חינם עולה ביוקר

ערב טוב לכולם!


אחרי חודשיים וקצת של מריטת שערות וספירת שניות, הגיע היום סופו של החופש הגדול לכל ילדי ישראל שאינם סובלים ממערכת חיסונית חלשה. יותר משני מיליות תלמידים חזרו לבית הספר והגנים, משאירים את הוריהם חוגגים בבית ובמקומות העבודה. מעל מאה אלף תלמידים הצטרפו היום למערכת בתי הספר הנהדרת של ישראל, מלאים תקוות וחלומות. לשמחתם, את חודש ספטמבר הם יבלו בבית לפני שתקוותיהם וחלומותיהם יוחלפו בהנדסת המחשבות של מערכת החינוך הישראלית.


עבור חלק לא מבוטל מההורים, מערכת החינוך היא לא יותר מבייביסיטר זול (“חינם”), אבל למען האמת מדובר בהוצאה רצינית מאוד שכל הורה נאלץ לשאת בה בין אם באופן ישיר ובין אם בתלוש המשכורת שלו. אחרי הכל, אין שום דבר שבא בחינם, ומה שנראה חינם עולה מאוד ביוקר.


בכלכליסט, האתר המועדף עלי לקריאת שטויות בניחוח סוציאליסטי, פרסמו היום כתבה המתארת את ההוצאות הדרושות על מנת להעביר ילד במטחנת השכל שנקראת “מערכת החינוך”. כהרגלם, הם מתעלמים מהחלק של ה”חינם” ולוקחים בחשבון רק את ההוצאות שההורים רואים בחשבון הבנק שלהם (על צהרונים, טיולים, מסיבות ושיעורים פרטיים). למספרים הדי מפחידים האלה צריך להוסיף 5% מההכנסות ברוטו למשך כל החיים ולחלק במספר הילדים. אחרי הכל, בישראל משלמים על מערכת החינוך בלי שום פרופורציה למספר הילדים.


את המחיר של החינוך הממלכתי לא משלמים רק בכסף. משלמים גם באובדן שליטה כמעט מוחלט על הנעשה בבית הספר. רוצים יותר לימודי מדעים? תקפצו. רוצים פחות לימודי דת? לכו חפשו מי יקשיב לכם. רוצים לימודי תעבורה? כן, ממש. רוצים יותר שיעורי ערבית? תביאו חתימות של 100 הורים, אישור נוטריון ומכתב חתום על ידי הנשיא פרס. להורים אין שליטה על הנעשה בבתי הספר אליהם הולכים הילדים שלהם.


לא רק על תכני הלימוד אין שליטה. לא אחת שומעים על בתי ספר עם ילדים אלימים שפשוט אי אפשר לסלק, והדרך היחידה של ההורים או המורים להגיב היא השבתה של בית הספר. המנהלים כבולים, המורים כבויים ולאף אחד אין אינטרס לשפר את המערכת. אחרי הכל, אם מורה גרוע מקבל יותר כסף בגלל שהוא ותיק יותר, המסר למורים החדשים ברור כשמש: הקטינו ראש, אל תסתבכו עם אף אחד וחכו לתוספת הותק. אין שום צורך להתאמץ או להשקיע. כל עוד אתם עושים את המינימום הנדרש, המשכורת תיכנס.


בנוסף, המערכת מהווה בזבוז זמן אדיר למאות אלפי תלמידים מדי שנה. שיעור הזכאים לבגרות מכל מחזור מגרד את ה-50% מלמטה, כלומר עבור חצי מהתלמידים המערכת פשוט לא עובדת והם מכלים בה את זמנם במקום לעשות משהו פרודקטיבי כמו לעבוד או ללמוד מקצוע אמיתי, כזה שהוא אולי עבודת כפיים אבל בסופו של דבר הופך אדם ליצרני ועומד בזכות עצמו ולא בזכות הוריו או כלל הציבור. במקום זה הם נאלצים לשבת בכיתה מול מורה משעמם שמסביר להם על מיקומי חלקות הכרוב בגטו לודג’, כי אחרת כמה פרופסורים בעלי שם מהאקדמיה יגנו את שר החינוך ויטענו שהוא “פוגע בלימודי ההיסטוריה”, כאילו שאפשר לפגוע בהם יותר ממה שעושים מבחני הבגרות.


הדרך היחידה לתקן את המערכת הזאת, שזוללת משאבים אדירים לריק, היא לאפשר להורים בחירה ולבסוף להפריט אותה באופן מוחלט. כשלהורים תהיה בחירה, הם ישאפו להכניס את ילדיהם לבתי ספר טובים ולא יוכרחו להשאיר אותם בבתי ספר גרועים. כשלבתי הספר תהיה בחירה בהעסקת מורים ובקביעת השכר, המורים הטובים יעלו למעלה ויתוגמלו בעוד הגרועים ירדו ויצאו מהמערכת. בתי הספר ילחמו על המורים הטובים ולא יתקעו עם מורים שבקושי יודעים על מה הם מדברים. רק ככה אפשר לשפר את המערכת הזו.


כן, יהיו פערים. לא, לא יהיה שוויון. וכן, זה מצויין. בני האדם לא שווים ביכולותיהם השכליות, ומערכת שכולאת שני מיליון תלמידים מתוך מחשבה שכולם זהים לחלוטין היא מערכת לא מתפקדת שלעולם לא תצליח למצות את הכישרון בכל אחד מהם. השאיפה המגוחכת לשוויון לא יכולה להתקיים לעולם. הורים בעלי אמצעים יקנו לילדיהם חינוך פרטי בעוד ההורים שאין להם יאלצו להישאר עם המערכת הגרועה. זה יהיה המצב בכל מערכת חינוך שהיא. השאלה היא כמה גרועה תהיה המערכת הגדולה יותר, ולדעתי היא תהיה טובה בהרבה כשהיא תהיה חופשית מהתערבותם של פקידי משרד החינוך.


ולתלמידים שחזרו היום ללימודים, אמליץ את אותן המלצות כמו בשנה שעברה – חשבו מחוץ לקופסה, אל תאמינו לכל מה שהמורים אומרים, אל תתנו למערכת לייאש אתכם ולמדו את עצמכם. חינוך והשכלה מתחילים בבית.


בהצלחה לכולם!


יום טוב.


שלכם,


nadavs

9 מחשבות על “חינם עולה ביוקר”

  1. הורה שעושה ילדים רק כי הטבע אמר לו להתרבות; ממש לא אכפת לו מילדיו. הדרך היחידה להזיז את שר החינוך זה להפנות כמה שיותר תלמידים לחינוך הפרטי – השבתת בי"ס זו עצלנות: אם ההורים חכמים מספיק בשביל להשבית סימן שהם חכמים מספיק בשביל להפנות את ילדיהם לפרטי.

    תגיד: אתה אוהב להתלונן בשביל עצם התלונה?

    1. להגיד שהתקציבים קטנים זה קצת מגוחך אחרי עליה של 16% בשנה האחרונה. תקציב החינוך בישראל ביחס לתוצר הוא מהגבוהים בעולם.

      הקביעות שאת מקוננת על היעלמותה היא מקור להרבה מאוד צרות, ולא סתם היא קיימת במגזר הציבורי אבל לא בפרטי. אם זה היה תלוי בי, לא היתה שום קביעות במגזר הציבורי.

      ולבסוף, הפיחות במעמדם של המורים נובע, לדעתי, מכך שהמערכת מסרסת את הסמכויות של כל העובדים בה, כך שמהר מאוד כל בריון מגלה שאפשר להפריע למורה ולצאת מזה ללא עונש.

      nadavs

      1. אוגניה

        בקשר לעניין שהמערכת מסרסת את המורים – ובכן הביטוי קשה ולא הייתי משתמשת בו אבל הוא לא רחוק מן האמת
        עליית התקציב בשישה עשר אחוזים זו דמגוגיה של משרד החינוך ואומר לך מדוע – א – לא ברור לאן  ב ד י ו ק  הלכו התקציבים האלה, אולי לעיירות פיתוח?
        ב – מה שיעור גידול אוכלוסיית התלמידים ואם האחוזים תואמים את הגידול.
        ג –  שמקצצים בטור עולה ביחס לגידול האוכלוסיה מאז עזיבתו של אהרון ידלין

        1. א – אין לי מושג לאן הולך התקציב הזה. במערכת החינוך יש המון בזבוז, אבל אני בספק אם זה הלך רק לעיירות פיתוח. חוץ מזה, זו לא דמגוגיה של משרד החינוך, זו האמת.

          ב – <a target=_blank href="http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Owl/Hebrew/UvdotNetunim/netunim/http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Owl/Hebrew/UvdotNetunim/netunim/">http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Owl/Hebrew/UvdotNetunim/netunim/<br />
          זה אמנם על השנה שעברה, אבל אני די בטוח שהקצב פחות או יותר זהה.

          ג – זה ממש לא נכון. את מוזמנת להיכנס לאתר תקציב המדינה ולעקוב אחרי תפיחתו של תקציב משרד החינוך משנת 1992 ועד היום, לרוב הרבה יותר מאחוז או שניים. מ-2009 ועד היום תקציב החינוך עלה ב-12 מיליארד שקלים (מ-30 ל-42), שהם 8.7% בשנה בממוצע. הרבה מעבר לריבוי הטבעי.

          nadavs

          1. המערכת הלכה לקראת הפרטה, ולכן היו כל הספינים של בחינות המיצב והעלבת התלמידים והמורים בפרהסיה.כדי שהורים יחלו להתערב ותחל הפרטה על חשבון ההורים. זה (עוד) ספין של האוצר על גב המערכת. באובדן שליטה כמעט מוחלט על הנעשה בבית הספר כשהורים ומורים אינם תמימי דעים או שהאחד מתנשא על השני זה בדיוק כמו שאבא ואמא רבים על ’טובתו’ של הילד. כאן ב ד י ו ק מתאימה האימרה, "לשפוך את התינוק עם המים". כאשר לאחד (מורות? אימהות?) אין זכות דיבור. צריך להיות שיתוף פעולה ולא עליהום תקשורתי של ד"ר בתחום אחד והדיוטות בתחום החינוך שכל אחד חושב שאם הוא יולד הוא יודע גם לנהל בית ספר ו/או כיתה או צהרון, או להיות מטפלת. 

            ר’ פירוט אצלי
            כיף לדסקס איתך

          2. אני מצטער מאוד, המערכת הזאת לא הלכה סנטימטר לקראת הפרטה. שום ספין של האוצר על המערכת. הכסף עדיין מגיע ממיסים, הבעלים של בתי הספר (מלבד כמה בודדים) היא ממשלת ישראל.

            למשרד החינוך שליטה מוחלטת על הנעשה בבתי הספר. להורים אין שום מילה כמעט. זו לא הפרטה בשום צורה.

            nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה