שלמו יותר, קבלו פחות

צהריים טובים לכולם!


שנת תשע”א מתקרבת לסיומה. אחרי שריפה ענקית, מהפכות במדינות ערב ותחילת מחאת האוהלים, הגיע האירוע החשוב ביותר של השנה – השחרור שלי מצה”ל. אחרי שגם האירוע הזה נגמר נשארנו עם צעדת המיליון, נאום הדוגרי של נתניהו והגשת מסקנות ועדת טרכטנברג להפיכת אזרחי ישראל לעניים.


אני יודע, זה לא השם של הועדה, אבל זה הרעיון שלה.


אני מודה, לא קראתי את הדו”ח אלא רק את הסיכום שלו שהופיע באתרי החדשות. האמת שניסיתי לקרוא אותו, אבל כשראיתי שהמבוא לבדו מכיל יותר מארבעים עמודים מלאים בשטויות, ניסיתי לדלג לחלקים המעניינים יותר. שם כבר גיליתי יותר מדי עמודים של בלבולי מוח לפני שמגיעים בכלל להמלצות ונכנעתי.


את הסיכומים של המסקנות קראתי, ולא ממש אהבתי. כמו שחזיתי, מפגיני רוטשילד הצליחו לירות לעצמם ברגל ולדאוג לכך שהמיסים שכולנו נשלם רק יעלו. העלאת מס חברות נראית בעיניהם כמו דרך לקחת מהעשירים, אבל בסופו של דבר כולנו נצטרך לשלם על מוצרים יקרים יותר. הקריאה שלהם לחברות להרוויח פחות לא הגיונית ולא תחזיק. זה מצויין שחברות מרוויחות, כי ככה הן יכולות להתרחב ולשכור עוד עובדים. בניגוד למה שהרבה חושבים, הרווחים מהחברה לא הולכים ישירות לכיס המנכ”ל. הורדת הרווח של החברה בגלל מס לא ימנע מהמנכ”ל לחיות טוב (גם אם הוא ירד מעט בשכר), אלא יפגע בעובדים שהחברה תיאלץ לפטר.


בנוסף, הועדה המליצה גם לבטל את ההפחתות במס הכנסה למעמד הביניים (הם כבר מרגישים את החורים ברגליים?) להעלות את מס הבורסה (שמעמד הביניים משלם) ולהעלות את הפרשות המעסיק לביטוח לאומי (כלומר להוריד מהנטו או להעמיס על חברות, דבר שיוביל לפיטורים). גם ההעלאה של מדרגת המס להכנסות גבוהות ל-48% (וזה בלי ביטוח לאומי, שמביא את המס למעל 60%!) תפגע במעמד הביניים, כי המנהלים הגדולים שמרוויחים הרבה מעבר לזה עובדים דרך חברת יחיד ולא משלמים את המס המופרך הזה (ואת ההמצאה של עוד 2% על הכנסות מעל מיליון שקלים, שלדעתי יניב בדיוק אפס שקלים). אני באמת לא מבין מאיפה החוצפה לדרוש ממישהו חלק כזה גבוה מהשכר שלו. חוץ מזה, מרוב יריות ברגליים מכל העלאות המס האלה אני לא מבין איך מישהו מחוץ לממשלה מוכן להסכים שאלו המלצות טובות.


החלק החיובי היחיד בפרק המיסים הוא הורדת המכס ופתיחת השוק לייבוא. סוף סוף תהיה כנראה ירידת מחירים אמיתית בחלק מהמוצרים.


שאר ההמלצות נוגעות בעיקר לחינוך (סוף סוף שוברים את המונופול של הגננת שולה הטייקונית), לדיור (יבנו סלאמס במחיר מופקע והעבודה תסתיים באיזור שנת 2030), שבירת מונופולים (הכנסת יצרן נוסף לענף המלט במקום פתיחתו לתחרות. עוד חמש שנים נקרא תחקירים על קרטל המלט), הפחתת מחירי מזון תחת פיקוח (מחסור ושוק שחור), עידוד תעסוקת חרדים (למה זה עולה כסף? הפתרון הוא לבטל את הקצבאות, זה דווקא יחסוך כסף), צמצום מספר העובדים הזרים (פחחחחחחח), שיפור התחבורה בפריפריה (פחחחחח, אני גר במרכז ובלי אוטו אני כמעט תקוע בבית) ועוד כל מיני המלצות שיעלו לכולנו כסף ויטיבו רק עם אוכלוסיה מסויימת. עוד מעט נהיה כולנו עניים, וככה לא תהיה יותר מצוקה של מעמד הביניים.


מלבד ועדת טרכטנברג, גם הרכבת סיפקה כותרות בשבוע האחרון. מסתבר שוועד העובדים שלה הפך לעבריין. הם חטפו וכלאו אנשים והפרו צו של בית משפט. על הדברים האלה צריך להכניס את כל המשתתפים, ובמיוחד את יושבת ראש המאפיה לכלא כמה שיותר מהר. זה לא משנה אם הם בעד או נגד הפרטה, יש דרכים חוקיות להפגין ודרכים לא חוקיות. הדרך הפלילית שהם בחרו (והדרך שבה ויתרו להם על הכל) היא דוגמה לחולשה של מערכת המשפט.


לסיום, בשבוע שעבר ניסו הפלסטינים להקים מדינה, אבל מסתבר שהם לא דיברו דוגרי. לי אישית נשבר כבר מהסכסוך הטיפשי הזה ומשני הצדדים המפגרים שמשתתפים בו. בכל פעם שהחדשות נפתחות עם הנושא הזה, אני הולך לחפש לעצמי תעסוקה אחרת.


לסיום, היום חוגגים את ראש השנה. כל עם ישראל יתכנס מסביב לשולחן עמוס גפילטע פיש (או דג חריף, למי שלא יזכה לטעום ממעדני המטבח האירופי) ושאר מאכלים שלא השתנו מאות שנים. הבונוס הוא, כמו תמיד, מגוון הקינוחים שתמיד מגיע בסוף וכולל כמה סוגי עוגה וסלט פירות. בהחלט עדיף על פסח.


שתהיה לכולם שנה טובה וחג שמח!


שלכם,


nadavs

8 מחשבות על “שלמו יותר, קבלו פחות”

  1. "מעמד בינוני" זה באמת עניים עם סבלנות: ברגע שכלל נטל המס יורד לפחות מ80%, נוצרת שכבה חברתית שמעולה בלהרוויח כסף, אך שוגה בהבנת משמעותו (קישורים נבחרים יסופקו לפי בקשה).
    העניים תמיד רוצים להעניש את העשירים, ולא מסוגלים להבין שהעשירים התעשרו *כי* הם מסוגלים להתגבר על בעיות. זאת בניגוד לעניים, שמזדרזים להיכנע מייד לבעיה הראשונה לא משנה בכלל מהיא.

    המעמד הבינוני יכול לשכור רו"ח, ויכול לשכור יועץ מס, ואפילו יכול לשכור הנהלת חשבונות ובמקרים קיצוניים עו"ד שמתמחה במיסים מקומיים. במקום זה הוא יעדיף לחשוב ש"יקר". אז מגיע לו.

    בטח החברה שלך מתה עלייך.

  2. כרגיל, אנחנו מסכימים על מדיניות החוץ, אבל לא מסכימים על הכלכלה.
    נתחיל בכך, שהוועדה הזו היא ועדת קש, שהיא אסון גם לליברלים וגם לסוציאל-דמוקרטים.
    דבר שני, אני רוצה להזכיר לך שבעאלק משבר של 2008 (מה שגרם לו היה יותר פאניקה ציבורית מכל דבר אחר), פוטרו עובדים בזמן שלבכירים נשאר רכב צמוד מהיקרים שיש, משכורות מנופחות (שהגיעו למיליון ש"ח בשנה). אז עם כל הכבוד, בהחלט יש מאיפה לקצץ לבכירים לפני שמפטרים עובדים.
    הייתי גם מעוניין לשמוע מה דעתך בענייני תספורת – כשכל הטייקונים לוקחים את הכסף של ההורים שלי ושלך (כי בכסף שלנו הם עוד לא הספיקו לגעת), ואז כשהם לא מצליחים להחזיר, אנחנו אוכלים אותה בזמן שהם ממשיכים עם חתונות הפאר שלהם.
    גם הייתי מעוניין לדעת מה גישתך באשר לחרם על תנובה, לאור העובדה שהוא נעשה בדרך קפיטליסטית למהדרין (שהרי הצרכנים הם אלו שמנסים להביא להורדות המחירים, ולא המדינה).
    ולמרות כל חילוקי הדעות בינינו, שתהיה שנה טובה.

    1. אני רק רוצה להבהיר, שברור לכל שמנהל צריך להרוויח יותר מעובד זוטר. אבל זה צריך להיות בפרופורציות, ואם צריך להדק את החגורה זה לא צריך להתחיל בהסרת שומנים עודפים (דהיינו הטבות שאפשר בלעדיהם) ולא בהסרת הבשר החי (פיטורי עובדים).

    2. בוודאי שיש מאיפה לקצץ למנהלים, אבל הרבה יותר פשוט לפטר עובדים. בעלי המניות הגדולים ויושבי הדירקטוריונים לא טיפשים, הם עושים את מה שלדעתם יותר טוב לעסק. אל תשכח שגם אם מקצצים למנהל את השכר מעשרה מיליון לשמונה מיליון, עדיין נשמע רק על העובדים שפוטרו (ואני בטוח שדברים כאלה קורים).

      התספורת היא מהלך מסריח אבל כשר. כל עוד החברה חייבת לך כסף, אתה לא יכול לדרוש אותו מהבעלים, עשירים ככל שיהיו. הדרך היחידה להוציא את שאר הכסף היא ללכת להרמת מסך ואז לקחת מהם כל מה שהם חייבים. אני באמת לא מבין למה לא עושים את הצעד הזה (או לוחצים על חברות הביטוח ללכת לזה).

      השקעה היא לא הבטחה לרווח בטוח, והשקעה באג"ח של חברות (או מדינות) היא לא מכונת כסף. הציבור צריך לדעת את זה ומנהלי הקרנות צריכים לדעת את זה טוב מאיתנו (ולשלם במשרה שלהם על הטעות הזאת).

      החרם על תנובה – מצויין. זו אחת הדרכים להוריד מחירים. במקביל צריך לפעול גם לפתיחת השוק לתחרות, וכך המחירים גם יישארו נמוכים בעתיד, אחרת הם יחזרו למעלה בהזדמנות הראשונה.

      שתהיה שנה מצויינת.

      nadavs

      1. עוד משהו ששכחתי בנושא התספורת – על חברה שלא עמדה בהתחייבויות שלה צריך להטיל את מירב הסנקציות האפשריות, ובינהן לא להלוות לה כסף בעתיד.

        אני לא מבין למה מנהלי הקרנות מתעקשים להמשיך לקנות חובות של חברה שיש לה עבר מפוקפק בנושא (שוב, שישלמו בכיסא שלהם, ואם אפשר שישלמו ביותר מזה).

        nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה