השקרן והגנב

ערב טוב לכולם!

אחרי המתנה ארוכה ומייגעת, קיבלנו בשבוע שעבר, סוף סוף, את הצעת התקציב לשנת 2013. מאז התחילה התקשורת לעבור עוויתות בלתי נשלטות, יצאו החוצה כל הגנבים הקטנים (והגדול מכולם) וכולם בלעו את הלוקש שהאכיל אותם משרד האוצר כשהוא קרא לתקציב הזה “קיצוצים”, או שהגיעו הנחיות חדשות מהאקדמיה ללשון בנוגע לחיבור וחיסור.

נתחיל מהסוף: התקציב שאושר היום בממשלה הוא בלוף. אין בו שום התמודדות עם בעיות אמיתיות, אלא סתם פאניקה וגישה של “גנוב כפי יכולתך”. חמור מכך, התקציב גדל בשבעה אחוזים (גדל! לא קטן!), עובדה פעוטה שהופכת את הלוקש של “קיצוצים” לחסר כל ערך. מניעת העליה הזאת (הקפאה נומינלית, כלומר ירידה ריאלית) היתה יכולה לחסוך את כל עליות המיסים המיותרות האלה ואת מפגן החוצפה של השבוע שעבר.

אחרי שלפיד ראה שהפופולריות שלו יורדת בקצב מהיר, הוא החליט לערוך מסיבת עיתונאים עם הבעיה מספר אחת במשק: עופר עיני. הגנב הזה עמד שם ליד השקרן ופשוט ירה שטויות מהפה שלו. לפיד קנה את כל השטויות שעיני מכר לו, דיקלם בהנאה סיסמאות של “ההסתדרות רשמה לנו צ’ק של מיליארד וחצי שקל” (שאותו נחזיר בריבית נשך ב-2015) ו”כל יום שביתה עולה 2 מיליארד שקלים” (לא נכון). לפחות בסיסמה של “הלכנו לכל הכיסים” הוא צודק – אי אפשר יהיה לברוח מהעלאת מס הכנסה ומע”מ. הקשקוש שלו על מוצרי יוקרה הוא מס ראווה שיכניס שקל וחצי במקרה הטוב.

גם בתקשורת לא חסכו ביקורת מלפיד. ביום שישי בערוץ 10, אחרי ראיון עם לפיד (בו לא נאמר שום דבר), נדב אייל שאל למה אין מס ירושה, שהוא מס פרוגרסיבי וצודק מאין כמוהו, כי אחרי הכל היורשים לא עבדו בשביל הכסף הזה. באותו רגע התאפקתי לא לזרוק משהו על הטלוויזיה (או לחילופין להגיע לאולפן ולזרוק משהו על נדב אייל עצמו). החוצפן הזה, שאין לו מושג מהו קפיטליזם (אחרת לא היה קורא לארה”ב “מעוז הקפיטליזם”), טוען בעצם שאם היורשים לא עבדו בשביל הכסף, אז הוא בעצם לא מגיע להם למרות שזה היה רצון בעל הרכוש. לאחר מכן הצטרף לתזמורת שרון גל שטען שגם אם מס הירושה לא יכניס הרבה כסף, צריך להחיל אותו כדי להראות שנוגעים גם בעשירים, כלומר לקחת לשם הלקיחה. בשלב הזה נשברתי והלכתי הרחק ממצעד הגנבים בחליפות. חבל שאין באולפן מישהו שיגיד להם לשמור את הידיים בכיסים שלהם.

והיום, כמתוכנן, הגיע אחד מרגעי השיא בדיון על התקציב – תקציב הביטחון. ראשי מערכת הביטחון התייצבו כהרגלם בדיון וסיפרו סיפורי זוועות על האיומים הקשים שמקיפים אותנו (ארגון גרילה, מדינה בהשמדה עצמית ומדינה שלא תחזיק יומיים בלי סיוע אמריקאי שיעצר ברגע שכדור אחד יעבור את הגבול) שכמובן מחייבים גידול בתקציב, אחרת כולנו נמות. כמיטב המסורת, יש גם איומים מרומזים בועדות חקירה והאשמות נוסח ועדת וינוגרד, אחרת היה לנו משעמם.

אם לפיד היה רוצה להוכיח שהוא באמת פועל למען מעמד הביניים, הוא היה צריך להכריז שלא יהיו פשרות עם ההסתדרות (גם במחיר של שביתות, במיוחד אחרי מקרה השמיים הפתוחים) ושהגיע הזמן שועדי העובדים יאבדו ממעמדם החוקי המיליטנטי. אחרי הכל, העושק של עיני וחבורת השודדים שלו לא יפסיק פתאום עוד שנתיים (וגם לא עכשיו), ואולי משרד האוצר היה יכול לשחק על הרעיון של “שבתתם, הבאתם אותנו לפשיטת רגל, תתמודדו עם ההשלכות של מעשיכם ועופו הביתה”.

בנוגע לביטחון הפתרון הרבה יותר פשוט – הוא היה צריך להסביר לאט ובזהירות את המילה “תתמודדו”. מערכת הביטחון שוחה בשומנים בעוד הבשר החי בה מורכב מעובדי כפיה שהיו יכולים לחלום על שכר שהיה מקרב אותם מלמטה לקו העוני. מעבר לכך, אין שום סיבה לגידול בתקציב הזה מעבר לעליה במחירי הסחורות (אוכל, דלק וכו’). לפיד היה צריך להודיע להם שהתקציב קוצץ ושיתארגנו לפי התקציב הזה. ואם מישהו יעיז לאיים עליו בועדת חקירה, הוא יוכל מיד להסביר להם על עודף התקנים, חתונת החירום של יעלון שדרשה מסוק, התנאים המופלגים של אנשי הקבע (שיעלון כמובן מסרב לגעת בהם גם אחרי הקיצוץ) והעובדה הפעוטה שמשרד הביטחון העדיף לקצץ בבשר במקום בשומן. גם לקרוא להם חוצפנים לא יזיק במקרה הזה.
אבל הנס הזה לא יקרה. במקום זה נמשיך לשלם לאנשים חסרי מוח שלא מבינים שכשהם דורשים חינוך חינם מגיל שלוש, הם מקבלים חינוך יקר ונחות. כשהם מבקשים רכבת ממשלתית לבית שאן, הם יקבלו עיכובים ומכתב מפקיד השומה. כשהם דורשים שמישהו יממן להם את הילדים, הביטוח הלאומי יציף אותם בדואר על חובות. כשהם דורשים התערבות ממשלתית לכל מצב קיצון, השגרה שלנו עובדת תמיד במתכונת חירום. הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם. מה שבא בקלות יעלים את הכסף שבא בעבודה קשה.

יום טוב.

שלכם,

nadavs

6 מחשבות על “השקרן והגנב”

  1. אני מחכה לראשון שידבר פעם אחת על קיצוץ בתקציב הביטחון ולא על קיצוץ בתקציב צה"ל. נראה לי הרבה יותר הגיוני, בהנחה שאכן כל האיומים ממשיים כמו שמציגים אותם, להתחיל בקיצוצים במשרד עצמו ורק אחר כך לעבור לקיצוצים בצבא.
    אבל אז למי בדיוק אמורים לשקר האנשים במשרד הביטחון?

    1. ’משרד הביטחון’ זה רק אחד מיני רבים. פוליטיקאי שרוצה להיבחר מחדש חייב לסדר עבודה לכמה שיותר קבוצות מאורגנות, או שהקבוצות המאורגנות *פשוט* לא יצביעו לו.

    1. זה אפילו לא סעיף: זו סתם סיסמה שנועדה לכולם לראות את עצמם שייכים לה כדי למשוך מצביעים.
      nadavs

      1. שמתה לב שיהיר אמר ’חכו שנתיים’?
        בניגוד לביבי, שזיכרון מצביעיו מגיע עד חצי שנה אחורה,
        זיכרונם של מצביעי יהיר מגיע שנתיים אחורה.
        אין קשר למאה ימי חסד או המתנה כלשהי: הם פשוט לא רוצים לעבוד וזהו!

        אם אפשר לבנות גדר בגבול סיני במיידי רק כי החונטה הפולנית ששולטת במדינה רוצה להשאיר את השחורים בחוץ, וכל מקושר יכול לקבל את רצונו מהר יותר ממהירות האור;
        אז אפשר לסדר אותו דבר לכולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה