הבולשיט בראי השעמום

ערב טוב לכולם!

הסמסטר השלישי ללימודי מתקרב לסיומו, ולכבוד תקופה נהדרת זו, כמיטב המסורת, נפתחת ההרשמה לקורסים לסמסטר הבא. קורסי החובה מתחלקים שווה בשווה בין פיזיקה, כימיה והנדסת חומרים (שני קורסים לכל נושא), ובקורסי הבחירה אני מנסה נואשות להשיג מקום באחד מקורסי הספורט הרלוונטיים (כלומר כאלה שהמאמץ בהם מינימלי) או גרמנית. לצערי, קיבלתי עוד תזכורת לרשעותה של המועצה להשכלה גבוהה עם פרסומה של הרשימה של קורסי “העשרה” המאושרים על ידי מועצת המנוולים.

לפני כשנה נכנסה לתוקפה החלטה של המועצה להשכלה גבוהה שמחייבת כל סטודנט לתואר מדעי או הנדסי (כלומר כל הסטודנטים בטכניון) לקחת שלושה קורסים “הומניים” שאושרו על ידי המועצה. ההחלטה התקבלה לאחר שנשמעו טענות שהסטודנטים להנדסה יוצאים כשהם צרי אופקים וממוקדים רק בתחום שלמדו (בולשיט), ולכן עליהם להעשיר את עצמם בקורסים שאושרו על ידי מועצת החכמים. מה שבאמת קרה הוא שכמה פרופסורים ראו שכיתותיהם מדלדלות משנה לשנה, ומכיוון שלא הצליחו למצוא סטודנטים שיבואו אליהם מרצון החליטו להכריח סטודנטים להגיע אליהם.

הצרה הגדולה בקורסים האלה היא לא היעדר המדע או התואר “הומניים”, אלא העובדה המצערת שהם משעממים בצורה בלתי רגילה. מהתבוננות ברשימת הנושאים, השניים היחידים שאפשר עוד איכשהו לגרד בהם עניין מתנגשים עם קורסי החובה או מכריחים אותי לקום בשבע וחצי לפנות בוקר (ביום חמישי!) ולכן נפסלים. שאר הקורסים הם תרבות המערב בראי האומנות, אומנות המאה ה-16 בראי המזרח ובאופן כללי הבולשיט בראי השעמום.

הפתרון? נדחה את האסון הזה גם הפעם. אולי בסמסטר הבא יהיה משהו נורמלי. ובסמסטר אחריו. ובזה שאחריו. חסרי הבושה האלה החליטו שאנחנו צריכים לקחת שלושה קורסי שיעמום כאלה. אסון.

ובנושא אקדמי אחר, בשבוע שעבר עלתה בועדת השרים הצעת החוק החברתית-לאומית של יוני “נעלי בריל” שטבון שאומרת ש”משתמטים” לא יקבלו את הסובסידיה אותה משלמת ממשלת ישראל לסטודנטים באוניברסיטאות והמכללות המוכרות. על פניו, נשמע כמו הצעה הגיונית (למי שתומך בצבא חובה, אבל נעזוב את זה כרגע). כשמסתכלים קצת על ההצעה עצמה, מגלים שאין בה שום היגיון.

“משתמט”, לפי הגדרת החוק, הוא מי שלא שירת ולא קיבל פטור כחוק מהצבא. לא ברור באיזה עולם חי שטבון (ושאר החכמים שחתמו על ההצעה הזאת). בישראל קיים עונש חמור הרבה יותר למי שלא משרת ולא מקבל פטור: כלא. הסיכון של עריק שמתייצב באוניברסיטה הוא לא שלילת מימון, אלא המשטרה הצבאית (והמשטרה הרגילה). כל שאר ה”משתמטים” (אליהם כנראה התכוון שטבון) מקבלים פטור כשר למהדרין מצה”ל והחוק הזה לא יזיז להם במאומה.

בנוסף, כדי להפוך את העניין למגוחך עוד יותר, שוכחים מציעי החוק מי נמצא בד”כ בשורות העריקים: אנשים עניים. מכיוון שגיוס החובה הוא קנס רציני שלא כל משפחה יכולה לעמוד בו, נוהגים חלק מבני משפחות העניים בישראל פשוט לא להתייצב ולהסתכן במעצר רק בשביל לפרנס את המשפחה. אותם אנשים כנראה לא יוכלו להתקבל למוסד מוכר ומסובסד ממילא, ולכן כל הצעת החוק הזאת היא לא יותר מבזבוז זמן וניסיון להשגת כותרת. כאשר חוק משפיע על אפס אנשים ועושה הרבה רעש, אפשר לדעת שהוא חוק פופוליסטי.

ולסיום, חברי הכנסת החברתית-לאומית שלנו, כאלה שהשכל שלהם לא התפתח מעבר לזה של ילד בן שנה וחצי, הצביעו השבוע בעד הצעת חוק חברתית-לאומית שאוסרת על שימוש במילה “נאצי”, תוך איום בקנס מופרך ומאסר של חצי שנה. ראשית, סביר להניח שהחוק הזה לא יעבור בקריאות הבאות. שנית, גם אם הוא יעבור, הוא יפסל על ידי בג”צ כל כך מהר שיהיה מדובר בשיא (ואם לא, זה יסמן את הזמן לעוף מפה) או לחילופין, אף שופט לא יסכים לקיים את החוק הזה (אחרת, שוב, לעוף מפה). משטרת המחשבות הזאת לא עובדת ולא תעבוד.

חברת הכנסת החברתית-לאומית, שלי יחימוביץ’, עמדה על במת הכנסת ונאמה במרץ נגד החוק. לצערה הרב, היום קיים האינטרנט. כמה אנשים עם זיכרון קצת יותר ארוך משלה גילו שבשנת 2007 אותה יחימוביץ’ בדיוק העלתה הצעת חוק דומה מאוד, אבל עם עונש של שלוש שנות מאסר. כמובן שאז היא היתה בעד, כי אז היה מדובר בהצעת חוק חברתית-לאומית מהמעלה הראשונה שהועלתה על ידי חברי כנסת חברתיים-לאומיים מהשורה הראשונה שפעלו לטובת העם, ואילו היום חברי הכנסת בקואליציה (שמבחינה חברתית-לאומית דומים מאוד ליחימוביץ’), גם אם הם מציעים את אותם חוקים חברתיים-לאומיים, עושים זאת ממניעים אחרים לגמרי. לא נורא, גם החברתיים-לאומיים המקוריים היו פופוליסטים דמגוגיים, ממש כמו יחימוביץ’.

יום טוב.

שלכם,

nadavs

4 מחשבות על “הבולשיט בראי השעמום”

  1. התגובה הנסערת כל כך שלך  נגד לימודים הומניסטיים ("אסון" , "בולשיט", "שעמום" , "מנוולים" ,"רשעות", כמעט ואמרת את המילה האסורה  "נאצים")מלמדת כמה חשוב שהמהנדסים ירום הודם יקחו אולי כמה קורסים כאלה שיפתחו להם את הראש  הגדוש במספרים  ונוסחאות.  מדעי הרוח האקדמיים אינם דומים ללימודי בית ספר כך שיתכן שאתה סתם פוסל דברים מעניינים. אם בכל זאת אתה לא מוכן להגמיש את דעתך, נסה להיכנס לקורסים בפילוסופיה.

    1. אני לא פוסל דברים מעניינים. יש כבר אנשים שהתנסו בקורסים המרתקים האלה ולכולם מסקנה אחת – רוב הקורסים הם שעמום אדיר. יש חלק קטן של קורסים מעניינים (גם לפי עדויות של אחרים), אבל המקום בהם מוגבל והפעם הזאת הם התנגשו לי עם קורסי החובה.

      אני לא יכול להיכנס סתם כך לקורסים בפילוסופיה, מכיוון שיש מספר מצומצם של קורסים שמאושרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה מדי סמסטר. הם לא בוחרים את הקורסים לפי העניין.

      ו"הרחבת אופקים" זה נחמד, אבל כשזה נעשה בכוח זה הופך לקורס שמנסים לסמן עליו וי ולברוח. ממש כמו הבגרויות ההומניות לתיכוניסטים עם נטיות ריאליות. הדרך הכי טובה לגרום לתלמיד תיכון לשנוא יצירה ספרותית היא ללמד אותה בתיכון.

      חוץ מזה, הגישה המתנשאת של "יפתחו להם את הראש הגדוש במספרים ונוסחאות" (כאילו שהקורסים המתמטיים וההנדסיים לא מפתחים את החשיבה) ממש לא מעודדת סטודנטים לרוץ לקורסים האלה.

      nadavs

  2. נדב היקר, זו לא גישה מתנשאת. בדרך כלל המונופול על התנשאות שייכת למגזר הטכניוני ודומיו. חכמי קדם עילאיים ולא מתנשאים שנים רבות לפני הספירה חשבו שאדם צריך ללמוד אסתטיקה , מוזיקה  וכד’. גם האדם הרנסנסי לא  קיבל את שמו רק בגלל שידע היטב מתמטיקה (וראה את ליאונרדו). לפתוח את הראש ואת הלב ללימודי הרוח מעשירים את האדם, הופכים אותו לרגיש יותר לרחב אופקים יותר. היתרון שיש לך ולחבריך הוא שביכולתכם  להרחיב וללמוד  גם במדעי הרוח, ואילו אני וכשכמותי מוגבלים  ביכולותינו  , לא יכולים ללמוד את  מה שאתם מתמקצעים בו. אז מי יכול להרשות לעצמו להתנשא?

    1. הגישה המתנשאת, לפחות לפי רוח המל"ג, מגיעה מכיוון אנשי הרוח והחברה שטוענים שהמונופול לחשיבה נמצא אצלם בניגוד למהנדסים והמדענים צרי האופקים. שמעתי שבחוג למגדר יש פתיחות מחשבתית אדירה.

      במועצה להשכלה גבוהה החליטו לפתוח לנו את הראש על ידי הטחתו בקיר והנחתת הנושא בכפיה מלמעלה ולא בהצעת קורסים מעניינים. זו לא הדרך בה אני מעוניין לפתוח את הראש.

      בטכניון היו מאז ומתמיד קורסים הומניים (ואפילו הקצו לצורך כך בניין ענק ומזכירות אנטיפתיות), כולל מוזיקה, אסתטיקה וכד’. תמיד היה להם ביקוש כלשהו (לרוב בגלל ציונים גבוהים במינימום מאמץ). לא היה צורך בשום הוראה מלמעלה כדי לגרום לאנשים להירשם לקורסים האלה.

      ובנוסף, העובדה שאנשים יכולים לעשות משהו לא אומרת שחייבים להכריח אותם.

      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה