שובו של הפסטיבל

ערב טוב לכולם!


בכל שנה, בערך חצי שנה אחרי שבוע הספר, מגיע החג הלאומי החדש של שבוע העוני. את החג מוביל, כמיטב המסורת, הביטוח הלאומי – הגוף שמייצר עניים מאז שנת 1954. באופן מפתיע, שיעור העוני נשאר די דומה, אבל בגלל הגידול באוכלוסיה מספרם האבסולוטי של העניים גדל. מכיוון שאין בחירות באופק, ערוצי התקשורת בקושי מתעסקים בנושא ואנחנו נאלצים להסתפק באמירות של הרצוג על ועדת חקירה ממלכתית (שכנראה לא תגיע למסקנה ששיטת המדידה דפוקה). אפילו ויינט לא מקדישים את מיטב מרצם להתנגח בממשלה עם הנתונים האלה.


למזלנו הרב, התברכנו בכנסת העשרים בסטטיסטיקאי מבריק בשם בצלאל סמוטריץ’. לטענתו, יש לו חמישה ילדים וזה לא הגיוני שכל ילד שלישי עני מכיוון שאין לו שני ילדים עניים (מי שלא מאמין שהוא אמר דבר כזה מוזמן לחפש). לצערי, האיש מספיק טיפש כדי להגיד דבר כזה כטיעון רציני נגד דו”ח העוני. הרשת כמובן התמלאה בבדיחות על האמירה המטופשת הזאת (ואפילו ציינו בפניו שכל ילד רביעי הוא ערבי), אבל הוא ללא ספק הוכיח היום, בפעם המי יודע כמה, שלמאה אחוז מחברי הכנסת של תקומה חסרים כמה ברגים.


מעבר לטענות נגד סמוטריץ’, הדו”ח הזה הוא באמת קשקוש אחד גדול. הוא כולל בתוכו מאות אלפי אנשים עניים מבחירה (סטודנטים וחרדים) ומאה חמישים אלף אנשים עניים בכפיה (חיילי חובה). אם מורידים ממנו את הקבוצות האלה ואת מעלימי ההכנסות למינהם, נגלה שהמצב לא כ”כ חמור. אם נבדוק ממש לכמה אנשים לא תהיה ארוחה עוד שלושה ימים, נגלה שהמצב הרבה יותר טוב. מצד שני, אז נצטרך לוותר על ועדת החקירה וההאשמות נגד יאיר לפיד על אחד המהלכים הטובים היחידים שהוא עשה (הורדת קצבת הילדים).


נושא אחר שמפרנס את אותם “חברתיים” בעיני עצמם הוא חישוב מחירי האנרגיה בישראל, ואתמול הם קיבלו הזדמנות נהדרת להפגין במרחק פיזי קטן יחסית מהמיקום של ביבי. בפעם הראשונה, וככל הנראה האחרונה, ביבי נאלץ להופיע בפני חברי כנסת עם שאלות בנושא הגז ואפילו לענות להן. להפתעת כולם, זו היתה הצלחה די מרשימה שלא נגררה לצעקות ופיצוץ של הישיבה. לצערם של מתנגדי המתווה ביבי הוכיח שהוא רטוריקן לא פחות מרשים מהם וניצל את הבמה כדי לנפנף במעמדו ובידע שלו לגבי מסמכים חסויים כאלה ואחרים. המתנגדים יצטרכו כעת לעבור לבג”צ ומשם, כשיכשלו, לפיצוץ מבוקר של האסדה.


ובנושא אחר, רחוק מאסדות הגז, הטכניון ממשיך להתעלל בסטודנטים עם יצור הכלאיים שנקרא “חופשת חנוכה”. לפי הנחיות אגודת הסטודנטים אין להתחשב בימי החופשה כימים שבהם ניתן לעשות שיעורי בית או ללמוד לבחנים. זה כמובן לא מונע מאף אחד לתת שיעורי בית ובחנים ליום ראשון הקרוב. לשמחתי הרבה אין לי כאלה, אבל הקדשתי לא מעט זמן מהחופשה למריבות עם האקסל בניסיונות פענוח של אחת המעבדות.


גם עונת הבחנים כבר בעיצומה. בסוף נובמבר התקיים בוחן בנושא קורוזיה, אליו לא הצלחתי ללמוד מפאת שעמום. הבוחן עצמו עבר יחסית בסדר, אבל חוסר ההכנה המנטלית וקיום הבוחן בשעה נוראית כמו עשר וחצי בבוקר גרמו לי לכאב ראש נוראי לכל היום. אני מקווה שלפחות הציון יהיה שווה את כאב הראש.


חנוכה שמח!


יום טוב.


שלכם,


nadavs

15 מחשבות על “שובו של הפסטיבל”

  1. מי שהוריד את קצבאות הילדים באופן משמעותי היה דווקא ביבי וזה קרה לפני הרבה שנים. מאז הקצבאות הללו הם בדיחה. 

    1. ועדיין יש מי שמצליח להפוך אותן לסיבה לתקוף את הממשלה. לשאול אנשים למה הם לא סוגרים את הרגליים זה כנראה פחות מקובל.
       
      nadavs

        1. חלילה, הסינים העבירו את זה בחוק, ואין לי שום רצון שהמדינה תיכנס לאנשים לרחם. מצד שני, אני כן מצפה מאנשים שיקחו אחריות. מי שהחליטו שרוצים עוד ילד – שיהיה במזל טוב. אל תבקשו ממני לממן אותו.
          nadavs

          1. מסכימה אתך בעניין הזה וזה בדיוק מה שביבי עשה. 180 שקל לילד זה לא ”לממן אותו“. אולי גם זה מיותר. מצד שני, אנחנו מממנים אחד את השני בכל כך הרבה דברים יקרים בהרבה, שזה פשוט זניח. 

          2. זה אולי לא "לממן" את הילדים, אבל מדובר בשישה מיליארד שקלים בשנה. זה המון כסף ובטח שלא זניח.
            nadavs

          3. 6 מיליארד זה זניח לעומת סכומים גבוהים בהרבה שנשפכים ליטרלי לביוב בצבא או במימון התרבות שכמעט איש אינו צורך או במימון השכלה גבוהה מהסוג שכמעט איש לא מתעניין בה ואף אחד, כולל מרצי החוגים, לא ”צורך“ (כאילו שאפשר בכלל), והרשימה עוד ארוכה. לפחות זה כסף שהולך למשהו שכולנו צורכים – אוכל למשל. ובכלל, הרבה ילדים זה טוב למשק. בכל העולם המערבי האוכלוסיה מזדקנת ואין מי שיממן אותה. פה זה לא יקרה. רק המע"מ שאנשים משלמים (חרדים וערבים לא נפרדים) מהווה את בסיס ההכנסות של המחר. 

          4. זה זניח לעומת מה שציינת (לא בטוח שעניין התרבות נכון, הסכומים שם קטנים בהרבה ממה שאני זוכר ובטח לא ההשכלה הגבוהה שהתקציב שלה הוא בסדר הגודל הזה). זה עדיין לא כסף קטן (כסף קטן זה תקציב הטרנספר לחתולים) ואפשר להשתמש בו כדי להוריד את מחיר הדלק או המע"מ.
            לשמחתי, אנחנו במצב מספיק טוב מבחינת ילודה בשביל להפסיק את קצבאות הילדים. באירופה הקצבאות גדולות יותר והם בקושי מתרבים. זה עניין תרבותי, לא כלכלי.
            nadavs

          5. לא צריך לדאוג להתרבות אבל צריך לדאוג למתרבים… אגב, אנחנו באמת מתרבים מספיק, אבל אתם… 🙂 עוד מעט תשארו במיעוט אלקטוראלי ובכלל. נכון, זה עניין תרבותי ו180 שקל וודאי לא ישנו את זה. 
            שוב, אין לי אתך ויכוח שזה מיותר, אני רק טוענת שיש מיותרים ויקרים ממנו שעדיף לטפל בהם קודם, לפני ששוללים קצבה, ולו נמוכה, מהשכבות החלשות. 
            התרבות עולה לנו הון. שיפוץ הבימה לבדו עלה הון ומי בכלל הולך לשם. ההשכלה הגבוהה חשובה אבל לא החוג לפילוסופיה. אם כבר, יש הרבה יותר מתעניינים בתוצרי הישיבות. ולדידי, לבטל את המימון לשניהם (ולראות איך תוך שנתיים שלוש נכחדים כל חוגי מדעי הרוח, והישיבות ממשיכות לדגדג, אבל עזוב, זו סתם שמחה לאיד שאינה במקומה).

          6. כמו שאמרת, 180 שקלים לילד זה כלום ואפילו לא עוזר למתרבים. מי שרוצה להתרבות צריך להסתדר בעצמו, לא לקחת מאחרים. המתרבים מוזמנים לדאוג לעצמם ולא ליפול לנטל על אחרים. וכדי שתוכלי לישון בשקט – גם החילונים מביאים הרבה ילדים. ברגע שהחילונים יהיו במיעוט אלקטורלי זה יהיה הזמן להפעיל את הדרכון הזר מבחינתי.
            אני לא אוהב את גישת "יש דברים יותר חשובים". ברגע שרואים עוול צריך לתקן אותו, לא להתחיל להגיד "רגע, ומה עם X?". ככה לא עושים כלום אף פעם.
            בעניין התרבות – התמיכה בתיאטראות היא 91 מיליון שקלים, סך כל תקציב משרד התרבות בישראל הוא בערך מיליארד (כולל השיפוץ של הבימה). אם תקראי קצת אחורה תראי שאני בעד ביטול משרד התרבות על שלל תקציביו. כנ"ל לגבי תקציב ההשכלה הגבוהה והישיבות.
            nadavs

          7. הם ידאגו לעצמם אבל לקחת 500 שקל ממשפחה שבקושי סוגרת חודש זה קשה מאוד. זה לא דבר שכדאי לעשות כרגע לדעתי. 

            יש לך דרכון לירי? כי החילונים עומדים להיות מיעוט אלקטוראלי בכל העולם. כמו שאמרת, אירופה לא מצליחה לעודד ילודה, אפילו לא מזרח אירופה ששם המצב הוא קשה שבעתיים והיית מצפה שתמריצים כספיים יעזרו. 

            הפסקה השניה שלך מפתיעה אותי. חשבתי שאתה נגד פופוליזם. לטפל הקצבת ילדים לפני תקציב הביטחון או משרדי הממשלה המושחתים, זה בדיוק כמו חתולי הרחוב בזעיר אנפין. לעשות משהו בקטנה כדי לא להתמודד לעולם עם מה שקשה וצריך באמת.  

          8. זה לא מתקרב אפילו למימדים של עניין החתולים, וזה לא בקטנה. מדובר על שישה מיליארד שקלים בשנה. זה כסף שמועבר מאנשים חסרי ילדים לאנשים בעלי ילדים ללא שום הצדקה. אין שום סיבה לזלזל ככה בכסף ציבורי או שום סיבה להשתמש בטכניקת "רגע, אבל מה עם X?". אפשר לעבוד על קצבאות הילדים ועל נושאים אחרים במקביל.
            ואיזו מין חוצפה זה להגיד ש"לוקחים" למשפחה 500 שקלים בחודש? המשפחה הזאת לוקחת 500 שקלים מאנשים שאין להם ילדים. אל תהפכי את כיוון זרימת הכסף.
            לילה טוב.
            nadavs

          9. לוקחים להם משהו שהם התרגלו אליו. זה לא עניין של פילוסופיה אלא מציאות. גם ההנחה שלך שלוקחים ממי שאין לו ילדים ומעבירים למי שיש היא שגויה בתכלית. הכסף הציבורי נערם בזכות המיסים הישירים והעקיפים של מי שיש לו ילדים בדיוק באותה מידה. ולמי שיש ילדים ולא הולך לפילהרמונית ומממן אותה בכספי המע"מ שלו?! לילה טוב 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה