הפגנת השישים אחוז על מיליון

לילה טוב לכולם.


אחרי פוסט החזרה ללימודים שהיה הצלחה מסחררת – שיא חדש בתגובות, כמות כניסות לבלוג יותר מכפולה מסכום הכניסות בחודשים האחרונים ופידבקים חיוביים מכל כיוון, הגיע הזמן לתשובה שאני חייב לאחד המגיבים (וכנראה קצת הרס המוניטין שהצלחתי לצבור פה ב-24 שעות): למה אני בבית, כותב פוסטים ולא מפגין עכשיו.


התשובה לכך היא פשוטה: אני לא בעד מדינת רווחה. המשמעות של מדינת רווחה היא לקחת מכולם הרבה ולתת חזרה מעט לסקטורים מסויימים, וגם אם ישתנו סדרי העדיפויות, הרעיון הוא אותו רעיון. המיסים לא ירדו באגורה כתוצאה מהדרישות האלה (להיפך, הם רק יעלו) אבל יהיו כמה זוכים מאושרים שיקבלו כמה הטבות על חשבון כולם.


המחאה אמנם קוראת לצדק חברתי, מטרה ראויה מאין כמוה, אבל מבחינתי צדק חברתי הוא שכל אחד יקבל מה שמגיע לו. מי שעובד יקבל את המשכורת שלה הוא ראוי, מי שהקים עסק מצליח יקבל תגמול גבוה יותר ומי שלא עובד אבל יכול לעבוד יקבל כסף מהביטוח שהוא שילם לעצמו, לא ביטוח ששולם על ידי אחרים.


באופן משונה, האתר שמרכז את כל דרישות המחאה לא עובד, אבל מצאתי אתר אחר שמכיל מסמך זהה לאתר הדרישות. הנה כמה סיבות שבגללן לא יצאתי היום להפגין:

סעיף 1.2 – הגדלת השירותים החברתיים והאזרחיים באופן משמעותי, דבר שיביא לעליה בהכנסות ולצמצום בהוצאות בטווח הארוך. סיסמה נהדרת. עכשיו רק נשאר להבין איך הגדלת השירותים החברתיים מצמצמת הוצאות (בכל טווח שהוא). ההכנסות של חלק מהאוכלוסיה יעלו, אבל איתן גם ההוצאות, כי הם צריכים לשלם גם לאחרים על עליית ההכנסות.

1.10 – הגדלת שיעור ההשתתפות בשוק העבודה. מטרה נעלה. איך זה יבוצע? אלוהים יודע. אם התשובה היא על ידי “יותר עבודות ציבוריות”, תתכוננו לעוד עליה במיסים שלכם.

1.11 – ביטול מתווה הורדת המס הישיר על עבודה. הנה לכם, מפגינים יקרים. רצו להוריד לכם את המס שאתם משלמים על השכר שאתם מקבלים, אבל אתם רוצים לשלם עוד ועוד. ממש פילנתרופיה בהתגלמותה.

1.13 – ביטול התקרה על גביית מס הבריאות ודמי ביטוח לאומי. נשמע כמו רעיון טוב שיגביר את הגביה, אבל בפועל יגרום לפתיחת חברות יחיד שלא משלמות ביטוח לאומי ומס ההכנסה שלהן נמוך יותר. זו לא תיאוריה, זו היסטוריה.

1.15 – יצירת מדרגת מס על הכנסה שנתית הגבוהה ממיליון שקלים בשיעור של 60%. הרשו לי להגיד, לאט ובעדינות, פחחחחחח. מספר האנשים שהמס הזה יחול עליהם קטן ממספר האצבעות ביד. אם הדבר הזה יתקבל, כל שלושת חסרי המזל שייתפסו ברשת ידרשו מיד הורדת שכר ל-999,999 שקלים בשנה.

1.16 – הורדת מע”מ ל-13% והפיכתו לדיפרנציאלי. מצויין. כל הורדת מיסים היא טובה. אבל מצד שני, צריך לוותר על משהו (כמו, לדוגמה, הגדלת השירותים החברתיים והאזרחיים). מע”מ דיפרנציאלי גם פותח דלת לכל מיני מפלגות סקטוריאליות שירצו הנחות לסקטור המועדף עליהן.

1.20 – פיקוח מחירים על מוצרי יסוד. זה מה שקורה שאין תחרות – הממשלה מפקחת על מחירים. אמנם זה עובד לא רע בהתחלה, אבל אז מגלים שיש מחסור במוצר המפוקח (כי היצרן לא מרוויח כלום) ובמקומו מופיעות בסופר אלטרנטיבות ללא פיקוח במחיר קצת יותר ריאלי. זו הסיבה שמדי כמה שנים המאפיות הגדולות פותחות בשביתה בטענה שמחירי החיטה עלו ומחיר הלחם גורם להם להפסדים.

“דיור הוא זכות בסיסית של אזרחי המדינה” – באמת? אז למה אין פקיד ממשלתי שמחלק מפתחות לדירה לכל תינוק ביציאה מחדר הלידה? ורגע, גם אוכל הוא בעצם זכות בסיסית של אזרחי המדינה. אז למה שנשלם עליו? ומה עם מים? וחשמל? ובגדים?

2.1 – דיור בר-השגה וסבסוד משכנתאות. רעיון מעולה. אני אקח משכנתא כדי לממן לעצמי בית, ואז אני אשתתף במשכנתא עם עוד כמה אנשים שהוחלט שהם “זכאים”. בנוסף, אני גם אשתתף בקניית דירה של אנשים אחרים, כי לקנות רק לעצמי זה באמת מאוד אנוכי מצידי.

2.2 – הורדת מחירי השכירות. יעד מצויין. אחרי שסיימתי לשלם לאחרים משכנתא ולקנות להם בית, יש עוד כמה שלא זכאים לבעלות על דירה, אבל אני צריך לעזור להם עם הדירה שהם שכרו. קביעת מחירון ממשלתי לשכירות ומיסוי גבוה על גביה חורגת? רעיון מעולה. באותה נשימה, אני מבקש מהממשלה שתכין גם מחירון ממשלתי לבגדים ותמסה באופן רצחני כל חריגה ממנו. חולצה במאתיים שקל? איפה נשמע דבר כזה?

“החינוך הוא זכות בסיסית של אזרח במדינת ישראל. יתרה מכך, מהווה החינוך תחום קריטי בו ניתן לצמצמם פערים חברתיים, פערים כלכליים, פערים מגדריים, פערים מרחביים גיאוגרפיים” – לדעתי גם טלויזיה רב-ערוצית היא זכות בסיסית, והיא מהווה תחום קריטי בו ניתן לצמצמם פערים מסוגים שונים עם שמות מפוצצים. החינוך לא מצמצם פערים משום סוג, הוא פשוט תחום שאנשים לא מבינים בו ולכן אפשר לנפנף בו בסטטיסטיקות מרשימות.

3.2 – הקטנת מספר התלמידים בכיתה. יכול לעזור, אבל לא קריטי. בכיתה ח’ הייתי בכיתה עם 28 תלמידים, הקטנה ביותר בשכבה. המורים שנאו להיכנס לכיתה שלנו וקיבלנו נזיפות על בסיס יומי. אפשר ללמד גם כיתה של 50, בתנאי שהם יושבים בשקט.

3.4 – ביטול תשלומי הורים – דרך ביטוח לאומי. אז פה הם החביאו את העוקץ. מורידים מיסים ומעלים את דמי הביטוח הלאומי. מחוכם ביותר.

3.6 – הפעלת יום לימודים ארוך עד 16:00. אז בית הספר הוא באמת בייביסיטר יקר.

4.2 – הפחתת ההשתתפות העצמית במערכת הבריאות. אז במקום לשלם לרופא כשחולים, משלמים לו כל חודש. כל עוד הרופא מקבל שכר, משלמים לו.

4.3 – יצירת מערך ביטוח סיעודי ראוי הכוללת בין היתר הרחבת האוכלוסיות הזכאיות לסיוע. לא מספיק שאנשים צריכים לטפל בהורים שלהם, הם עכשיו צריכים לטפל גם בעוד יותר הורים של אחרים. גם כאן הם מבקשים העלאה בביטוח הלאומי.

“… במדינת ישראל נכון להיום יותר מ-68% מהשכירים מרוויחים שכר של פחות מ-8,000 ש”ח. זהו שכר שלא מאפשר הוצאות מחיה וצרכים בסיסיים” – נכון מאוד, אבל הסיבה לכך היא המחירים הגבוהים שנובעים מחוסר תחרות והמיסים הרצחניים שלוקחים נתח יפה מהשכר הזה.

5.4 – העלאת שכר המינימום. שכר מינימום הוא דרך בטוחה ליצירת אבטלה ושיטה נהדרת לדפוק אנשים צעירים וחסרי ניסיון. נניח שיש לי חברה שמרוויחה (לפני משכורות) 8,000 ש”ח בחודש, ומתוך זה אני צריך לשלם שכר לעצמי ולעובד. עם השכר שלי אני יכול לשחק, אבל העובד חייב לקבל לפחות 4,100 שקלים. אין סיכוי שאני אשלם למישהו דבר כזה, כי לא יישאר לי שום דבר לקחת לעצמי. אם הייתי יכול לשלם 2,000 שקלים, יש סיכוי שמישהו היה מקבל עבודה.

6.2 – הוזלת תעריפי התחבורה הציבורית ב-50%. מצויין. עכשיו כשאני אזרח ואני צריך לשלם לתחבורה הציבורית, אני מאוד אשמח אם היא תהיה יותר זולה. הבעיה שאת ההוזלה הזאת אני אממן ובגדול דרך המיסים שאני אשלם, והמיסים תמיד עולים יותר מההנחה שהם נותנים.

6.8 – הגדלה משמעותית של קצבאות הזקנה והנכות. לכבוד מה? מי שרוצה קצבה, יואיל בטובו לחסוך לפנסיה ולשלם לביטוח. האמריקאים הבטיחו קצבה לכל פנסיונר ונכנסו לצרה כל כך גדולה שהם כמעט הפסיקו לשלם לחיילים שלהם.

אלו רק כמה סעיפים מתוך מסמך הדרישות, אבל הם מעבירים בצורה מצויינת את רוח הדרישות. אנשים רוצים לקבל יותר ויותר, אבל הם שוכחים שהעלות היא תמיד יותר גבוהה (צריך לשלם למי שאחראי שהדרישות האלה ייענו, ולכן על כל שקל שתשלמו למיסים וביטוח לאומי תקבלו פחות בחזרה). אני קפיטליסט, ואני מאמין שכל אדם זכאי למה שהוא הרוויח. בישראל של היום אין שוק חופשי ואין קפיטליזם, יש סוציאל-דמוקרטיה שמתחפשת לקפיטליזם. המון תחומים (בעיקר אלו שמתלוננים עליהם הרבה – מזון, דיור, חשמל) תקועים בביורוקרטיה והגנה ממשלתית וכך נמנעת תחרות והמחירים עולים. הקצבאות, שמספר הזכאים להן עולה מיום ליום, גם הן תורמות את חלקן עם מיסים גבוהים. כך נוצר מצב שמי שמשתכר 8,000 ש”ח יכול לסגור את החודש רק אם הוא גר באוהל.


זה אמנם לא פופולרי לצאת נגד המחאה, אבל אין ברירה. צריך למחות ולשנות את השיטה כאן, אבל מדינת רווחה היא לא פתרון. היא הבעיה הנוכחית.


יום טוב.


שלכם,


nadavs

13 מחשבות על “הפגנת השישים אחוז על מיליון”

  1. מסכימה איתך לחלוטין.
    ומה שעוד יותר עצוב, שרוב המפגינים שעכשיו נספרים במספרים הגדולים באתרי החדשות, כנראה היו חושבים בדיוק אותו דבר אם היו יודעים בדיוק על מה הם מפגינים 🙂

    1. לי מרגיש שאנשים תמיד יתמכו ויצטרפו למה שקל ונוח להיות חלק ממנו ולא למה שקשה לצאת נגדו. קשה לי מאוד להגיד מילה שלא מתאימה לנוחות של האנשים שסביבי, גם בלי קשר למחאה הזו, בלי שיתקפו אותי.

      בגדול, אני בספק אם רוב האנשים שם באמת חשבו לומק לפני הכנת השלטים והיציאה מהבית הערב ובכלל לכל העצרות במוצ"ש ולמאהלים.

  2. התקלה: בעקבות השיטה הכלכלית הנוכחית שקיימת בארה"ב כבר כמה עשורים (למעט שינויים קלים) העולם נדפק ב-1929, 2008 וגם עכשיו צפוי משבר לא קטן (וזה רק מה שהתחיל בארה"ב). בארה"ב נהוג השוק החופשי הבלתי מרוסן.
    בקיצור, ייתכן שהשיטה אליה שואפים מנהיגי המחאה בעייתית, אבל גם הקפיטליזם בצורתו הקיימת דופק את העולם, הרבה יותר חזק ובלי וזלין.
    חוץ מזה, לקרוא למה שיש במדינה סוציאל-דמוקרטיה זו בדיחה עצובה: מה שיש פה זה מונופולים מדיניים שמופרטים והופכים תוך זמן מה למונופול של הטייקונים,מה שנקרא "אוליגרכיה".
    אסכם זאת כך: השיטה הקיימת כיום ברוב העולם, דופקת אותנו ברמת המאקרו פעם בכמה שנים. השיטה הקיימת פה דופקת אותנו ברמת המיקרו. שתי השיטות דפוקות, וצריך למצוא נוסחא שתפרק את הריכוזיות בידי כמה משפחות בודדות.

    1. ברוב העולם אין קפיטליזם. האמריקאים משלמים קצבאות (ונחנקים), ובאירופה לא תמצא מדינה אחת לא מסובסדת ברמה זו או אחרת.

      האוליגרכיה התבססה כאן בגלל חוסר האפשרות להתחרות. נסה להקים תחנת דלק ותראה מה קורה.
      nadavs

      1. אני מניח שאת חקרת את הנושא יותר לעומק ממני, ולכן אצא מנקודת הנחה שאתה צודק באשר למצב השוק החופשי בעולם.
        אבל בכל זאת יש לי שתי הערות:
        1. אוליגרכיה היא לא סוציאל-דמוקרטיה, זה סוג מעוות של ניאו-ליברליזם.
        2. אתה טוען ששכר המינימום הוא מה שיוצר אבטלה. אבל מה בדיוק אמור למנוע ממישהו לשלם שכר עבדות לעובדים שלו בלי שכר מינימום?

        1. 1. אוליגרכיה נוצרת בחסות ממשלה תומכת, כמו ממשלת ישראל שדואגת ששוקי הסלולרי, המזון, האנרגיה ועוד כמה חביבים ישארו בידי מספר מצומצם של משפחות עשירות. בלי קשר למצבי הכלכלי, אני לא יכול לפתוח עכשיו תחנת דלק, חברה סלולרית או לול תרנגולות. למה? ככה.

          2. העובדים עצמם ימנעו את תשלום שכר העבדות. דבר ראשון, בהנחה אופטימית מאוד שישראל תהיה קפיטליסטית, מחירים אמורים לרדת, וכך גם "שכר עבדות" של היום יוכל לשלם חשבונות ואוכל.

          דבר שני, אם אתה חושב שהעבודה שלך שווה יותר ממה שמציעים לך אתה יכול להתמקח או לעבוד במקום אחר. אם בשום מקום לא מוכנים להעלות לך את השכר, כנראה שאתה עובד במקצוע עם היצע גדול מאוד ויש אחריך בתור עוד הרבה עובדים שמוכנים לקחת את העבודה במחיר הזה. במקרה כזה צריך להתפשר או לעשות הסבה מקצועית.

          nadavs

          1. אני לא אגיד ששכנעת אותי באשר לשכר המינימום, אבל אני מקבל את הנימוקים שלך.
            בקשר לאוליגרכיה, זה אכן נוצר באמצעות ממשלה תומכת – אבל כזו שתומכת בכל העם, אלא רק בחבורת מקורבים לצלחת שאחר כך דואגים לממן את מסעות הבחירות של מקבלי ההחלטות.

  3. צריך להכריח את העם ללמוד לייצר בעצמו!

    כל המסמך מתבסס על ההנחה שהשילטון המרכזי מייצר בעצמו ומחלק לכולם, בתנאי שמי שיש לו משתתף בהוצאות ללא כל קשר לשיקול דעתו.
    צריך לעשות 2 דברים:
    1) להכריח את העם לייצר בעצמו, לרבות אבל לא רק אם מסובך ארוך יקר ופשוט לא יעבוד רק כי המחר המסוכן אינו המוכר הבטוח שקרה אתמול.
    2) לאפשר לכל אזרח להחליט בעצמו למה הוא משלם ולמה הוא לא משלם, ואם רוב האזרחים לא משלמים עבור <שקר כלשהו> אז השירות יכחד! למשל: תל אביבים מהתישקורת יכולים לא לממן את צרכי החרדים שגרים ביו"ש, ואני כן יכול לבחור מתוך בחירה שלא לממן את מי שלא רוצה ללמוד איך לייצר בעצמו.

    1. אנשים יודעים לייצר בעצמם, אבל אף אחד לא יכול לייצר הכל. בשביל זה יש כסף.

      כל מה שצריך זה לדאוג שהכסף יישאר בכיסים שלנו וייתן לנו את הבחירה לרכוש או לא לרכוש מוצר או שירות מסויים.
      nadavs

      1. התכוונתי שהעם דבק במוכר שקרה אתמול ויהי מה, במקום להסכים להבין שחייבים לקחת סיכון עם המסוכן שיקרה מחר.
        אנשים לא מבינים שהוצאות והכנסות זה משהו שהולך ביחד, שיש קשר בין יום הבחירות למציאות היומיומית, ושהמציאות תשתנה ללא קשר לרצונם.
        המפגינים רוצים שהמציאות תשתנה בלי שתשתנה(?) ומוחים כשזה לא קורה.

  4. אני חושבת שאותה רשימת דרישות נוגדת את עצמה לא מעט ונוגדת לעיתים את דעותיהם של המפגינים, אבל אני בעד המחאה.
    אני חושבת שסיטואציה בה משפחות מרויחות בין 10- 20 אלף בחודש ועדיין לא סוגרות אותו, היא לא הגיונית. מצד שני אני לא חושבת שמתפקידי או מתפקידם של המפגנים למצוא לזה פתרונות. 
    ישנם אנשים העומדים בראש העם, מרצונם החופשי ומבחירתם להנהיג, והגיע הזמן שיבואו הם עם הפתרונות. 
    הדרישות שלי היא שאנשים בעלי תארים שקורעים את עצמם משעות הבוקר המוקדמות עד לפעמים שמונה תשע בערב, יוכלו לסגור חודש ברוגע יחסי. שרופא לא יצתרך לעבוד משמרת עד אפיסת כוחות ויותר, כי זה בא בסופו של דבר על גבינו ואל חיינו וחיי יקירנו. 
    שלימודים גבוהים לא ידרשו חסכונות של שנים ושיהיו יותר אפשרויות לדיור. 
    שמערכת החינוך בארץ תתאים את עצמה לדרישות שמחוץ לחממת הלימודים ושהממשלה תקל במיסים על מזון ותפסיק להפריט עסקים לטייקונים ולקחת מהאיש הקטן.
    אני חושבת שכל אדם זכאי למה שהוא מרוויח, אבל כשמעמד הביניים שורד בקושי, ישנה בעיה בניהול ולא בפרט.

    1. בוודאי שיש בעיה בניהול. יש עודף ניהול, וכשיש עודף ניהול צריך לשלם יותר מיסים כדי לממן את כל המנהלים.

      כולם מתלוננים פה על השוק החופשי הפרוע, אבל מדובר בשוק מאוד מוגבל ומנוהל, וזו הסיבה שכל השחקנים היחידים שמותר להם להשתתף עושים מה שבא להם והממשלה עושה סימנים של "ריסון" כדי שיהיה לה מה להציג בבחירות הבאות.

      אני מאוד בעד שמי שמרוויח 20 אלף שקל יסגור את החודש. גם מי שמרוויח 7,000 לא צריך לחשוש מטלפונים מהבנק. כל עוד אין פה תחרות והמחירים גבוהים, זה לא יקרה.
      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה