כשהשכל יוצא לחופשה

ערב טוב לכולם!


לפעמים קורה שהשכל יוצא לחופשה. יום אחד הוא פשוט אורז כמה חפצים ומפסיק לעבוד. לשמחתנו, לרוב האנשים אין עמדות כוח משמעותיות, כך שעל הטעויות והרעיונות המטופשים שלהם הם משלמים בעצמם. לצערנו, בממשלה הנוכחית נמצאים אנשים שהשכל שלהם יצא לחופשה במרץ וכבר מוגדר כנעדר.


במשרד הבריאות עלתה השבוע ההצעה המטופשת של החודש, והפעם: העלאת גיל השתיה ל-21 כולל אפשרות להטלת אחריות על מוכרי האלכוהול (כולל בעלי פאבים). פשוט לקרוא ולא להאמין. כבר עכשיו עשרות אלפי ילדים מתחת לגיל 18 שותים אלכוהול וגיל השתיה מעניין אותם עוד פחות מהשיעור האחרון בהיסטוריה. העלאת גיל השתיה ל-21 לא תשפיע על הרגלי השתיה שלהם בשום צורה.


חוק כזה יגרור, כרגיל, מצב של צדיק ורע לו, רשע וטוב לו. כל אותם אנשים שירצו להירגע בסוף השבוע (כמו, לדוגמה, חצי מהאוכלוסיה בגילאי 18-21: חיילים) עם בירה או שתיים, כאלה שלא יחשבו אפילו לנהוג אחרי ששתו או אפילו כאלה שירצו לשתות משהו בבית, ידפקו. האחרים יהפכו לעבריינים ויבינו מהר מאוד שחוקים בישראל מורכבים מהרבה מאוד מילים יפות שאין מאחוריהן כלום.
הטלת אחריות על מוכרי האלכוהול הגיונית כמו הטלת אחריות לתאונות דרכים על סוכנויות רכב או הטלת אחריות לדקירות על חנויות לכלי מטבח. אבל אחרי הכל, השכל במשרד הבריאות נעדר כבר חמישה חודשים.


גם במשרד האוצר הפציצו השבוע עם הרעיון הלא פחות מגאוני של מס על מוצרי יוקרה כמו טלוויזיות גדולות, ג’קוזי ורכבים יקרים (מהרגיל). המס צפוי להניב הכנסות של בין כלום לשום דבר, וכל מי שיקנה תחת המס החדש יקבל שלט “פראייר” יוקרתי (פטור ממס) שהוא יוכל ללבוש ברחוב. לפחות עכשיו יוכלו בצוות הפרופגנדה של לפיד להשתמש במס חסר התועלת (והחצוף) הזה כדי להראות איך הם פוגעים בכל שכבות האוכלוסיה (גאווה גדולה).


נקודת האור הגיעה ממקור לא צפוי: משרד החינוך. אחרי שנים של הונאה עצמית, בוטלו מבחני המיצ”ב שהיוו דוגמה מופלאה לעקרון אי-הודאות בפיזיקה הקוונטית. מיד קפצו מתנגדי הביטול בטענה שהם לא יוכלו לדעת עד כמה בית הספר של ילדיהם טוב. פירון היה צריך להתייצב מול מיקרופון ולהודיע חד משמעית: כל בתי הספר גרועים, לא צריך כל כך הרבה ניירת בשביל לראות את זה.


גם הביטול המתוכנן של הבגרויות בהיסטוריה וספרות מעורר חרדות אצל כל מיני אנשי רוח (שמתפרנסים מעשיית רוח). לטענתם, ביטול הבגרות יוביל לחיסול הספרות, התעלמות מההיסטוריה ומגוון קלישאות אפוקליפטיות בנוגע לעתיד האומה, העולם והיקום. אותם אנשים רוחניים כנראה שכחו שהבגרויות גורמות לתלמיד הממוצע לסבול משעמום ולזכור את הנושאים האלה כרשימת מכולת אחת ארוכה. אם אצטרך להיבחן מחר בבגרות בהיסטוריה או ספרות, יש סיכוי גבוה מאוד שאכשל גם אם באמת אנסה (לא שהייתי רחוק מכך בהיסטוריה ב’). שיבטלו את הבגרויות האלה, ואיתן את כל הבגרויות שמטרתן העלאת אחוז הזכאים. בשביל קורסים מקצועיים יש בתי ספר מקצועיים, קורסים רציניים ואוניברסיטאות.


ולסיום, השבוע בווינט הופיעה בכותרת הראשית (לא פחות!) ידיעה מרעישה על ממוצעי ציוני הפסיכומטרי בחתכים שונים. בציונים האלה ניתן למצוא כל סטריאוטיפ שאפשר לחשוב עליו, כך שאחסוך את הפירוט. כמה ימים לאחר מכן יוסי יונה, האיש והאגדה, התייצב באולפן ווינט ודיבר על הפערים בציוני הפסיכומטרי לפי הכנסת ההורים או השכלתם. אני לא מבין למה הוא מופתע. די ברור שהורים משכילים יטו יותר לדחוף את ילדיהם לרכוש השכלה והורים עם הכנסה גבוהה יכולים לתת חינוך יותר טוב.
בתגובה לפוסט פייסבוק שלו בנושא, מישהו כתב שהשאלות מוטות עדתית. לשטות הזאת כבר באמת אין תשובה.


יום טוב.


שלכם,


nadavs

1 מחשבות על “כשהשכל יוצא לחופשה”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה