הקשר בין סיבה לתוצאה

ערב טוב לכולם!


קצת יותר משש שעות נותרו עד לתחילתו של היום החשוב ביותר בלוח השנה – ה-18 במרץ. לפי התחזיות שלי, שני דברים מרכזיים אמורים לקרות מחר באותה השעה בדיוק. הראשון – ישראל תתקוף באיראן. השני (והחשוב מכולם) – ימלאו 22 שנים לנשימת האוויר הראשונה שלי. אפילו נתניהו, שהתלהב בעבר מכך שאני בעל עסק (אני עדיין מחכה לעידוד שלי), מברך אותי כבר שבוע לרגל יום הולדתי. ההתלהבות הגואה שלו רק מרמזת יותר ויותר שבקרוב עומד לקרות משהו. הכינו את המקלטים.


מלבד נתניהו, כל מערכת הבטחון היתה השבוע בעננים. השבוע הסתבר שמערכת כיפת ברזל מבצעת את תפקידה בצורה לא רעה בכלל ויירטה בערך 80% מהגראדים. היום הג’יאהד האיסלאמי החליט להתעלל קצת בצה”ל ומסר שהוא בכלל לא התכוון להרוג אזרחים אלא רק לשגע אותם. אמנם קשה להאמין שארגון טרור יורה טילים רק בשביל לבדוק את הסירנות של פיקוד העורף, אבל חייבים להגיד שהם בהחלט הצליחו לשגע את תושבי הדרום ואת צה”ל, שהוכיח שגם הוא יכול לשקר אם הוא גם רוצה.


מלבד השקרים, צה”ל מסר עוד מידע מדאיג. במוסף לשבת של ידיעות אחרונות נמסר שכל הפספוסים של המערכת נבעו מכשל טכני ולא טעות אנוש. אם המערכת מפספסת כמות כזאת כשהמפעילים שלה עובדים כמו שצריך, מה יקרה כשהם יתחילו לפשל (והם יתחילו, אחרי הכל מדובר בצה”ל)?


בנוסף לשטויות ששמענו מכיוון הצבאות והארגונים החמושים דוברי העברית והערבית באיזור, הצטרף השבוע גם יאיר לפיד למקהלת דוברי השטויות. בניגוד לשאר חבריו למקצוע שקודם כל נבחרים לכנסת ואז מתחילים להחריב לעצמם את הקריירה על ידי פליטת שטויות, לפיד מעדיף לחסוך לנו את המשכורת שלו ועוצר את מפלגתו הלא קיימת מכניסה לכנסת שנה וחצי לפני הבחירות.


לכל מי שחי במערה – לפיד נשא השבוע נאום שבו הוא מסביר את משנתו החינוכית. מלבד הטעויות העובדתיות הרבות (מחלקת בינג של גוגל, מספר הבגרויות במדינות אירופה וכו’), הצהיר לפיד שהמעבר מתלמיד אידיוט בן 17 לסטארטאפיסט גאון בן 24 קורה בזכות הגורם האחד והיחיד שאין בלתו – צבא הכשרת ההייטקיסטים לישראל. הכל קורה כמובן בזכות העובדה שהצבא מראה שאם דורשים ממישהו ללמוד הוא מצליח ללמוד, ובנוסף, אם סומכים עליו, הוא בסופו של דבר מגלה אחריות.


אני לא יודע באיזה צבא שירת לפיד, אבל מדובר בשטויות גמורות. אני שירתתי בין היתר בתור מדריך (ואני ממשיך במילואים בתפקיד הזה) ויצא לי לראות חיילים וחיילות שלא משנה כמה הם ישבו בכיתה ותרגלו באופן מעשי, כל מה שהם ידעו בסוף השירות זה איך להפעיל את המדיח במטבח. בנוסף, הצבא לא נותן לחייל הפשוט שום אחריות. מציקים לו עם המשטרה הצבאית כדי לוודא שהוא לבוש כמו שצריך, עורכים לו מסדר בחדר לפחות פעם בשבוע כדי לוודא שהמיטה שלו מסודרת וקצינים מעצבנים מנשלים ממנו כל אחריות ממשית להצלחות ומטילים עליו את האשמה בכל כישלון (זו הסיבה העיקרית שבגללה הצלחתי לריב כמעט עם כל הקצינים שעבדתי איתם לקראת סוף השירות). גם על הקצינים הזוטרים וקציני הביניים לא מטילים שום אחריות אמיתית ומצפים מהם בעיקר להציק לחיילי החובה ולזוטרים מהם. רק כשמגיעות החרבות על הכתפיים מתחילים להסתכל על הקצינים כאחראים באמת.


אז מה הופך את האידיוט בן ה-17 לגאון בן 24? העובדה שהוא היה גאון גם בגיל 17. ההשוואה בין מערכת החינוך הגרועה לפלח שוק די צר במשק הישראלי היא מטומטמת במקרה הטוב. ההבדל האמיתי בין תלמיד תיכון לסטודנט הוא הגישה. הסטודנט מגיע לשם מרצונו האישי, מסכן את הכסף שלו ולומד את מה שמעניין אותו. אם הוא ייכשל במבחנים, יפריע בשיעורים או יזלזל יתר על המידה הוא ייכשל בקורס או יעוף מהאוניברסיטה. המחוייבות והעניין הם אלו שגורמים לסטודנט להיות הרבה יותר רציני מתלמיד התיכון.


מכאן גם מגיע הפתרון למערכת החינוך הרגילה. קודם כל, ביטול חוק חינוך חובה. מי שלא רוצה להיות שם, לא יהיה ולא יפריע לאחרים. לאחר מכן, יצירת מחוייבות. המדינה תעביר את הכסף ישירות להורי התלמידים במקום לבתי הספר. ההורים, בשיתוף התלמידים, יצטרכו לבחור את בית הספר שאליו הם רוצים להירשם. לבית הספר תהיה הסמכות להעיף תלמיד בעייתי בלי סיבוכים מיותרים, ואת הסמכות הזאת תאזן העובדה שבית הספר יצטרך להחזיר לתלמיד הבעייתי את הכסף שהוא שילם ללימודים.


שיתוף ההורים והתלמידים בבחירת בית הספר והרחבת סמכויותיו תרחיב את המחוייבות שיש לתלמיד והוא מצידו ישתדל מאוד להישאר שם ע”י ציונים טובים יותר והתנהגות נאותה. גם רמת בתי הספר תעלה בעקבות הצורך שלהם להתחרות בבתי ספר אחרים על התלמידים וכספם.


ביטול הבגרויות (למרות שאין 265, עדיין יש המון) לא יביא לתוצאה הזאת. הרעיון הזה יביא להעלאת הרמה של חלק מהתלמידים (כי המורים שלהם לא יהיו תקועים עם החומר של משרד החינוך ויוכלו להעביר שיעורים מעניינים) אבל עדיין לא כולל את התמריצים הנכונים כדי להעלות את רמתם של השאר.


לשמחתי, מישהו הציע ללפיד את רעיון הואוצ’רים שהצגתי כאן הרגע והוא אמר שהוא יבחן את העניין. אם הוא יאמץ את הרעיון בצורתו הנכונה (ולא יהרוג אותו כמו שפוליטיקאים נוטים לעשות) ויפסיק לדבר שטויות, הוא עשוי אפילו לקבל שני מנדטים.


ולסיום, גם השבוע הייתי במילואים והפעם היה מדובר בביזיון הכי גדול שאי פעם נכחתי בו. מרוב ביזיון וחוסר מעש החזירו אותי הביתה יומיים לפני הזמן. בזבוז קולוסאלי של זמן וכסף. מעכשיו אני מגיע רק להדרכות. לפחות אני יודע שיכול לצאת מזה משהו.


נתראה מחר ביום ההולדת שלי (ובהצלחה בתקיפה).


יום טוב.


שלכם,


nadavs

7 מחשבות על “הקשר בין סיבה לתוצאה”

    1. מפחיד מאוד. בכל צמרת מערכת הביטחון אין מישהו שהוא לא קצין או קצין לשעבר…
      nadavs

  1. אני לא אקרא לך ’חכם כמו יחשיך גפרור’, רק תסביר לי מאיפה לעזאזל קיבלת כזה רעיון מפגר?!
    1. ההורים רואים במע’ החינוך הממלכתית "שמרטף": הם עושים ילד רק כי הטבע אומר להם, לא כי מרגיש להם נכון להביע את אהבתם ההדדית באופן הטוב ביותר האפשרי.
    2. הדבר היחיד שמעניין את המורים זה לקבל שכר.
    כשהייתי בן 17 הצעתי למורתי לספרות שאעשה דו"ח קריאה על ספר משלי, אפילו הצגתי בפני את הספר כדי שתדפדף. היא דחתה את הרעיון במיידי מהסיבה היחידה "זה לא מה שמשרד החינוך אישר".
    3. בתי הספר חייבים לקבל את *כל* התלמידים כי זה מה שמנכ"ל משרד החינוך שהופרש לא-מזמן כתב להם לעשות! גם הרעיון המפגר להחליא ’החזקים יקדמו את החלשים’ שייך לו. אני בטוח שהוא גם חתום על ’הטרוגני’. אני רק מקווה שהמנ"כל שיחליף אותו גם יכתוב תסריט אחר ולא רק יקבל שכר.

    1. הרעיון שלי מעיף את משרד החינוך מניהול בתי הספר ומשאיר אותו רק כדי לוודא שמי שמכריז על עצמו כבית ספר לא מפעיל בעצם קזינו. זה יפתור לך את בעיות 2 ו-3.

      אם המורים היו נמצאים רק בשביל לקבל שכר, הם לא היו מורים…
      nadavs

      1. הרעיון שלך מרוקן מתוכן את שיטת "השילטון המרכזי": אם לא תהיה קופה אחת שתפרנס את בתי הספר; שום שכיר לא יצליח לשלם על בתי הספר הפרטיים שיצמחו פה.

        נכון, הם לא מורים: הם רק שמרטפים. אני עם הקליטה האיטית שלי הצלחתי להבין זאת רק בי"א.

        1. שים לב מה כתבתי – "המדינה תעביר את הכסף ישירות להורי התלמידים במקום לבתי הספר". ככה ישלמו על בתי הספר.

          nadavs

          1. אם ככה חייבים לעשות זאת בצורת תלושים, ולכתוב עליהם "תקף לבתי הספר בלבד!".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה