פיגוע בדמוקרטיה

צהריים טובים לכולם!

הבחירות האלה הופכות ליותר ויותר רועשות והפעם יש טוויסט: גם יותר ויותר מסוכנות. ביבי מריח את הסוף ורואה שלפי הסקרים הנוכחיים יהיה לו קשה להקים קואליציה בלי התקפלות של ליברמן או גנץ. כדי לפתור את הבעיה, התחילו בליכוד להפיץ בשבוע האחרון ידיעות על כך שהולכים לגנוב את הבחירות, ינסו להעביר בכנסת, שבוע לפני הבחירות, את חוק המצלמות ומפיצים שמועות על כך שהבחירות באפריל נגנבו ע”י בל”ד שלא היו צריכים בכלל לעבור את אחוז החסימה ובמקומם היו צריכים להיכנס בנט ושקד. כל אחת מהטענות האלה בנפרד שקרית, אבל ביחד הן מצטרפות למטרה אחת: לערער על הלגיטימיות של הבחירות שיתקיימו עוד שבוע וחצי כך שבמקרה של הפסד הציבור לא יאמין שאכן ביבי הפסיד.

נתחיל בדרישה למצלמות. אחרי התרגיל המסריח באפריל התכנסה ועדת הבחירות לדיון ארוך ומתיש בנושא שבסופו הוחלט שועדת הבחירות תצלם את מספירת הקולות בכאלפיים קלפיות שנבחרו באופן אקראי (וכמה שנבחרו בגלל שהן מוכרות כבעייתיות). אחרי ההחלטה נראה שכולם נרגעו. עם זאת, בשבוע האחרון פתאום שוב התעורר הנושא הזה, מה שמראה שלא מדובר בדאגה כנה לטוהר הבחירות אלא בדאגה עמוקה לכך שהליכוד עלול להפסיד את השלטון.

עכשיו טוענים בליכוד שבהחלטה מלצר ציין שנושא המצלמות צריך להיות מוסדר בחקיקה ראשית, לכן הם הולכים עכשיו על חקיקה ראשית. זה גלגול עיניים כל כך חזק שלא ברור איך העיניים שלהם לא נתקעות במצב הפוך בתוך הגולגולת. ראשית, שינוי חוק הבחירות שבוע לפני הבחירות שקול לביטול הנבדל שניה לפני שמתכוונים לבצע אחד כזה. שנית, עולה הטענה “אחרי החוק כל מפלגה תוכל לפקח עם מצלמות”, אבל באופן מפתיע יש רק מפלגה אחת עם מעל אלף מצלמות (וקשה מאוד להשיג כמויות כאלה ולהכשיר אלפי אנשים תוך שבוע). מי היה מאמין שהמפלגה היחידה שערוכה לוגיסטית לצלם בקלפיות דורשת לצלם בקלפיות. לא נרשמה הפתעה כזאת מאז שמירי רגב הצדיקה את ביבי במשהו. במחנה הדמוקרטי טוענים שזה נועד כדי לייצר ניגוד השקפות בין הממשלה למנדלבליט ולקיים עילה לפיטורים שלו. זה כבר נראה לי ממש קונספירטיבי, אבל אחרי התרגיל של האמון בתוצאות הבחירות, הכל אפשרי.

התקשורת כהרגלה נפלה ברובה לתרגיל וטענה שמניעי הליכוד גזעניים (כי הם כוונו בעיקר נגד המצביעים הערבים). שנאת ערבים אף פעם לא מזיקה אלקטורלית לליכוד, אבל זו סתם הסחת דעת. למרבה המזל, היו כמה עיתונאים שהצליחו לעלות על התרגיל והתעלמו מהסחת הדעת הזאת. המטרה היא להשתמש בגזענות הישנה והטובה כדי לערער על תוצאות הבחירות שיהיו עוד שבוע וחצי כדי שביבי יוכל לטעון שחנן מלצר הצטרף לחורשי רעתו שרוצים להדיח ראש ממשלה מכהן.

הטמטום הגדול יותר מגיע מכיוון הערעור שהוגש על המנדט ה-36 של הליכוד שאמור להילקח מיהדות התורה. אחרי שועדת הבחירות מרחה זמן, הגיעה התשובה לגבי הקלפי המפורסמת בכסרא סמיע (עם המספרים העגולים). מסתבר שמלצר הורה פשוט לא לספור אותה (כי כל ילד בן שבע יגיד שהתוצאות האלה זויפו). מיד קפצו כל הצדיקים שתומכים בהחלת סטנדרט אחיד על הכל ואמרו שאם פוסלים את הקלפי הזאת, צריך לפסול עוד 30 קלפיות חשודות שנמצאות בבדיקת המשטרה. כשפוסלים את אלה, בל”ד (יותר נכון רע”מ-בל”ד, אבל צריך להשתמש במפלגה הערבית השנואה ביותר) לא עוברת את אחוז החסימה, לביבי יש קואליציה והבחירות עוד שבוע וחצי לא היו צריכות לקרות.

כל הטיעון הזה לא נכון בשום צורה. ראשית, לטענה לפיה מעולם לא פסלו קלפי ככה סתם: זה שקר מוחלט. רובינשטיין וג’ובראן פסלו קלפיות עם תוצאות לא סבירות ב-2013 ו-2015 ללא היסוסים מיותרים לאחר שנאמר להם שהתוצאות לא ישתנו בשל כך. זה ההבדל הגדול. מכיוון שפסילת הקלפי בכסרא לא אמורה לשנות את התוצאות, הפסילה שלה לגיטימית לפי אותו תקדים. אם רוצים לפסול את כל 30 הקלפיות בהן יש “10000 קולות לבל”ד” (אם רע”מ-בל”ד היתה מקבלת 300 קולות בקלפיות הפופולריות שלה, היה לה מספר דו-ספרתי של מנדטים ולא ארבעה), יש לערוך בהן בחירות חוזרות. שמחה רוטמן, זה שמוביל את הסיפור המופרך, פרסם כמה תוצאות מהקלפיות האלה. אפילו במיקרוסקופ אי אפשר למצוא שם זיופים, ואם מסתכלים בפרוטוקולים וסופרים פתקים מסתבר שיש אי-התאמות קטנות, בטח לא ברמה כזו שתוציא מפלגה כלשהי מחוץ לכנסת.

מעבר לכך, לפי פרסום של דפנה ליאל מהיום, בקלפיות שהועברו לחקירת המשטרה יש דווקא ראיות לזיוף לטובת ש”ס והליכוד (אולי זה מסביר איך ש”ס תמיד מנצחת את הסקרים) ובקושי קלפי אחת חשודה מכל הרשימה הגדולה ששלח הליכוד. נראה שמפלגות השמאל והערבים צריכות להכניס מצלמות לקלפיות כדי לוודא שהליכוד לא גונב להן את הבחירות.

כמה דברים קטנים לסיום: אחת העדויות החזקות ביותר לכך שכמעט ואין זיופים משמעותיים (בקנה מידה ארצי) נמצאת בתוצאות המדגמים. התוצאות האלה מאוד קרובות בד”כ לתוצאות האמת ומעידות על כך שהספירה נעשית בד”כ באופן תקין (הבחירות באפריל היו חריגות בגלל הקרבה של הימין החדש ורע”מ-בל”ד לאחוז החסימה שמהווה קו של “הכל או כלום”). אם כבר, ההצלחה של ש”ס והעליה של הליכוד מתוצאות המדגם אולי מראות שאלה המפלגות שמזייפות.

התקשורת, מפלגות האופוזיציה וועדת הבחירות צריכות לעבוד מאוד קשה בשבוע וחצי הקרובים כדי להבטיח שהבחירות אמינות ולא ליפול למלכודות של הליכוד. ועדת הבחירות לרוב ישנה בעמידה (מצליחים לרוב להיות יותר ישנוניים מכחול-לבן), אבל הפעם זה עלול להתפוצץ לה בפנים ב-18 בספטמבר. הבחירות האלה גם ככה חסרות תקדים ונראה שביבי הולך לנצל את הבלאגן בשביל לערער על הלגיטימיות שלהן ולסחוט עוד כמה שבועות או חודשים בשלטון. אני לרוב לא קונספירטור גדול, אבל נראה כרגע שזה הכיוון וכל הבלמים שלו הוסרו. על חברי הליכוד ומפלגות הימין אי אפשר לסמוך בנושא הזה. כשהן מריחות שלטון, שום דבר לא יעצור אותן (זה נכון גם למפלגות השמאל, אבל הן כרגע לא קרובות לכלום).

ולבסוף – כל אחד מכם יכול לתרום תרומה צנועה לאמינות הבחירות. לכו לקלפיות. אם עדיין אפשר לעבוד בקלפי (ככל הנראה זה אפשרי רק במחנה הדמוקרטי) זה אידיאלי, כי כך תקבלו גם סמכות כלשהי בספירת הקולות. אם לא, בקשו להיות משקיפים וטיילו במהלך היום בין הקלפיות. ודאו שהכל תקין, שאין דילים, שאף אחד לא מכניס מעטפות מיותרות, שהתיבה נסגרת כשהיא ריקה, שאף אחד לא מתעסק בפתקים, שהספירה תקינה ושאף אחד לא מצלם איפה שלא צריך. כל רשימה (כולל כאלה שלא בכנסת) יכולה לשלוח משקיף וכל משקיף יכול לעבור בין כמה קלפיות, אז פנו למפלגה האהובה עליכם (או כזאת שלא, זה לא ממש משנה, העיקר שתקבלו את כתב המינוי) ובקשו לבדוק. הכוח למנוע זיופים נמצא אצלכם. אל תיתנו לביבי לגנוב את האמון בבחירות.

יום טוב.
שלכם,
nadavs

לא רואים את האתר/התגובות כמו שצריך בסלולר? נסו את הלינק הזה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.