4th of July

ערב טוב לכולם (בוקר טוב לישראלים)!


ובכן, הרביעי ביולי הגיע. חוץ מהעובדה שנותרו לי עוד 10 ימים לטיסה לארץ ועברו כבר 3 ימים מאז יום העצמאות של קנדה, זה גם יום העצמאות של ארה”ב.


אמריקאים יצאו בקרוב לרחובות כדי לראות מופעי זיקוקים מרהיבים (הנה עוד משהו שהם גנבו מהסינים). האומה החכמה בעולם גם נזכרה לשים דגלים על הפנסים היום. בטח מחר כולם ירדו. אין כמו אמריקה בשטויות כאלה.


ועכשיו, ביום הרביעי לחודש יולי, שנת 2005, בעוד באיזורי זמן מזרחיים יותר כבר מעיפים זיקוקים לאוויר, הגיע הזמן לעשות ניתוח מקיף לשיר שהפך להמנון האמריקאי, The Star Spangled Banner.


השיר המפגר הזה נכתב בשנת 1814 ע”י פרסניס סקוט קי (Key, כמו מפתח), כשהאמריקאים נלחמו שוב באנגלים. השיר אומץ כהמנון רק בשנת 1931, מה שמעלה את התמיהה מה היה ההמנון הקודם שלהם, אם בכלל.  הנה השיר והניתוח שלו, מובאים לפניכם (אם אתם רוצים מוזיקה חפשו ברשימות):


O, say can you see, by the dawn’s early light – השורה בעצם שואלת האם האמריקאי הממוצע מצליח לראות באור הקלוש של הזריחה. התשובה היא כמובן שלילית, אמריקאים יכולים לראות רק את עצמם עם כל תאורה שתשימו להם. הם יתחשבו באחרים רק אם זה נוגע להם אישית.


What so proudly we hail’d at the twilight las gleaming (לידיעתכם – twilight – בין הערביים, gleaming – בוהק) – הם בטח היללו ושבחו איזה כוכב פופ כיאה ל”תרבות” שלהם. לא נראה לי שהיא היתה מאוד שונה ממה שהיא היום.


Whose broad stripes and bright stars, thro’ the perilous fight – (מילים – broad – רחב, perilous – מסוכן) – כנראה שהם למדו שלא טוב לדחוף את הפסים והכוכבים שלהם לכל חור. זה יכול ממש לעזור.


O’er the ramparts we watch’d, were so gallantly streaming – (מילים מילים – ramparts – הגנות) – פה נשאלת השאלה “האם השקענו מספיק בהגנות?”. התשובה היא כנראה “כן”, האמריקאים ניצחו בסוף. זה הרי דיבר מעשרת הדברות של האמריקאים.


And the rockets’ red glare, bombs bursting in air – זה די ברור. האנגלים השתמשו בזיקוקים אדומים כדי להלחם באמריקאים. סתם, סתם. היתה מלחמה והיו מלא פצצות באוויר. האמריקאים נלחצו ואמרו למיסטר פרזידנט שצריך להתקיף חזרה. אנגליה לא שבה להיות אותו דבר מאז. או שבעצם האמריקאים ירו את הטילים האלה? כבר אי אפשר לדעת.


Gave proof thro’ the night that our flag was still there – עכשיו הכל ברור. האמריקאים ירו את כל הטילים ונלחמו באנגלים בשביל מטרה אחת – לשמור על הדגל. הם חשבו שהם משחקים עם האנגלים במשחק “תפוס ת’דגל”, רק שהם לקחו את זה יותר מדי ברצינות.


O say, does the star-spangled banner yet wave – בשורה הזאת האמריקאים מודים שהדגל שלהם הוא בעצם באנר אחד גדול. בחיים שלי לא ראיתי כזו פרסומת מתמשכת ומעצבנת.


O’er the land of the free and the home of the brave – או שהם מתכוונים לאנגליה או שהם שקרנים גדולים. האומץ שלהם פה מתבטא בהלשנות בלבד. הם גם מאוד חופשיים, לנשום. זו מדינת משטרה.


השיר הזה ממשיך עוד ועוד, אבל אנחנו נעצור כאן. גם הקונגרס עצר כאן, יש גבול לכמה שאפשר לבלבל את האנשים.


אם אתם רוצים שיר הרבה יותר קליט, נסו את השיר שלי.


ומה למדנו מכל זה? האמריקאים הם שקרנים גדולים. כל התוכניות שלהם לשקם את אירופה היו לא פחות ולא יותר מתוכניות שיגרמו לארה”ב להרוויח סכומי עתק על גב המדינות המשתקמות. מלחמת ויאטנם שלהם גם לא היתה הצלחה גדולה, שלא לדבר על המלחמה בעירק.


האמריקאים גם הביאו לנו את שלושת המכות הגדולות של החברה המערבית: מקדונלד’ס, תוכניות ריאלטי ואת כוכב נולד. לא פלא שתוכנית שהועתקה כמעט אחד לאחד מתוכנית אמריקאית תסבול מזיופים בהצבעות. זה מה שקורה כשנותנים לבנות 12 להחליט מי יהיה מפורסם.


על מקדונלד’ס אי אפשר עוד להרחיב. אתם מוזמנים להסתכל בפוסטים שלי מחודש מרץ (או אפריל) שמספרים קצת על הסרט Super Size Me עם הצ’יפס שלא נהרס. בכלל, אל תלכו לאכול שם. תראו מה קרה לעובדים שם שזה הדבר היחיד שיש להם לאכול כל היום.


וכמובן תוכניות הריאלטי, המכה הלא כתובה של הטלויזיה. לבחור מנחה לערוץ טלויזיה, לראות מי יזכה בג’יפ, לראות מי יזכה בבית וכמובן, שיא השיאים, לבחור שגריר. “ישראל היא מדינה שוחרת שלום והיא הרבה יותר טובה מארה”ב, תחיו עם זה”.


זהו זה חברים. ארבע ביולי עומד להסתיים. אין זיקוקים השנה במקום שרצינו להיות בו ולכן נאלץ להסתפק בזיקוקים תוצרת בית, היישר מהמנורה. טוב נו, נדמיין אותם.


אה, משהו קטן לסיום. קראו את זה. זה די נכון למען האמת.


והמשפט האמריקאי כפי שהבטחתי: “4th of July celebration”. אתם לא מאמינים איזה הנחות היו היום. פשוט מדהימים האמריקאים האלה.


יום טוב.


שלכם,


nadavs

10 מחשבות על “4th of July”

  1. ~moonlight girl~

    אמריקאים… לך תבין… מקווה שנהנת מזיקוקים והכל… ב-D.C יש אחלה הופעות וזיקוקים אבל השנה החלטתי לוותר על זה ולחגוג יומולדת בארץ… אמנם בלי זיקוקים אבל עם חברים… יותר שווה…

    1. מאוד נהנתי לשמוע את הזיקוקים בין העצים. חבל רק שלא ראיתי אותם.
      טוב נו, שנה הבאה.
      nadavs

  2. הי נדב :O
    זאת גל. כן. זינה מגיימר. ^^

    גם לי יש בלוג, כמה מפתיע :O

    אממ. איך שם בבוורלי הילס?
    כיף לך. גם אני רוצה. לא לחיותשם.. רק לכמה זמן.. :O
    ועוד בשכונה הטחונה הזאת. > <

  3. טוב נו, נראה כאילו אתה ממש חי את ה"חלום האמריקאי" =]

    אני זוכר שראיתי תוכנית על ההמנון הזה, השיר הזה נכתב עם סיום איזה קרב, כמו שאמרת, אבל הוא ממש תיאר את מה שקרה שם – האנגלים נראה לי כבשו איזה מבצר שם והמתיישבים הגיבו בקרב מהים, כך שניצחו את האנגלים במהרה [עד כאן מה שאני לא זוכר וזה בערך מה שהיה שם], אז השיר נכתב ואומר "Oh say can you see bla bla bla" כי הניצחון היה עם עלות שחר והם ראו את הדגל שלהם על המבצר, לא פגוע וכו’ וכו’

    צודק, לא משהו ההמנון….

    לא יכולתי להתעלם מהעובדה שיש לך Four point oh average, כל הכבוד [או שבאמת – רמת הלימודים שם כל כך נמוכה?]

    Grim

    1. מאוד מעניין אותי הקרב שלהם שהיה לפני מאתיים שנה. זה גם מאוד מרגש אותי. שילכו לעזאזל עם ההמנוני קרב שלהם.
      והרמה פה מאוד נמוכה. להשיג פה GPA של 4 ועוד בכיתה ט’ זו משימה שפשוט לוקחת זמן (הכוונה סימסטר שלם של בזבוז זמן).
      nadavs

  4. שאאאאלום!
    בלוג חמוד לגמרי!

    איך עשית את הספירה לאחור? אני גם רוצה!

    יומטוב!
    נטע

    1. יש את הספירה לאחור שלי ואת של אלירם. שלו קצת יותר קל לשימוש ולא מתאים רק לצבעים האלה.
      חפשי בבלוג 11990.
      nadavs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חזרה למעלה