פוטנציאל לא ממומש

בוקר טוב לכולם!


אתמול, אחרי דחיה של חודש וחצי, התקיימה הבגרות בפיזיקה. הפעם ישנתי טוב, קמתי עירני והלכתי למבחן. המורה הגיעה, חילקה סוכריות והמבחן במכניקה התחיל.


במבחן במכניקה, כמו כל שאלון בגרות בפיזיקה, צריך לעשות שלושה תרגילים מתוך חמישה. הסתכלתי על השאלה הראשונה, ראיתי טבלה ענקית ושאלות מטרידות, ולא עניתי. הסתכלתי על השאלה השניה, ראיתי שבסעיף האחרון מבקשים משהו שאני לא בטוח בו, ולא עניתי. השאלה השלישית היתה כבר יותר נחמדה והיא כללה זריקה בזווית, אבל לא כמו שאנחנו רגילים, עם ציור וזווית נתונה, אלא עם גרפים של המהירות בשני הצירים. אחרי שתפסתי את הרעיון זו היתה שאלה די פשוטה.
בשאלה ארבע ראיתי מסילה עם לופ (כמו שהמורה ניחשה שיהיה) ועליה נקודות. המעצבנים האלה לא ישימו מספרים יפים, אלא מספרים כמו 1.2 מטר ורדיוס של 0.4 מטר (ואלה עוד נחשבים מספרים “נורמליים” במבחני פיזיקה). כמו כן, למסילה לא היה חיכוך עם שום דבר (אחרת אפילו מי שחיבר את השאלה לא יודע לפתור). הסעיפים היו לא קשים, ובסופו של דבר התברר שאם עוזבים את הגוף בנקודה E, הוא לא משלים את הלופ. חבל.


שאלה 5 היתה על תנועה הרמונית (קפיץ שמותחים אותו ואז הוא עולה ויורד בלי סוף, כי אין חיכוך). אני באופן אישי לא אוהב את השאלות האלה, בעיקר כי הן כוללות סינוסים וקוסינוסים ולמצוא שם תשובה יפה זה נדיר. אבל למרבה ההפתעה השאלה לא היתה נורא מסובכת, ולמרות שהשתמשתי בשיטה די מפגרת לאחד הסעיפים, יצא לי אותו דבר כמו שיצא לכולם, ולפי התשובות בוואלה זה בסדר.


בחשמל נתנו מבחן לא קל בכלל. בשאלה הראשונה זכרתי את כל הדברים לגבי כדורים מוליכים, חוץ מזה שבתוך כדור מוליך וטעון הפוטנציאל זהה בכל מקום. אבל לא נורא, מי בכלל רוצה להיות בתוך כדור מוליך.


בשאלה השניה היינו צריכים לעשות גרף, עם סרגל (או עם הכיסוי של המחשבון). יצא לי די מכוער, אבל כמו שבמשרד החינוך אוהבים: נקודות מפוזרות וקו באמצע. הם מתים על זה. ובשאלה האחרונה שעשיתי (מגנטים) גם היה גרף, שציירתי בגודל של עמוד שלם משום מה.


החלק המצחיק במבחן בחשמל היה לקראת הסוף. המורה נכנסה והתחילה לעזור לאנשים במבחן (ואסור). מתישהו, כשהיא ראתה שלכולם יש את אותן בעיות, היא עמדה מול הכיתה והסבירה לגבי כל שאלה את הסעיפים הלא ברורים. ועדיין היו כמה טעויות מפגרות אצל כל אחד, גם אצלי.


וחוץ מפיזיקה, אתמול חבר שלי מהכיתה עשה טסט. הוא כמובן עבר (הוא הבן של המורה לנהיגה), אבל איתו בטסט היה עוד מישהו (ה”ערס”). לפי דיווחים אמינים, ה”ערס” נסע 50 קמ”ש איפה שיש תמרור של 70 ועלה על המדרכה כשהוא עשה חניה. שני הדברים האלה אולי מציקים קצת לאחרים ומביכים את הנהג, אבל בטסט, במיוחד בארץ הקודש, אלה דברים שגורמים לכישלון על המקום (אפילו האמריקאים יכשילו על דברים כאלה). לעומת זאת, הוא עבר. כנראה שהטסטר ידע שאין נהיגה מושלמת (והוא באמת נוהג טוב, חוץ מהקטע המציק קצת של העברת ההילוכים).


לי יהיה טסט מתישהו בחופש. יכול לבוא לי טסטר הוגן, שמבין שאין נהיגה מושלמת, או נודניק שיש לו מפה של נתניה והסביבה עם המהירות וההילוך שצריך להיות בהם בכל כביש וצומת, וכמו כן יש לו חיבה עזה לנגיעה בהגה ולחיצה על הברקסים בצד שלו שלא לצורך. אני מקווה שזה יהיה מהסוג הראשון, כי באמת נשבר לי כבר מהבניין האידיוטי הזה בקניון הדרים.


יום טוב.


שלכם,


nadavs

4 מחשבות על “פוטנציאל לא ממומש”

  1. מקוה שלפחות בכלליות הלך פסדר במבחן :]

    אין נהגיה מושלמת ,אבל , אני מניחה שאפשר לנסות :]

    1. כשתתחילי לנהוג תביני שגם אם מנסים בכל הכוח, אפשר גם לטעות בנסיעה של מטר קדימה (לא להסתכל במראה האחורית כשעוצרים זו טעות בטסט). אסור לצפות לשלמות, אבל בהחלט לצפות לנסיון לנהוג בצורה הטובה ביותר האפשרית.
      ותודה בקשר למבחן. הלך לי בסדר בכלליות. 🙂
      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה