אחיו העבדים

צהריים טובים לכולם!

בעוד כמה שעות יתחיל חג העבדות. כמיטב המסורת ולפי שם החג, ההיגיון בתקופה זו פוסח על בני ישראל והם מתחילים לבצע כל מיני מטלות חסרות תועלת כמו שריפת לחם, אפיית לולי תרנגולות, ציד קרפיונים וניקיון תוך כדי שרב כבד. המהדרין גם מפסיקים לאכול כל דבר שעלול להתנפח בתנור והמהדרין ממש יוצאים מדעתם לחלוטין למשך שבוע ואוכלים עוגיות קוקוס. השם האירוני, “חג החירות”, כנראה פורח מזכרונם של כל אותם אנשים שהופכים עבדים לספק-היסטוריון ספק-סופר מדע בדיוני שכתב ספר על עשר מכות כדי שרבי עקיבא יתן בהן סימנים.

בתזמון מצויין, פרסם שלשום שר האוצר החדש פוסט בבלוג שלו וסיפר שם על הזוועה שהוא גילה בתפקידו החדש. אמנם מדובר בנוהל סטנדרטי של כל אדם בתפקיד ציבורי חדש, אבל הסמיכות שלו לפסח והצעדים המתוכננים מראים שאולי יש לנו סיכוי להתקרב קצת יותר לחירות, גם אם מדובר בחירות זמנית בלבד.

התכנון של לפיד מאוד פשוט – לחתוך מיליארדים בתקציב הביטחון, חצי מקצבאות הילדים ועוד כמה מיליארדים אצל עובדי המגזר הציבורי. אמנם מקבלים בנוסף גם העלאת מע”מ ומס חברות, אבל הערך ארוך הטווח של שר אוצר שיודע לאזן תקציב גבוה מהסבל של שנה אחת עם מיסים גבוהים. אם הוא יצליח להשאיר את ההוצאות האלה נמוכות ולהוריד מיסים, הוא יהיה ראש הממשלה בבחירות 2016.

והוא לא יצליח. לא בגלל שהוא לא מוכשר או לא מבין בתחום, אלא בגלל אחיו העבדים. הציבור הישראלי פשוט לא מוכן שינתקו אותו מהבייביסיטר הממשלתי. אנחנו עבדים מבלי להרגיש, נותנים חצי מפרי עמלנו לאנשים שחלקם הגיעו לאן שהגיעו בזכות כשרונם והשאר בזכות קשרים ואיומים. עבדים לחשיבה שאומרת שבני האדם לא מספיק טובים כדי להחליט בשביל עצמם, אז צריך למנות בני אדם אחרים שיחליטו עבורנו. עבדים לחשיבה שאומרת שצריך מישהו ש”יעשה סדר” בלי לשים לב שבדווקא הדברים הקטנים, אלה שעובדים כמו שצריך, אין אחראי ש”עושה סדר”. הם מסתדרים מעצמם.

נסו לשאול אדם אקראי ברחוב מה דעתו על הסרת הפיקוח על יצרניות החלב תוך ביטול מועצת החלב וכל ההגבלות עליה, ורוב הסיכויים שהוא יזדעק וימלמל משהו על “טייקונים, עניים ומסכנים”. שאלו אדם אקראי על ביטול רשות השידור ואישור לכל אדם לפתוח ערוץ טלוויזיה, ותקבלו גמגומים על “אנרכיה”. מפא”י עשו כאן עבודה טובה.

העבדות הקשה והגלויה יותר היא פרה קדושה בישראל, ואותה מתכנן לפיד להרחיב. מדובר כמובן על צה”ל, נוגש העבדים הגדול בישראל. אחרי שיסיים שר האוצר לטפל בבעיית הגירעון, הוא יעבור לטפל בבעיית ה”משתמטים” הלא קיימת וידאג להרחיב את מעגל אחיו העבדים. בארצות הברית ביטלו אותה, אצלינו רק מתחממים.

אבל כל זה לא משנה לציבור הישראלי. כשנשב היום בערב לאכול את מיטב חיות ארצנו יספרו אבות לבניהם את סיפור יציאת מצרים. האדוקים יותר יספרו גם על שר האוצר הרשע שרוצה להפוך אותם לעבדים. האדוקים פחות יגידו “סוף סוף הם יתרמו משהו, הפרזיטים האלה” מבלי להבין שהם בסופו של דבר העבדים שמשלמים את המחיר.

חג שמח!

יום טוב.

שלכם,

nadavs

7 מחשבות על “אחיו העבדים”

  1. מצד אחד "אנחנו עבדים מבלי להרגיש"
    ומייד אח"כ "עבדים לחשיבה שאומרת שבני האדם לא מספיק טובים כדי להחליט בשביל עצמם, אז צריך למנות בני אדם אחרים שיחליטו עבורנו."

    לדעתי זה דבר והיפוכו – אשמח להסבר ברור.

    הנוסח כולו ניקרא לי מוכר מידיי – אני בטוח שכבר קראתי את זה איפשהו בעבר.

      1. וודאי שכן: מחשבות טובות גורמות לך להרגשה טובה,
        ומחשבות רעות גורמות לך להרגיש מגעיל.
        אם תאמר לך לעצמך "אני רוצה עוד מחשבות מהסוג הזה"; אז זה בדיוק מה שיקרה.

  2. אוהבים לכתוב? להביע את דעתכם?!
    אתר הנוער "הבועה" מחפש אתכם! כתבים צעירים, מוכשרים, בכל הגילאים, שיכתבו בכל הנושאים: קולנוע, ספרים, מוזיקה, אופנה, דעות ועוד!

    חושבים שאתם מתאימים? חושבים שאתם לא מתאימים?
    למה להתלבט?!
    שלחו לנו מייל: <a href=mailto:michal.koretsky@gmail.com michal.koretsky@gmail.com </div>
    ובואו להיות כתבים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה