תרמודינמיקה סטויכיומטרית

ערב טוב לכולם!


בצער רב וביגון קודר מודיע משרד החינוך על סופו של מקצוע הכימיה לשנת תשס”ח. המקצוע עזב את העולם תוך פליטת אנרגיה של 54,700 קילו ג’אול ויצירת PVC מסוג I באמצעות יזם רדיקלי. כן, ללא ספק נגמר היום אחד המקצועות היותר מעניינים שלמדתי השנה (אני אפילו יכול להגיד עליו שלמדתי).


עד אתמול בערב הייתי בטוח שאני חוזר הביתה באחת עשרה בבוקר. אתמול בערב נזכרתי שיש שני מבחנים, אז אני בטח אגיע הביתה בערך באחת וחצי. ואז הגיע היום הזה, בו גיליתי שהבגרות הראשונה, של השלוש יחידות, נמשכת שלוש שעות. את האמת, לא ממש צריך שלוש שעות בשביל המבחן הזה.


בגלל שאנחנו עשינו דיאלוג שנה שעברה (דיאלוג – תירוץ לנסוע למכון וייצמן ולדבר עם פרופסורים פוזלים), בבגרות השנה היינו צריכים לעשות רק ארבע שאלות אמריקאיות מתוך שמונה ושאלה גדולה אחת מתוך שתיים. המבחן התחיל בתשע אחרי שהבוחן הזקן סיים לחלק את הטפסים והמערכות המחזוריות. פתחתי את המבחן, וחשכו עיני. סתם, עברתי על המבחן ואמרתי “את זה אני יודע, זה בסדר, זה מבנה וקישור אז נדלג על זה, אני לא אוהב את השאלה הזאת, נעשה את האנרגיה”. התחלתי לענות, כתבתי יותר ממבחן ממוצע בספרות ואחרי שסיימתי להסביר למה בנזין יסיע את האוטו למרחק הכי גדול הסתכלתי בשעון. השעה היתה עשר. סיימתי את המבחן תוך שעה. חיכיתי שאחרים גם יסיימו לפני שאני מגיש, ולשמחתי אנשים סיימו ממש באותו זמן. עברתי על המבחן כמה פעמים לפני שהגשתי, בעיקר כדי להעביר את הזמן.


יצאתי מהמבחן שעה וחצי לפני סיומו וגיליתי שאני לא היחיד – יותר מחצי כיתה סיימה לפני הזמן. מיד התחילו דיונים מי עשה איזו שאלה ומה יצא לו. הסתבר שכולם עשו פחות או יותר את אותן שאלות – חמש (סטויכיומטריה), שש (חמצון-חיזור) ושבע (אנרגיה). כל אחד בתורו אמר “יש!” או “שיט!” וכך העברנו שעתיים עד המבחן השני.


המבחן השני הוא רק שעה וחצי, אבל הוא כולל רק שתי שאלות. החלק הראשון הוא חובה, וצריך לבחור שאלה אחת מתוך שתיים – תאים אלקטרוכימיים או תרמודינמיקה. החלק השני כולל שש עשרה שאלות, אבל בוחרים רק אחת. מכיוון שבכל בית ספר לומדים מקסימום נושא אחד או שניים, הבחירה מצטמצמת לשאלה אחת משתיים או ארבע. אצלינו הנושא הוא פולימרים.


אני עשיתי את השאלה בתרמודינמיקה ואת השאלה הראשונה בנושא פולימרים. למען האמת, לא היה נורא כמו שציפיתי (לפחות לא נורא כמו במתכונת).


את המבחן הזה סיימו כולם קרוב לזמן הסיום שלו ואז גילו את השטויות שכתבו או אימתו את ההצלחה שלהם. לדעתי הלך לי לא רע, אבל זה רק בתנאי שיקבלו את הטיעון הבא: “בגלל שטמפרטורת החדר גבוהה מ-Tg, Tg נמוכה מ-25 מעלות” (היה גם הסבר הגיוני, אבל ההיגיון המעגלי הזה חזר לאורך כל המבחן כדי להגיע לניסוח הרצוי).


יום טוב ומלא פולימרים.


שלכם,


nadavs

7 מחשבות על “תרמודינמיקה סטויכיומטרית”

  1. ואוווו אין יותר כימיה חח 🙂 באמת מקצוע מעניין ונחמד אל עדיין-
    כיף להיפרד!
    גמני עשיתי את הבגרות הזאת, וכן זה יזם רזיקלי!! חח
    אבל מזה השאלות האלו על דבק סופר גלו, יריעות pvc מזה?
    ואני לא מבינה -איך עשית רק 3 שאלות? 1 תרמודינמיקה ו2 פולימרים? צריך 3 שאלות מהחלק השני, אצלנו היה גם ברום. יש מצב חסר לך שאלה?
     
    בכל מיק שיהיה בהצלחה 🙂
     

    1. כמו שהסברתי, בגלל שאנחנו עשינו עבודה שנה שעברה, אנחנו עושים פחות שאלות.
      שיהיה גם לך בהצלחה!
      nadavs

  2. וואו. בחלק השני לקחת את הנושאים שאני לקחתי בזמנו.
    בחלק הראשון אם אני זוכר נכון לקחתי את מבנה וקישור. אני אוהב מבנה וקישור וכימיה אורגנית ואנרגיה וחימצון חיזור. וזה היה מזמן… נראה אם נקבל אותו ציון.

    1. מבנה וקישור לא לקחתי כי לימדו את זה בכיתה י’, כשאני למדתי להצליב גנים בשיעור ביולוגיה. לרוב שאלות ה"למה?" יכולתי לענות רק "ככה".
      בכימיה אורגנית היתה שאלה קצת מעצבנת עם ציורים ובחמצון חיזור היה חלק שלא אהבתי כל כך. לכן עשיתי אנרגיה וסטויכיומטריה. שתי שאלות באורך הגלות, אבל בלי ציורים והסברים מיותרים.
      את הציון אני אקבל באוגוסט (במקרה הטוב…), נראה אז מה יצא מזה.
      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה