מדידת פסיכיות

ערב טוב לכולם!


אתמול והיום התקיימו בישראל הבחינות הפסיכומטריות. הבחינות האלה אמורות למדוד משהו, אבל מכיוון שראו שכל הנבחנים נעשים פסיכיים לפני המבחן החליטו לקרוא לו פסיכומטרי. ותאמינו לי שהם נעשים פסיכיים. פתאום פיותיהם של צעירי הארץ מתמלאים במילים שהם לא ידעו עליהן קודם וכנראה גם לא יראו יותר בחיים. אנשים נעשים אובססיביים לגבי רשימה של אלפיים מילים ומנסים לזכור אותה בכל דרך אפשרית. מתמטיקאים מסתובבים ברחוב כשהם ממלמלים לעצמם איך לחשב את סכום הזוויות במחומש אבל לא יודעים כמה זה שבע כפול שמונה בלי מחשבון.


היום בשעה אחת בערך דעכה עונת הפסיכומטרי לאחר שהגיעה לשיאה בשעה תשע וחצי. מהיום כבר לא צריך לדעת איך מחשבים שטח של מעגל. מספיק לדעת איך הוא נראה, וכבר נקבל דף נוסחאות בשביל זה. אחת עשרה כפול שתיים עשרה? למי איכפת? שש לחיצות על המקשים במחשבון והתוצאה מול העיניים. לדעת מה זה אסקופה? מי צריך חוץ מאלה שלומדים על “מדירה לדירה” של ש”י עגנון? כן, הפסיכומטרי הוא עוד מכשול של מערכת החינוך הישראלית בפני התלמיד הממוצע שרוצה ללמוד, ופתח מצויין לחברות פרטיות להשתלט על העסק. הסתכלתי על דוגמאות של מבחנים. רוב המבחן (במיוחד המתמטיקה והאנגלית) קל נורא. אבל בלחמן, קידום, אנקורי ועוד רבים וטובים ישמחו לקחת לכם את הכסף ולהוסיף לכם עשר או עשרים נקודות. העיקר בסוף לקבל 730, להתקבל לרפואה, ללמוד שבע שנים ואז לקבל מטופל כל חמש דקות ולשלוח אותו לבית מרקחת.


ולסיום עניין הפסיכומטרי, בעיתון פורסם שבכיתת נבחנים אחת דפי הבחינה היו דבוקים אחד לשני, מה שהקשה על המבחן. הנבחנים הקימו רעש גדול ולבסוף הוחלט להפסיק את הבחינה לשעה עד שיסודר עניין הדפים. כמובן שמיד התחילו התלונות על “שילמתי, מגיע לי” ו”יצאתי מריכוז, עכשיו אני אלך ללמוד מדעי הדשא בגללכם”. נו, נראה. מקסימום הם יוציאו עוד 7000 ש”ח על קורסים שבהם לומדים בעל פה את לוח הכפל עד שלוש.


ולעניין אחר, היום בבית הספר, מלבד הארוחה שבסופה היה גם צ’יזבורגר (למה בסוף? כדי לא לטמא את המנגל עם גבינה ואז לשים עליו דברים כשרים למהדרין), היו אצלינו שני אנשים שהסבירו לנו על מצבי תאונה. הם גם הביאו איתם הגה ודוושות שמתחברים למחשב כדי להמחיש את העניין. לפי דעתי זה היה אפקטיבי כמו כיבוי שמן בוער עם מים. הם באו בגישה מעצבנת, עשו קולות מעצבנים והשתמשו יותר מדי במילים “לא” ו”אל” (לדוגמה, “לא להכנס לכביש דו סיטרי”). יצירת גישה שלילית לא עובדת. הם היו צריכים להגיד “להימנע מכבישים חד סיטריים” אז אולי זה היה עוזר.


יום טוב וחג שמח.


שלכם,


nadavs

2 מחשבות על “מדידת פסיכיות”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה