כמעט שישים

צהריים טובים לכולם!


עוד שלושה ימים תחגוג ישראל את שישים שנות קיומה. הפעם גידמאק לא מבטיח מסיבת הפתעה, אבל סאבלימינל לא מפסיק לדבר ברדיו על שלוש מסיבות ענקיות. האמת, ההישג בהחלט מרשים. עם כל הצרות כאן מסביב, להחזיק מעמד שישים שנה ולהיות המדינה הכי משפיעה באיזור (והכי שנואה בעולם) זה בהחלט הישג מדהים.


עם זאת, אם מנהיגי המדינה רוצים גם לחגוג את יום העצמאות השבעים, יש כמה דברים שכדאי להם לעשות. זה בטוח יגדיל את הסיכויים שנגיע לחגיגות האלה:

1) לנתק דת ומדינה. יאיר לפיד כתב ביום שישי על פחדים של אנשים, ואחד מהם הוא ש-61 חברי כנסת ערבים מרימים את היד ושולחים אותנו לגולה. למען האמת, יש איום גדול הרבה יותר: 61 חברי כנסת חרדים מרימים את היד ואוסרים נסיעה בשבת, אכילת חמץ בפסח ולבישת בגדים לא צנועים. האיום הזה הרבה יותר גדול מהאיום הערבי כרגע, ועם 13 חברי כנסת לש”ס וחוקים מטופשים כמו חוק הצנזורה המתקרב (הנה וידאו בנושא), לא רחוק היום שבו עסקי השטריימל יהיו העסקים החוקיים היחידים בארץ (מלבד מתן שוחד ודחיפת מעטפות עם דולרים לכיסים, שהם עסקים ידועים אצל החרדים).

2) להפעיל את מערכת החינוך. שני מליון תלמידים כל שנה עוברים דרך מערכת החינוך הישראלית. כל שנה מסיימים אותה קצת יותר ממאה חמישים אלף תלמידים, וכל מה שהם יודעים זה לחשב אורכי צלעות במשולש ישר זווית ושישראל היא מדינה חופשית. חופשית ממה? מחשיבה. במשך שתיים עשרה שנים מדכאים כל חשיבה יצירתית אצל התלמידים ואז שולחים אותם לצבא, שם אוסרים עליהם בכוח לחשוב. כולם מתפארים בהישגי ההיי טק המקומי, אבל שוכחים שמדובר בבוגרי מערכת החינוך לפני ימי החושך שלה. אל תתפלאו אם עד חגיגות השבעים שטף הטכנולוגיה הזה ייעצר מעט.

3) תחבורה ציבורית, כל השבוע. מצב התחבורה הציבורית בארץ כיום הוא בין זוועה לקטסטרופה. בשישים השנים האלה הצליחו ליצור כאן מערכת תחבורה ציבורית שמפרסמת את לוח הזמנים בהם האוטובוס לא יגיע וגם הרכבת לא. מחוץ לערים הגדולות המצב קרוב הרבה יותר לקטסטרופה. כדי להגיע לנתניה אני צריך לחכות שעה לאוטובוס, ולא מדובר בקו ריק. כדי להגיע לתל אביב, נסיעה של ארבעים דקות בלי פקקים, אני צריך לחכות כמעט שעה לאוטובוס, בין חצי שעה לשעה לחכות לרכבת ועוד לספוג את האיחורים של שניהם. אפשר במקום הבלאגן הזה לבנות רכבת קלה שתיסע על כבישים ראשיים (מישהו אמר כביש ארבע, כביש חמש, כביש מספר אחת?), וכן, להפעיל אותה בשבת. בפולין וככל הנראה בכל אירופה התחבורה הציבורית עובדת כל השבוע, ולא נראה לי שזה גורם לבעיות.

4) תחבורה, באופן כללי. רק אתמול פורסם בגלובס שמוסיפים נתיב למחלף מורשה, נתיב שיכול לחסוך הרבה מאוד פקקים בבוקר. לא פתחו אותו עד עכשיו בעיקר בגלל שיקולי אגו. אם לא מפתחים את התחבורה הציבורית, לפחות הגיע הזמן לעבוד על הכבישים. כמובן שתחבורה ציבורית תועיל הרבה יותר אם אנחנו לא רוצים שכל הארץ תהיה מכוסה באספלט, אבל “השר שקידם את התחבורה הציבורית” לא נשמע כמו תואר מעניין.

5) לשנות את מערכת לימוד הנהיגה. כן, גם זה קשור לתחבורה. את מערכת לימוד הנהיגה והדרך שבה מלמדים לא שינו כבר, הפתעה, שישים שנה. את התוצאות אנחנו רואים כל יום ושבוע, כמו השבוע שעבר עם תשעה הרוגים וסופי השבוע הקטלניים. הגיע הזמן שילמדו את הנהגים החדשים לנהוג ולהיות אדיבים ולא רק לעצור בתמרור עצור כי הטסטר מחפש את זה.

6) לנקות את הפוליטיקה. זה לא ייתכן שתנאי קבלה למפלגה גדולה יהיה תיק פלילי שמן במשטרה וחמש חקירות בו זמנית. זה נכון שהוספת תנאי קבלה לחברי כנסת פוגעת בכמה זכויות, אבל חברי הכנסת האלה פוגעים גם הם בזכויות שלנו.

7) להכניס מקצוענים לממשלה. זה לא ייתכן שאדם שמבין בשביתות יהיה שר ביטחון ואדם שמבין בסיכולים ממוקדים יהיה שר תחבורה. שר התחבורה צריך להיות מקצוען בדיוק כמו ששר האוצר צריך להיות כלכלן (ולא גנב של מליונים). הם לא צריכים להיות פוליטיקאים. זה יכול לעזור להם להיות מנותקים מלחצים של מפלגות סחטניות.

8) לעשות שלום. כן, אני יודע ששלום היא מילה גסה בימינו, וכל מי שמנסה לעשות שלום מיד מואשם בשנאת ישראל, אבל המצב כיום לא בדיוק תורם לישראל באופן אישי ולדעת הקהל העולמית. במקום לנסות לאיים על כל המדינות השכנות עם האיום “יש לנו את הצבא הכי חזק, היכנעו לנו”, אפשר לנסות ללכת בדרך אחרת, עם כוח אחר (הרי הערבים מבינים רק כוח, לא?) – כלכלה. אפשר להגיד “יש לנו את הכלכלה עם הצמיחה הכי גדולה במערב, רוצים גם?”. זה יכול לעבוד. חברה מצרית התחילה לספק גז טבעי לישראל לפני כמה ימים. למה שעסקאות דומות לא יצליחו עם ירדן, סוריה ולבנון?

יום טוב וחג עצמאות שמח.


שלכם,


nadavs

24 מחשבות על “כמעט שישים”

    1. וואו. זה פשוט ענק!
      (לתוהים: לא להיכנס לזה, זו בטח פרסומת לאיזו שטות או וירוס).
      nadavs

  1. נכנסתי לפה לפני כמה שנים וגנבתי ממך את הנגן.
     
    יואו
     
    אני לא מאמין שהגעתי לבלוג הזה , איזה מצחיק שחזרת לארץ…
     
    מה שלומך?

  2. מסכימה איתך עם כל מילה ומילה, בעיקר עם החלק על מערכת החינוך… האמת שזה הישג די מרשים למדינה שלנו, מדינה שלא האמינו שתחזיק יום אחד- והנה היא מחזיקה כבר 60 שנה. אלו היו 60 שנה של מלחמות ומאבקים יומיומיים בשביל לשרוד: לשרוד את הממשל המושחת, לשרוד את הפיגועים ואת השנאה הבינלאומית, לשרוד את השנאה שיש בתוך החברה שלנו (יהודי ליהודי זאב) אבל הנה- עשינו את זה איכשהו… וזה כשלעצמו הישג אדיר.

    1. שישים שנה הצלחנו להחזיק בזכות הדבר ההוא שנקרא… נו, איך זה? אה, שכל. בשנים האחרונות לא חסר שכל, אבל השימוש הנכון בו הולך ונעלם.
      nadavs

      1. שישים שנה החזקנו בזכות הצבא שלנו והחיילים שהקריבו את החיים שלהם, שישים שנה שרדנו בזכות הערכים שפעם לימדו כאן בארץ ובשנים עברו עוד החיים היו מתנהלים ע"פ ערכים אלה… מי יודע אם נצליח לשרוד עוד 60 שנה עם ממשל כזה מושחת, עם שימוש לא נכון בשכל היהודי ועם שנאה ופערים בתוך העם.

  3. אני לא מסכים בין הפרדת דת ומדינה למרות היותי חילוני ואף אתאיסט, לא רק שבזכות הדת יש לנו את המדינה ומורשה אלא מכיוון שלחרדים יש סוג של רוב(16 מנדטים ממה שזכור לי) ואם נפלג אותם מכוחם תהייה מלחמת אחים וחוץ מזה מה נעשה בלי הרב עובדיה?

    1. אתה לא מסכים להפריד דת ומדינה? שום בעיה. אתה מוזמן להתחיל להניח תפילין, כי אם לא נפריד את הדת מהמדינה מהר מספיק, זה מה שכולנו נצטרך לעשות כל בוקר.
      16 מנדטים זה לא רוב בפעם האחרונה שבדקתי. חוץ מזה, בתקופה של שינוי היו לחרדים בערך 5 מנדטים, ואני לא זוכר שהיתה מלחמת אחים. פשוט לא ראינו כל יום בעיתון את הכותרת "500 מליון שקלים עברו למוסדות של ש"ס".
      ובלי הרב עובדיה? אה, זו שאלה חשובה. נראה לי שפשוט נחיה יותר טוב.
      nadavs

      1. אתה מתריס נגד ציבור שלם של אנשים אומנם יש לך סיבות חלקן מוצדקות וחלקן לא כמו למשל כל עוד אנחנו מדינה דמוקרטית וחילונית ברובה(מה שרוב הסיכויים ישאר) חזון הרדיפות שטריימלים וכ"ו לא יקרה ואגב לא צריך לקרות בכלל עד באית המשיח אז אתה יכול להרגע מכך. בכלל יש דתיים שהם באמת סבבה לחלוטין ולא כולם רוצים להחזיר את ציבור החילוני מטומאתו.

        1. אני לא מתריס נגד הציבור, אלא נגד השליטה שלו ביותר מדי תחומים בחיים בישראל. ישראל יכולה להיות מדינה דמוקרטית ויהודית, אבל מבחינתי לא במצב של היום, כשהרבנים שולטים בדיני משפחה, הרכבת מקורקעת בשבת והסופרמרקטים מפחדים מחמץ בפסח יותר מגנבים.
          nadavs

    1. לא ממש. יש המון מדינות עם שחיתות, תשתיות תחבורה לא משהו, תחבורה ציבורית שהיא רק מושג במילון, מערכת חינוך שמייצרת את מיטב הרובוטים והתערבות של הדת במדינה. אין בזה שום ייחוד.
      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה