בלבולי מוח להמונים

ערב טוב לכולם!

בימים האחרונים אנחנו חוזים באחד מבזבוזי הכספים המטופשים ביותר שאי פעם היו בישראל. מי שעוד לא נהנה מצפיה בכספי המיסים שלו נשרפים מוזמן להדליק את הטלוויזיה על אחד מהערוצים המסחריים ולצפות בפרסומת שלא תיאמן על הזזת השעון ב-27 באוקטובר. זו פרסומת שאמורה לגרום לאנשים לצאת מדעתם ולדרוש את ראשו של מי שאישר את הבזבוז הנוראי הזה. כן, זה מאוד נחמד ששעון הקיץ הוארך עד סוף אוקטובר. אבל מכאן ועד פרסומת בטלוויזיה? בפריים טיים? ועוד שלושה שבועות קודם? חשבתי שיש גירעון, שמנסים לחסוך. מסתבר שמנסים לשרוף כסף על שטויות.

בנוסף לבזבוז הכסף המשווע הזה, צופי הטלוויזיה ומאזיני הרדיו זוכים בימים האחרונים גם לפרסומת לתעודות ביומטריות שאמורות למנוע ממתחזים לקחת בשמנו הלוואות, למכור דירות ולחסל מחבלים בדובאי. כל זה טוב ונחמד, אבל הפרסומת קצת קצרה מדי. המפרסמים שכחו להוסיף את העובדה שמי שנרשם לתעודות הזהות האלה נכנס למאגר הביומטרי הישראלי שממנו אפילו המוות לא יציל. מסתבר שבמדינת האח הגדול לא צריך ליידע את האזרחים על עניינים קטנים כאלה.

ובנושא אחר, שלשום התבשרנו על זכיה של חוצפן שזרק את המדינה שלו לפח בפרס נובל, ומיד התלהט שוב הויכוח הנצחי על “בריחת מוחות”. ללא ספק, באוניברסיטאות בארץ אוהבים להשוויץ בזוכי פרס נובל ולתלות כרזות ענקיות עם השם שלהם בכל פינה. מלבד זאת, מעבר אנשים למחקר בארה”ב נראה לי דווקא חיובי, כי הוא מאפשר להם לנצל את הזמן והכישורים שלהם באופן מיטבי במחקר במקום במריבות על תקציבים ופוליטיקה פנימית. יש אנשים שכואב להם שחוקרים שלמדו במימון כספי מיסים עוברים למקום אחר עם כל הידע, אבל שוכחים שהפתרון לכך הוא הפסקת המימון לאקדמיה (או הסטה משמעותית שלו מסבסוד שכ”ל לתואר ראשון לטובת תקנים וציוד למחקר).

החלק המהנה בעניין היה לראות את מעריצי לפיד מתפתלים בעמוד הפייסבוק שלו תוך הדגמת יכולת מדהימה של התחמקות משאלות לא נעימות. לפיד עצמו גידל שכל השבוע, ואחרי ההתבטאויות המטופשות שלו נגד יורדים לא אמר מילה על שום דבר שעלול לגרום לאנשים להתנפל עליו (כמו מותו של עובדיה יוסף או עניין הנובל).

מלבד האקרובטיקה בנושא הנובל למהגרים, קיבלתי גם שלל תירוצים בנושא קו הרכבת המתוכנן לאילת. מסתבר שהקו הזה, שרבים מדברים עליו, הולך להיות כלכלי כמו קו נוסעים למאדים. עלות הנסיעה לאדם אמורה להיות בערך 680 ש”ח, וזה עוד מבלי להתייחס להחזר ההשקעה. מכיוון שיש אלטרנטיבה טובה, עובדת ורווחית, פרסמתי על הקיר של שר האוצר מאמר שנכתב בנושא ושאלתי אותו למה מתכננת ממשלת ישראל בזבוז אדיר של כספים על פרוייקט שגרוע בהרבה מהאלטרנטיבות.

את תגובת לפיד לא קיבלתי, אבל שלל המעריצים שלו מיד שלפו טיעונים כמו “בשביל זה בוחרים מנהיגים”, “אנחנו לא מכירים את כל השיקולים” והטיעון הקבוע של “אולי יש שיקולים בטחוניים” (ברכבת נוסעים, כן?). אחד אחר, מומחה גדול בהתחמקות מתשובות קונקרטיות, פרסם לינק שהוא כנראה קרא שורה אחת ממנו, כי נאמר בו במפורש שהרכבת לא תהיה כלכלית ומדובר בבזבוז אדיר במקרה הטוב. אחרי שהארתי את עיניו לנושא, הוא טען שהתעלמתי מהשורה בה כתוב שזה “יפתח את הדרום”. לדעתי אפשר לפתח את הדרום בלי לשפוך שם עשרות מיליארדי שקלים על רכבת ריקה. הספיקה לנו הרכבת לדימונה שהסיעה מספר אדיר של אלפיים נוסעים בשנה שעברה (שזה, למי שלא עשה עד עכשיו את החשבון, פחות מעשרה נוסעים לכל יום עבודה של הרכבת).

ולסיום, ביום ראשון מתחילה שנת הלימודים האקדמית. ביום שני נסעתי לטכניון לקבל מפתח למעונות, ולשמחתי הפעם המחשב עבד ולא היה תור בכניסה. עם זאת, היה דף עם מספרים שלא שמתי לב אליו, ובשל העבירה החמורה הזאת התעצבנה עלי ממש הפקידה במשרד המעונות (אם זכרוני אינו מטעה אותי, הפקידה משנה שעברה היתה עצבנית באותה מידה). במשך כל הזמן שהייתי אצלה היא נראתה כאילו אני מפריע לה ובאופן כללי היה לה הרבה יותר טוב אם לא הייתי קיים. אחרי שמצאה בחוסר חשק את המפתח שלי ציוותה עלי לחתום על טופס כלשהו ושלחה אותי לדרכי.

בדיוק כשיצאתי הגיע עוד מישהו מהדירה. אמרתי לו שאחכה לו ונלך לחפש את הדירה ביחד והזהרתי אותו מאי-ידיעת המספר על הדלת. בסופו של דבר, אחרי כמה דקות של חיפושים, נמצאה הדירה האבודה והתברר שהמצב השתפר משמעותית מהשנה שעברה. הפעם אני לבד בחדר, המטבח גדול יותר ויש אפילו מקום לטלוויזיה בכל חדר ובאיזור המשותף. גם השיפוע הנורא של המעונות הקודמים התמתן משמעותית ואני קרוב יותר לפקולטה שלי ולכיתות הרלוונטיות. שתי בעיות גדולות התגלו במעונות: הראשונה היא המרחק מאיזור הספורט בו אני מקווה להשלים חצי מחובת קורסי הספורט שלי הסמסטר. רק ההליכה לשם היא ספורט רציני. הבעיה השניה חמורה הרבה יותר: מחסור בחניה. עכשיו אצטרך ללמוד מתי להגיע כדי לתפוס חניה נורמלית.

זהו זה לחופשת הקיץ. בעוד יומיים אפתח את הסמסטר עם הרצאה במבוא להסתברות ולאחריה מעבדה בפיזיקה. משם המצב יחמיר עם יומיים רצופים של התחלה בשמונה וחצי (למה???) ולאט לאט ישתפר עד יום חמישי עם התחלה בעשר וחצי.

בהצלחה לסטודנטים וכמובן מזל טוב לזוכים בפרס נובל.

יום טוב.

שלכם,

nadavs

1 מחשבות על “בלבולי מוח להמונים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה