מיץ פטל

ערב טוב לכולם!


היום סיימתי עוד שלב בדרכי הארוכה והמתישה להיפטר מכל צרות משרד החינוך. בגלל הרעיון הגאוני של חוק חינוך חובה, שיעור הזכאים לבגרות ירד פלאים אבל מספר הזכאים עלה, כי כולם חייבים להיות בבית הספר, אז מנסים לפחות להוציא מזה משהו. בגלל האינפלציה בתעודות הבגרות החליטו האוניברסיטאות שצריך איכשהו להגביל את מספר האנשים שהן בכלל מוכנות להסתכל עליהם. לשם כך קמה ועדה שהחליטה להמשיך את הקו של משרד החינוך: מבחן ארוך ומתיש ללא כל קשר למציאות. כך נוצר המבחן הפסיכומטרי.


לאחרונה חלה החמרה במצב כאשר חוק חינוך חובה הורחב עד י”ב, דבר שיצר עוד אלפי תלמידים פוטנציאליים שצריך לנפנף איכשהו. בעקבות כך הציונים הפסיכומטריים הדרושים לחלק מהפקולטות עלו יותר ממחירי הדלק, דבר שמכריח אלפי אנשים לבצע את המבחן הנורא הזה שוב ושוב. זה אמנם שיעור מצויין בכלכלה, אבל כמו כל שיעור בארץ, הוא בא על חשבוננו.


לפני כחודשיים ראיתי שאחת מחברותי לגף מתחילה ללמוד, ואז הסתבר שיש עוד מישהי שהיתה פעם בגף (ועברה למקום אחר בבסיס) גם לומדת, כך שהחלטתי להצטרף למאמץ המלחמתי. נרשמתי למועד אפריל יום לפני סיום ההרשמה ופתחתי מבחן דוגמה כדי להבין את הרעיון מאחורי העונש הגדול של תלמידי ישראל.


אחרי בחינה מעמיקה של הנושא, התברר שהחלק החלש שלי היה החלק המילולי, בעיקר בגלל שיש להם מנהג מוזר להמציא מילים כמו אלונטית או לטיפונדיה (נראה אם אתם יודעים מה זה אומר). החלק של המתמטיקה לא היה קשה במיוחד, ואחרי שהבנתי את כל הטריקים הקטנים שלהם רוב הסימולציות עברו חלק בנושא הזה. החלק של האנגלית התגלה כקל עד כדי גיחוך לפעמים, והחלטתי שבמבחן האמיתי אני אנצל את הפרקים האלה להפסקות שירותים.


במשך חודש וחצי ישבתי כל סוף שבוע ופתרתי מבחנים קודמים. לאט לאט למדתי כמה מילים קשות (תודה מיוחדת לחברתי לגף שנתנה לי ללמוד), הבנתי איך פותרים את האנלוגיות (משרד החינוך : טמטום מקביל ל-פוקושימה : קרינה), את שאלות ההיגיון (הרבה חיצים וקצת היגיון), קטע הקריאה (הסוד – לקרוא) וכמובן שאלות הפטל.


שאלות הפטל הן השאלות שאותן הכי אהבתי במבחן ולהן חיכיתי יותר מהכל. בשאלה הזאת נותנים ארבעה משפטים שבכל אחד החליפו שלוש אותיות באותיות פ.ט.ל (“דודי הכניס את המפתח לתוך המפטול” – שורש נ.ע.ל). בשלושה משפטים שלשת האותיות היא אותה שלשה, ובמשפט הרביעי מדובר בשלשה שונה, ואותו צריך למצוא. זה סוג השאלות היחיד בחלק המילולי שבהן לא היו שום טריקים שהייתי צריך ללמוד – פשוט לקרוא את המשפט ולהבין מה השורש.


אחרי כל הלמידה המעיקה הזאת, הגיע סוף סוף יום המבחן. קמתי מוקדם, יצאתי מהבית בשבע ורבע אחרי וידוא שכל הדברים נמצאים. רבע שעה אחרי שיצאתי מהבית התברר לי ששכחתי את השעון, החבר הטוב ביותר במבחן הזה (מלבד מחק נורמלי). המשכתי בנסיעה, התבלבלתי בדרך (בגלל החוכמולוג שהציב את השלטים במחלף בר אילן בצורה נוראית) ולבסוף הגעתי לחניה בשמונה וחמישה, שעה לפני הזמן.


בתשע נכנסנו לכיתה וגיליתי שאני היחיד בלי שעון, וחמור מכך, לא היה שעון בכיתה. כל השאר באו עם סטופרים או שעונים שיכולים לעזור להם בניהול הזמן, ורק אני הייתי צריך לסמוך על תחושת הבטן שלי. לשמחתי גיליתי שהמשגיחים מודיעים חמש דקות לפני סיום כל פרק.


בתשע וחצי התחילו המשגיחים להקריא את ההוראות (מהר. מאוד) וברבע לעשר התחיל המבחן. פרק ראשון – אנגלית. איום ונורא. שרפו פרק שירותים בתחילת המבחן, ומי יודע אם יהיו עוד. לשמחתי הם לא התחכמו יותר מדי בפרקי האנגלית ולא הביאו מילים שגם שייקספיר לא הכיר (למרות שגם בשאלות האלה יש שיטה – בדרך כלל שלוש המילים האחרות מוכרות ולא הגיוניות).


לאט לאט הפרקים התקדמו והגעתי גם לפרקים המילוליים, שם גיליתי שכל המילים הקשות בעצם קלות. לא היו שם מילים ששברתי עליהן את הראש, ואפילו היו קטעי קריאה יחסית טובים עם שאלות לא מציקות. הבעיה התחילה בפרק מספר חמש.


בפרק החמישי, בערך שעה וחצי לפני סוף המבחן, הטבע התחיל ללחוץ עלי לצאת מהכיתה. אמרתי שאני לא מוכן לחכות לאנגלית, סיימתי את הפרק מהר ויצאתי מהכיתה (מלווה במשגיח, כדי שאני לא אוציא מילונים באמצע הדרך, כנראה). כשחזרתי התברר שנשארו חמש דקות, בדקתי את מה שיכולתי והמשכתי לפרק הבא שהתברר כעוד פרק מילולי. מזל שיצאתי.


פרק האנגלית השני, שהיה מציל את השלפוחית שלי, התברר כפרק האחרון של המבחן. גם שם היו נחמדים ולא מתחכמים, והמבחן נגמר סוף סוף בשעה אחת וחמישה. מותש לחלוטין יצאתי מהכיתה לכיוון החניה וגיליתי שבשעה הזו היא פתאום בחינם. הבטחתי לעצמי שאני לא עובר את המבחן הזה שוב. פשוט לא.


יחסית לחלק מהסימולציות שעשיתי, המבחן היה די קל. אני מקווה שהדבר ישתקף גם בתוצאות שיגיעו עוד שלושה שבועות בערך.


נתראה מחר, בפוסט לפסח.


יום טוב ומלא פטל.


שלכם,


nadavs

לא רואים את האתר/התגובות כמו שצריך בסלולר? נסו את הלינק הזה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.