ניסים קורים?

צהריים טובים לכולם!


כנראה לא ראיתם את זה מכיוון שזה היה בווינט בערך חצי שעה ולא היה בחדשות בכלל, אבל משנים את שיטת הלימוד לחשיבה במקום שינון! זה פשוט מדהים. אני לא יודע מאיפה הגיע הרעיון הגאוני הזה (אולי מכאן?), אבל מה שבטוח, סוף סוף הפנימו שם בירושלים את הדרך בה צריכה לעבוד מערכת החינוך. זה שהמורה מדבר פחות בכיתה זה כבר ייתרון לשני הצדדים, ועבודות בנושאי הלימוד רק יעזרו להבנה. מי שעושה עבודה בדרך כלל שואל את השאלה ומחפש עליה את התשובה (יש גם את אלה שעושים העתק – הדבק מאתרי אינטרנט ואין להם מושג מה יש בעבודה שלהם, אבל נראה לי שרוב התלמידים יודעים מה הם עושים), ככה שבסוף הוא לומד. את נושא תאי הדלק לעבודה בכימיה לא לקחתי כי הוא קל (הוא באמת לא נושא קשה מאוד), אלא כי הוא מעניין. בינתיים למדתי איך זה עובד ולמה זה לא מושלם כמו שהרבה חושבים, וזה עוד לפני שאפילו התחלנו לחשוב על שאלת חקר.


וכמובן שכמו כל דבר שיוצא מפיהם של מאה ועשרים הנבחרים, יש אנשים שיגידו אחרת, במקרה הזה מטיפים לשינון החומר עם הטענות של “קודם ידע, אחר כך חשיבה” (לא מדויק. ידע מגיע בעקבות חשיבה. תומס אדיסון לא שינן בבית את מבנה נורת החשמל), “כשמשננים בחדר את האותיות והפסוקים של התורה בסוף יודעים אותם בעל פה” (נכון, אבל לא יודעים שום דבר אחר) וכמובן התגובות שמגיעות כל פעם שמופיעה המילה חינוך, “הבעיה היא התלמידים/הורים/מורים/השיטה” (התלמידים למדו לא נכון, ההורים למדו באותה דרך, המורים הולכים לקבל הקלה גדולה וללמוד דרך חדשה והשיטה הולכת להתחלף). תומכי השינון גם לא יודעים איך פועל תהליך הלמידה הנורמלי (בבית הספר הוא לא נורמלי). מה עושים ילדים קטנים? שואלים שאלות. ככה לומדים. מאוחר יותר לומדים גם להשתמש בספרים ובמחשב כדי למצוא תשובות. בבית הספר מקבלים דפים עם מילים שצריך לזכור בעל פה ואז נשאלים על זה. תהליך הפוך. עכשיו מתכוונים לשנות אותו, מהלך בהחלט מבורך ביותר.


ולסיום, כמה מילים על פסח. בווינט פורסם סקר לפיו 74% מהאוכלוסיה (שהצביעה בסקר) מתכוונים לא לאכול חמץ בפסח. בסדר, אז יש אנשים שאוהבים להגביל את עצמם בגלל אירועים שקרו לפני אלפי שנים. הבעיה היא היחס כלפי שאר האוכלוסיה. 26% מאוכלוסיית ישראל זה כמעט שני מליון אנשים. בהתחשב בזה שלא כולם יהודים בארץ, אפשר להגיד שקבוצת אוכלי החמץ בפסח אפילו גדולה משני מליון אנשים. אם ככה, לאן נעלמים הלחמים למשך שבוע? למה ישראל היא המדינה היחידה שמונעת בחוק אוכל מסויים כל שנה למרות שיש מספר גדול מאוד של תושבים שכן רוצים לאכול אותו למרות האיסור הדתי? אמנם ישראל נקראת מדינת היהודים, אבל לא כולם יהודים ולא כולם מקיימים את מצוות היהדות. מן הראוי שממשלת ישראל תכבד את רצונות התושבים ותמכור גם חמץ בפסח (אפילו שיעלו את המחיר קצת, אבל שימכרו).


יום טוב, חג שמח ובהצלחה לשרת החינוך.


שלכם, עוד פעם מפספס שינויים לטובה בבתי הספר,


nadavs

2 מחשבות על “ניסים קורים?”

  1. את שאלת החמץ שאלתי כבר לפני 40 שנה, ומה לעשות? הישראלי המצוי ישים כיפה, יצום ביום כיפור, לא יאכל חמץ ויחנוק את אשתו למוות כי לא עשתה לו קפה בזמן… לשמחתי ישנם מספר מקומות שפויים ולא שטופים מיסטיקה וקנאות פרימיטיבית, כמו רשת "טיב טעם", וגם בתל אביב הרבה מסעדות ובתי קפה ממשיכים למכור כרגיל, אבל לא בחוץ .יעני, בצנעה… חוץ מזה בני דודינו ישמחו למכור לנו בייגלאך 10 דקות נסיעה מהבית.

    1. תמיד טוב שיש אנשים שפויים שמוכרים אוכל נורמלי כל השנה, חוץ מהרמאדן.
      ומה שיפה בישראלי המצוי זה שהוא בטוח שצום ביום כיפור ימחק לו את כל החטאים. אפילו אחד כמוני ששומר באדיקות על מצוות "לא תקיים כל מצווה" יודע שהצום ביום כיפור הוא רק לחטאים דתיים. טוב, הישראלי המצוי גם חושב שביבי יהיה ראש ממשלה טוב.
      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה