאמינים באלוקים כאל רפי-שכל שיש להם חבר דמיוני לא מוסיפה לך כבוד.

        1. עד כמה שידוע לי, תקנות הפרוזבול הגיעו אחרי שנכתבה מצוות השמיטה ומטרתן היתה לעקוף אותה מכיוון ששמיטת חובות בתאריך ידוע וללא תנאים היא עניין בעייתי מאוד בכלכלה.

          לא הייתי קורא למאמינים רפי שכל (כי זו הכללה שגויה לחלוטין), אבל אני עומד מאחורי טענת החבר הדמיוני מכיוון שאני לא רואה שוני רב בין הדברים.

          nadavs

          1. תקנת הפרוזבול אכן הגיעה לאחר מתן תורה, כאשר הלל הזקן ראה שמנצלים את המצווה לרעה. המצווה אינה מתייחסת להלוואות רשמיות מוסדרות בשטר חוב (שעבורן אין צורך בפרוזבול) אלא להלוואות בין חברים, ואין לה קשר לכלכלה.
            אם המאמינים אינם בהכרח רפי שכל, אולי תסכים אתי שיתכן שיש ביניהם גם אנשים משכילים מאוד ושפויים לחלוטין. אנשים שסבורים שהחבר הדימיוני שלהם הוא אמיתי נקראים סכיזופרנים. אני מקווה שאתה לא מכליל בזה אנשים שמאמינים באלוקים.
            בכל מקרה אלוקים הוא בהגדרה מעל הטבע ולכן אין עליונות לוגית למי שמניח שהוא לא קיים על פני מי שמניח (או מאמין) שהוא קיים. 

          2. אני למדתי בתיכון שהמצווה תקפה לכל הלוואה, כנראה שלא מלמדים מספיק טוב (סתם, ברור שלא מלמדים מספיק טוב).

            בוודאי שבין המאמינים יש גם אנשים משכילים ושפויים לחלוטין (כמו בכל קבוצה מספיק גדולה של אנשים). לגבי סכיזופרניה והגדרותיה, אם אנשים סבורים שאלוהים קיים למרות שאין שום הוכחה לקיומו בצורה שבה אנחנו תופסים "קיום" (כלומר בחמשת החושים שלנו), אז אפשר לטעון שהם מאמינים שהחבר הדמיוני שלהם אמיתי.

            בכל מקרה, להגיד ש"אלוהים הוא בהגדרה מעל הטבע" זו התחמקות. מי שטוען "X קיים" צריך להביא ראיות לכך, והראיות האלה צריכות להיות עמידות בפני נסיונות הפרכה ובלי התחמקויות בסגנון "לא ניתן להוכיח בהגדרה".

            nadavs

          3. חמשת החושים הם האופן הבסיסי והנמוך ביותר לתפיסת המציאות. זה מה שמאפיין ילדים קטנים (עד גיל 9) ולכן קשה להסביר להם מהו חשמל, ואיך רואים את אבא בטלוויזיה. מלבד חמשת החושים יש לנו גם "חוש שישי", איטואיציה (שהיא למעשה האמונה), וכמובן הכי חשוב – שכל. באמצעות השכל אנו מבינים ומודדים קיום של הרבה מאוד דברים שאינם נתפסים בחושים. ככל שהאדם הוא חכם יותר, כך הוא מצליח לתפוס תופעות מופשטות יותר.
            אלוקים, בין אם הוא קיים ובין אם לא, הוא מעל הטבע בהגדרה וזו אינה התחמקות. זה פשוט לא עומד בעיקרון ההפרכה. אני לא "טוענת" שהוא קיים, אלא מאמינה בזה. באותה מידה אני יכולה לדרוש ממך להוכיח שהוא אינו קיים. 
            אם מישהו באמת רוצה הוכחות לכוחות על טבעיים, הוא יכול לקבל כאלה למכביר (נבואות מהתנ"ך שהתגשמו במלואן, גילויים מדעיים שהתגלו במאה האחרונה ורשומים במפורש בכתבי הזהר על התורה) אבל אפשר כמובן לפתור את הכל ב"שטויות" ולהמשיך הלאה עד 120. בכל מקרה, אני מציעה לך לא להתבסס על מה שלמדת בתיכון ולא להתנשא על אנשים שמאמינים באלוקים ולהשוות אותם למי שיש לו חבר דמיוני.

          4. "באותה מידה אני יכולה לדרוש ממך להוכיח שהוא אינו קיים" – לא, את לא. נטל ההוכחה הוא על מי שטוען שמשהו קיים, לא מי שטוען שמשהו לא קיים. אני רוצה שתוכיחי שאין מכשיר נוקיה שמקיף את שבתאי, וכל עוד לא הוכחת אני הולך להתנהג כאילו הוא קיים.

            אילו נבואות מהתנ"ך התגשמו במלואן? (משהו שאפשר לראות היום, כן?)

            nadavs

          5. לא ניתן להוכיח שאלוקים קיים באמצעים אמפיריים, כי המדדים האמפיריים יכולים למדוד רק תופעות טבע. את זה אתה מסרב להבין ולקבל כי אתה טוען שהטבע הוא הדבר היחיד שקיים, ואילו אני מאמינה, בגלל שלל סיבות (גאונות התנ"ך ומופלאות השרדותו, השגחה פרטית שליוותה אותי בחיי, אינטואיציה אישית…) שאלוקים קיים. 
            אם אתה רוצה לדעת אילו נבואות התגשמו אני יכולה להפנות אותך להרצאות או מאמרים ושם תוכל לקרוא על כך בהרחבה. אני לא נוטה לשכנע אנשים שיש אלוקים כי אני חושבת שאדם רציני שמעוניין ללמוד על זה וחותר לחקר האמת יימצא את המקורות לכך בעצמו, ואילו אדם שמשווה את האמונה באלוקים לחבר דמיוני לא יימצא בשאלות האלה עניין אמיתי ויתייחס לכל שיאמר לו בנושא בזלזול ולכן אין בכך טעם. 

          6. אם אפשר למדוד בצורה אמפירית רק את הטבע, יהיה מאוד קל להראות כך שיש אלוהים: מודדים תופעה ידועה בנסיון שאמור לתת X ואז אלוהים אמור בזכות יכולותיו להטות את הטבע ולתת תוצאה Y. זה אמור לקרות כמובן על פי בקשה, אחרת יכול להיות שמדובר בתופעה אקראית כלשהי (כמו שקורה הרבה בתורת הקוונטים).

            nadavs

          7. אתה רואה איזה שטויות אתה מדבר? זו הסיבה שאני לא נכנסת לוויכוחים האלה עם אנשים כמוך. כואב לי לראות אדם אינטליגנטי שמוכן לזרוק לפח את האינטגריטי שלו רק בשביל להוכיח משהו שלא ניתן להוכיח כי זה תואם את האג’נדה שלו.
            אילו יכולתי לתת לאלוקים פקודות לחולל ניסים, הוא לא היה אלוקים ואני הייתי מכשפה. אגב, פעמים רבות רואים שלפי הטבע (כפי שהוא מוכר לנו לפחות) ניסיון X אמור לתת תוצאה Y, ובפועל המצב שונה. כך מגדירים למשל "נס רפואי". 
            מחקר מעניין נוסף שבוצע באוניברסיטה העברית בדק האם חולים שמתפללים עבורם בלא ידיעתם מבריאים מהר יותר מחולים אחרים, והתוצאה הייתה שכן באופן מובהק. סתם קוריוז.
            בכל מקרה, לא סתם אומרים שמניסים לא חוזרים בתשובה, כי תמיד אפשר להגיד שכל דבר ניתן להסביר באופן מדעי רק שהמדע טרם גילה את הסיבה לתופעה ספציפית זו, כך שלעולם, או לפחות עד 120, נישאר עם האמונה לבדה.

          8. לי עצוב לראות אדם שזורק לפח את האינטגריטי שלו ואומר "אני מאמין כי אני מאמין" וחמור מכך, לוקח את האמונה הזאת למחוזות האבסורד (דת, כל דת).

            נס רפואי הוא משהו עם סיכוי קלוש, אבל יותר מאפס. מישות עם יכולות על טבעיות הייתי מצפה לדברים עם סיכוי אפס (לא אפסי, אפס) כמו הזזת צלליות לאחור, יצירת אוכל יש מאין או זכיית נבחרת ישראל במונדיאל.

            בקשר למחקר שנעשה באוניברסיטה העברית – אשמח לקרוא אותו, אלא אם לא היתה שם קבוצת בקרה וסמיות כפולה (ושאר המנגנונים שאמורים למנוע הטיה והשפעות פלסיבו).

            nadavs

  2. 1. מנחי מצב האומה הם באמצע ה40 שלהם.
    2. המונולוג של שליין היה נאום היתנתקות: לאחר שקידם אותו בחינם ומרצונו, בקביעות ובמשך תקופה ארוכה; שליין נפגע מאוד מהעובדה שיחשיך לא רוצה לרדת מהאולימפוס – הרי אפילו שימעון ביקר את יצפאן לפחות פעם אחת, ואם שימון יכול אז יחשיך בהחלט כן!

    3. שליין אמר "אם הוא היה מעלה מיסים הייתם מצביעים לו" וזה נכון יותר ממה שנדמה לו: אם לא משחדים את אנשי העולם ה3 שהובאו לישראל רק כדי להצביע מפ"אי; אז הם לא מצביעים בכלל! וכל סכום שנותנים להם הם מייד מתרגלים אליו ודורשים עוד.
    כשמשרד הביטחון מכור לכסף זה מצחיק, כשתקציבו נמוך מ100% מתקציב המדינה זה פשוט לא יעבוד.

    1. לא יודע אם זו ההימנעות של לפיד מביקור אצל שליין או היכולת של שליין לראות את הנזקים שהוא עושה, המונולוג היה מבריק בכל מקרה.

      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה